Gå til innhold

Tråd med sunne(re) desserter! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette tror jeg ALLE trenger. Spesielt nå på vinteren er det forferdelig mye "kosekvelder" når man er sliten ;) 

Synes vi skal slå sammen alle forslag vi har til sunne(re) oppskrifter. Både sånne som er så bra at man kan spise de mer eller mindre hver dag, og de som man kan spise på lørdager i stedenfor godis ;) 

Her er mine: 

Sjokolademousse (2 pers): Del 3 egg i plommer/hviter i 2 boller. 

Pisk hvitene stive. Rør gulene lyse/kremete. 

Smelt 25g-50g 70% sjokolade. Bland inn i gulene. 

Bland alt sammen forsiktig og hell i skåler/glass. 

Ca 3-4 timer i kjøleskap :) 

Bounty (denne er god) http://fotballfrue.no/2011/06/17/oppskrift-bounty/

Jordbær/bringebær/frukt med vaniljekesam og litt smeltet sukkerfri sjokolade over. 

Stekte bananer: http://www.vektklubb.no/artikkel/spis-dessert-hver-dag-20306461

Eller Susanne Kaluza sine banan-pannekaker med jordbær, skyr og litt revet mørk sjokolade over. De ser kjempegode ut! Men jeg får ikke opp oppskriften på min data- så hvis noen kan skrive den her for meg blir jeg KJEMPEGLAD! :D  http://www.susannekaluza.com/?p=7239

Det er de jeg kom på nå. Håper noen vil være med å dele :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Appelsinbåter (helst uten hinne) oppkuttet sammen med granateple, hakkede pistasjenøtter og vanlijekesam. :D

Skrevet

Bland en pose tinte bringebær, en boks mager vaniljekesam, en neve hakkete valnøtter og en liten neve mørk sjokolade

Smoothie av en pakke frosne mango og to bananer fra kjøkkenbenken

Smoothie av en pakke frosne jordbær, en halv boks vaniljekesam og en potte mynte

Anonymous poster hash: 23eda...2cf

Skrevet

Sjokolademousse

En avocao, en banan, litt honning eller agavesirup, en klype salt og kakaopulver etter smak og behag blandes i en kjøkenmaskin med litt lettmelk til riktig mousse konsistens.

Sjokoladebanan

Skjær åpen en banan på langs med skall, ikke skjær helt gjennom, den skal se litt ut som en båt. Trykk ned noen biter mørk sjokolade og ha rundt alufolie og sett inn i oven til sjokoladen har smeltet. Spis med skje.

Gresk yoghurt med honning og nøtter

Vaniljekesam med frukt

Grete Roedes havrekjeks er kjempegode, ha i litt hakket sjokolade eller nøtter også så blir det ennå mer kos (og kalorier da) 

Bytt ut rafinert sukker med kokosblomstsukker. Fortsatt kalorier med i tillegg mye vitaminer og mineraler og lavere gi

Skrevet

mager vaniljekesam og hakk hasselnøtter/cashewnøtter/ paranøtter/valnøtter/ hva du enn måtte. Knus en eller to digestivekjeks, to ruter med 86% sjokolade som man kutter opp og så blander man alt dette sammen.På toppen har man akasiehonning... mmmmm,fryktelig godt!

Anonymous poster hash: 337b8...dde
Skrevet

Sjokoladefondue! 

Skjer opp den frukten og bærne du liker (jeg synes mango, jordbær, druer, ananas) Men mange bruker også epler, bananer og egentlig hva slags frukt som helst. 

Smelt den sjokoladetypen du vil ha (jeg synes melkesjokolade blir aaaaalt for søtt så vi bruker drånningsjokolade fra freia) men her kan du også bruke mørkere sjokolade for å gjøre det "sunnere". 

Ta frukten på en gaffel/pinne, dypp og enjoy! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...