Lille krøll Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Min datter på 15 mnd har begynt å skrike på natten. Hyle som om hun holder på å bli drept. Prøver man å ta henne opp slåss hun for å komme vekk. Det er tydelig at hun ikke er våken, når hun våkner blir hun stille på sekundet og klengete seg fast til meg. Hun er veldig vanskelig å vekke når hun havner i dette modus. Noen erfaringer med dette? Burde jeg vekke henne? La henne være? Hvorfor skjer dette?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 Dette kalles nattskrekk. Det anbefales at du ikke rører barnet ettersom du da blir en del av marerittet. Prøv å snakk rolig til hun å se om hun roer seg. Med min gutt var det ingenting som hjalp,det måtte bare gå over av seg selv. Det er flere teorier om hvorfor det skjer anbefaler deg å søke etter ordet nattskrekk. Visst du går på youtube å søke etter det engelske ordet for det,så vil du se film av barn med nattskrekk å se om det kan passe på datteren din. Anonymous poster hash: f4334...dd3
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 Dette er nattskrekk Barnet våkner og virker forvirret og uforståelig. Forekommer hos 2-3 % av alle barn, men hyppigheten antas å være mye høyere. Starter oftest i to-tre årsalderen. Barnet vokser dette av seg innen syv-årsalderen. Anfallene skjer i løpet av de første tre timene etter sengetid. Det er uvanlig at barnet husker noe av anfallet neste dag. Barnet kan skade seg i forbindelse med disse anfallene. Anfallene varer vanligvis i under 10 minutter Aktiv oppvekking frarådes fordi det kan skremme barnet. Det har vært rapporter om aggressiv atferd i forbindelse med slike aktive oppvekkinger. Vær hos barnet til det roer seg, og snakk beroligende. Man trenger ikke å gjøre noe spesielt utover dette, forklarer han. Nattskrekk kan skyldes for lite søvn. Anonymous poster hash: f4334...dd3
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 Ser at de ikke har nevnt hysterisk skriking men det er hvertfall helt vanlig det også. På filmklippet ser du at barnet hyler hysterisk å mor klarer ikke å roe han ned igjen. Så forskjellen på nattskrekk og mareritt er vel at nattskrekk er mye mer intenst å går ikke over bare med å snakke med barnet,sånn som mareritt ofte gjør. Anonymous poster hash: f4334...dd3
Lille krøll Skrevet 29. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2014 Dette er nattskrekk Barnet våkner og virker forvirret og uforståelig. Forekommer hos 2-3 % av alle barn, men hyppigheten antas å være mye høyere. Starter oftest i to-tre årsalderen. Barnet vokser dette av seg innen syv-årsalderen. Anfallene skjer i løpet av de første tre timene etter sengetid. Det er uvanlig at barnet husker noe av anfallet neste dag. Barnet kan skade seg i forbindelse med disse anfallene. Anfallene varer vanligvis i under 10 minutter Aktiv oppvekking frarådes fordi det kan skremme barnet. Det har vært rapporter om aggressiv atferd i forbindelse med slike aktive oppvekkinger. Vær hos barnet til det roer seg, og snakk beroligende. Man trenger ikke å gjøre noe spesielt utover dette, forklarer han. Nattskrekk kan skyldes for lite søvn. Anonymous poster hash: f4334...dd3 Takk. Men det er flere av tingene som ikke stemmer. Hun er 15 mnd. Det skjer alt fra 4-7 timer etter innsovning. Sist holdt hun det gående i 45 min før hun "våknet" og kunne sovne normalt. Men regner med at det er natteskrekk uansett. Veldig slitsomt da det skjer ofte. Får prøve å sove mer. Takk
Førstemann Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 Det er nok nattskrekk, ja. Minste her hadde det. Det som hjalp var å sitte rolig ved siden av sengen hennes og synge nattasangen om og om igjen til hun roet seg. Om hun ikke ble redd meg, kunne jeg gjerne stryke henne på ryggen el etterhvert. Stakkars, hun hadde mange monstre på rommet sitt en periode. Godt at de ikke husker noe av det dagen etterpå.
Madolyn Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Gutten vår hadde flere anfall av natteskrekk da han var mellom 18-22 måneder. Ett anfall varte i hele 45 minutter mens de andre gav seg etter ganske så nøyaktig ti minutter. Vi var nødt til å fysisk begrense ham for at han ikke skulle skade seg selv, fordi han ble svært urolig og kastet seg frem og tilbake med både kropp og hode. Vi holdt løst rundt ham, hysjet og var helt rolige. Han så tvers igjennom oss og hadde en helt hysterisk skriking, det var helt forferdelig! Nå er han 2 år og 9 mnd men har ikke hatt anfall siden han var 22 mnd, heldigvis!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #8 Skrevet 30. januar 2014 Her også startet forresten nattskrekken før han var han var to år,så det er fullt mulig at det er nattskrekk datteren din har likevel. Anonymous poster hash: f4334...dd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå