Gå til innhold

Hjelp ang. fadder og forlover.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha både bryllup og dåp i løpet av dette året og jeg har 2 bestevenninner jeg er utrolig glad i.
Jeg har fått være fadder til ungene dems og forlover i bryllupene dems.

Nå er det sånn at jeg kun ønsker 1 forlover og 2 faddere til barnet. Den ene fadderen skal selvsagt være fra mannens side. Jeg ønsker søsteren min til disse "oppdragene", men jeg vet at begge venninnene mine forventer å være både fadder og forlover.

Jeg vil selvfølgelig ha de begge i begge selskapene.

Mener dere at de har grunn til å bli skuffet over meg om jeg ikke velger de? Jeg vil jo ikke skuffe noen av de, men det er nå en gang sånn at søsteren min kommer litt høyere på lista.

Anonymous poster hash: b4d28...727
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk forventer slikt. Man skal ta det som en ære å bli spurt,,men å forvente det syns jeg ikke noe om. Du skal gjøre det som er ruktig for deg, og hvis de blir sure og ikke støtter dine valg så egner de seg ikke til å være verken faddere eller forlovere.

Anonymous poster hash: 39556...a72

Skrevet

I vår familie er det ingen som bruker venner som faddere, vi er en stor familie (jeg har 4 søsken og mannen har 2, pluss mange tanter, onkler, ganske unge besteforeldre osv) så å ha en venninne til fadder er helt fremmed for meg. Kan du ikke bare si at i deres familie er det vanlig å bruke familien til barnet som faddere, ingen som kan si noe på det for sånn er det i veldig mange familier.

At du vil ha søsteren din som forlover ser jeg ingen grunn til at de skal bli skuffet over altså, da får de bare trekke pusten og komme over det.

Anonymous poster hash: a9e3e...58e
Skrevet

Vi skal ha både bryllup og dåp i løpet av dette året og jeg har 2 bestevenninner jeg er utrolig glad i.

Jeg har fått være fadder til ungene dems og forlover i bryllupene dems.

Nå er det sånn at jeg kun ønsker 1 forlover og 2 faddere til barnet. Den ene fadderen skal selvsagt være fra mannens side. Jeg ønsker søsteren min til disse "oppdragene", men jeg vet at begge venninnene mine forventer å være både fadder og forlover.

Jeg vil selvfølgelig ha de begge i begge selskapene.

Mener dere at de har grunn til å bli skuffet over meg om jeg ikke velger de? Jeg vil jo ikke skuffe noen av de, men det er nå en gang sånn at søsteren min kommer litt høyere på lista.

Det er en vanskelig sak.

Men hvorfor kan du ikke ha flere faddere?

Ang forlover oppdraget så velger du selvsagt den du vil.

Hva med å fortelle dette til dine venninner samtidig og si det som du sier det her. Du er glad i dem men din søster står høyere på lista. Si du er redd for å såre dem.

Uansett i en slik situasjon er en hvit løgn ok. Si din søster og deg inngikk en hellig søsterpakt når dere var små at dere skulle være forlover for hverandre.

Personlig hadde jeg ikke blitt fornærmet altså.

Anonymous poster hash: 57771...854

Skrevet

Å ha mer enn to faddere er helt vanlig, så hvis du står på ditt og kun velger en fra hver side som fadder så skaper du jo selv et problem du egentlig ikke hadde trengt å ha ;)

Hva med å be den ene om å være forlover og den andre om å være fadder?

Anonymous poster hash: 2f4b4...cfd

Skrevet

Å ha mer enn to faddere er helt vanlig, så hvis du står på ditt og kun velger en fra hver side som fadder så skaper du jo selv et problem du egentlig ikke hadde trengt å ha ;)

Ok.. Her leste jeg feil :(

Så ikke at du ønsket at søsteren din også skal være forlover ;)

Men kan ikke venninnene dine få være faddere, de også? Har vel egentlig ikke forstått hvorfor du kun ønsker 2 faddere :P

Skrevet

Men kan ikke venninnene dine få være faddere, de også? Har vel egentlig ikke forstått hvorfor du kun ønsker 2 faddere :P

Vi skal ha like mange faddere fra begge sider, jeg og mannen. Hvis jeg vil ha min søster + 2 venninner så ender barnet opp med 6 faddere. Jeg synes det blir fryktelig upersonlig.

Vi er mer tradisjonelle, selv om vi ikke er praktiserende Kristne på noe vis. Hvis jeg og mannen faller fra, så skal faddere være der for å overta barnet. Vi vil ikke ha faddere bare for å fylle opp kvota.

Skrevet

Du vet at fadderrollen ikke har noe med å overta foreldreansvar ved foreldrenes død å gjøre, ikke sant?

Anonymous poster hash: b5a46...64a

Skrevet

Du vet at fadderrollen ikke har noe med å overta foreldreansvar ved foreldrenes død å gjøre, ikke sant?

Det er sånn vi ser det i alle fall.

Og dessuten vil jeg være helt sikker på at fadderne er der for barnet hele livet (så langt det lar seg gjøre selvsagt).

Skrevet

Og dessuten vil jeg være helt sikker på at fadderne er der for barnet hele livet (så langt det lar seg gjøre selvsagt).

Da bør du være helt klar på hva dere legger i fadderrollen når dere spør de dere har plukket ut. Det er svært få som legger en så alvorlig betydning i fadderrollen nå til dags.

Anonymous poster hash: a7524...a03

Skrevet (endret)

Jeg er vokst opp med at det er vanlig med at barnet har 2 faddere. For meg og min søster ble tanter og onkler utvalgt. Vi har ikke de samme fadderne. Tenker at det må ligge en tanke bak det, og jeg har også alltid tenkt at de skal være en ekstra ressurs for meg. Og da jeg var yngre tenkte jeg at jeg automatisk ble overført til onkelen eller tanta mi om mamma og pappa skulle dø :P Det fungerer jo ikke helt sånn i dag selvfølgelig. Men jeg har helt klare tanker om hvem som skal ta over "foreldrerollen" om barna våre mister oss.

Aner ikke hvor mange faddere og forlovere man kan ha jeg. Men kjenner noen som har 6 faddere til barnet og et brudepar som hadde 3 forlovere hver.

I min vennekrets er det ikke sånn at de som gifter seg nødvendigvis bruker den personen de var forlover til, som sin forlover. Det samme med fadder.

Endret av mamma_til_verdens_beste
Skrevet

Vi skal ha like mange faddere fra begge sider, jeg og mannen. Hvis jeg vil ha min søster + 2 venninner så ender barnet opp med 6 faddere. Jeg synes det blir fryktelig upersonlig.

Vi er mer tradisjonelle, selv om vi ikke er praktiserende Kristne på noe vis. Hvis jeg og mannen faller fra, så skal faddere være der for å overta barnet. Vi vil ikke ha faddere bare for å fylle opp kvota.

Da forstår jeg.....

Men å ha 6 faddere trenger ikke nødvendigvis være upersonlig. Alle 6 faddere følger jo opp barnet på sin egen måte uavhengig av hverandre?

Barnefar og jeg har 5 søstre og alle er faddere for våre tre barn. Oddsen for at vi skulle falle fra likt er fryktelig liten samt at det ikke er fadderne som "overtar" barna om vi skulle falle fra. Så i den forstand har det ingen betydning hvem som er faddere. Men dere velger selv det som er best for dere :)

Men som svar til dilemmaet ditt så er det vel bare å forklare venninnene dine det du sier her. Det burde de forstå :)

Jeg har vært forlover før, men om jeg skal gifte meg har jeg en annen forlover enn hun jeg var for. Dette vet hun og er fullt inneforstått med. Jeg er en av hennes nærmeste, men jeg har en annen venninne som jeg har vært venninne med fra jeg var 2 år, vi har hengt sammen i 32 år. Hun står MEG nærmest :) Ikke personlig ment mot den andre venninna mi, og vi er i samme gjeng, men for meg er det et naturlig valg. Er venninnene dine gode venner så forstår de nok ønskene dine :)

Lykke til med både barnedåp og bryllup, forresten :)

Skrevet

Hvis du skal være så tradisjonell må du jo i alle fall gjøre det riktig. Tidligere hadde man en gudmor som ville overta ansvaret for barnet dersom foreldrene falt fra. Faddernes rolle har alltid vært å lære opp barnet i kristen tro sammen med foreldrene. Velg søsteren din som gudmor og de andre som fadder. Det holder vel med en eller to fra mannens familie. Slik jeg ser det skaper du deg problemer, i stedet for å løse dem. 

Når det gjelder forloverrollen forstår jeg dilemmaet, men her ville jeg vært ærlig og sagt akkurat det du skriver her. Det må de forstå, uten problemer, om de er glad i deg. 

Anonymous poster hash: 5c93c...a82
Skrevet

Da bør du være helt klar på hva dere legger i fadderrollen når dere spør de dere har plukket ut. Det er svært få som legger en så alvorlig betydning i fadderrollen nå til dags.

Anonymous poster hash: a7524...a03

Signerer. Når det gjelder det å være kristne, så spør presten i kirka om fadderen vil påse at barnet oppdras i kristent tro og forsakelse. Ikke at fadder overtar barnet når foreldrene dør. Barnevernet som da kommer inn i bildet blåser forresten i hvem som har vært fadder i kirka, og velger den personen som er best egnet til å ivareta barna etter foreldrenes død.

Anonymous poster hash: 16f86...87e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...