Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Som overskriften sier, fikk jeg i dag en klage fra huseier på manglende betaling for februarhusleia. Den forfaller, etter kontrakten, den 1.februar. Han var irritert og sa at jeg ikke har betalt. Jeg prøvde, i min overaskede tilstand, å forklare at den jo ikke forfaller før lørdag, og at han selvfølgelig får pengene på konto før da. Da mente han at vi måtte flytte datoen til den 5. hver mnd hvis jeg ikke skulle betale før den 1. Nå skjønner jeg mindre enn lite av dette, for forfallsdato er forfallsdato og da kan han vel ikke kreve pengene på konto nesten en uke før? Det er han selv som har satt den datoen, og jeg har aldri vært for sen med betaling. Jeg har alltid sørget for at de er på kontor ihvertfall en dag før forfall. Vi har samme bank,noe han vet, og i følge banken selv skal pengene da være på hans konto samme dag som jeg betaler dersom det trekkes fra min konto før kl 12. Nå har jeg sjekket et halvt år tilbake,og husleie har blitt trukket fra min konto mellom kl 9-10 hver gang, en til to dager før forfall. Skal jeg bare overse den sure klagen? Jeg betaler jo ikke for sent, og han har aldri sagt noe på dette tidligere. Jeg har fast trekk på den 29. hver mnd, men havner det på en helgedag,endrer jeg til virkedagen før helgen(altså fredag). Jeg kan ikke se at jeg gjør noe galt... Anonymous poster hash: ee5e3...6b5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Det er nok bare han som roter litt og har innbilt seg at forfallsdatoen er tidligere. Henvis til kontrakta så har du alt på ditt tørre Anonymous poster hash: be47c...bcb
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Du har ditt på det tørre, han er trolig blakk og har det travelt med å få inn penger. Fortsett som før, han kan ikke bare plutselig kreve å få husleien før forfall. Anonymous poster hash: 78a7c...493
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Det er nok bare han som roter litt og har innbilt seg at forfallsdatoen er tidligere. Henvis til kontrakta så har du alt på ditt tørre Anonymous poster hash: be47c...bcb Takk for svar :-) Ja, får håpe det. Syns bare det var litt ubehagelig å få han irritert på døra her med beskyldninger om at jeg har gjort noe galt. Mulig jeg er litt nærtagen og tenker litt for mye,men håper jo ikke det skal måtte fortsette i denne tonen :-S Han får husleien i morgen, så får håpe han finner igjen smilet sitt da :-) Hi Anonymous poster hash: ee5e3...6b5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 Kanskje han har blingsa på datoer. Anonymous poster hash: bfc81...198
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Du har ditt på det tørre, han er trolig blakk og har det travelt med å få inn penger. Fortsett som før, han kan ikke bare plutselig kreve å få husleien før forfall. Anonymous poster hash: 78a7c...493 Han vasser i penger, så jeg tviler på at han plutselig er blakk... Men man kan jo aldri vite. Får håpe han står opp på riktig ben i morgen ;-) HI Anonymous poster hash: ee5e3...6b5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Kanskje han har blingsa på datoer. Anonymous poster hash: bfc81...198 Ja,det kan hende. Men da skjønner jeg likevel ikke hva han mener med å flytte datoen til den 5. hvis jeg skal betale den 1.? HI Anonymous poster hash: ee5e3...6b5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 Noen har et litt annerledes syn på det med forfallsdatoer og mener at man egentlig skal betale så fort som mulig, men at forfallsdato bare er siste frist som man helst skal unngå å komme til. Dermed er man "sent ute" hvis man betaler akkurat til forfall eller like før Men utrolig uproft av huseier uansett... Anonymous poster hash: 26887...a9f
BareMas Skrevet 28. januar 2014 #9 Skrevet 28. januar 2014 Ikke la deg vippe av pinnen av en grinete huseier, det er faktisk svært lite han kan gjøre så lenge du overholder dine plikter ihenhold til kontrakten dere har inngått. Så her hadde jeg pent og pyntelig svart: "vi forholder oss til kontrakten vi har skrevet, husleia kommer den 1. som vanlig." Så hadde jeg husjet han på dør. Ønsker han å endre dato for innbetaling, så må han vel så vidt jeg vet gi deg skriftlig beskjed med forvarsel. Tipper du skal ha minimum ha 1mnd ifh til en slik endring, kanskje mer også. Dette er det mulig å sjekke opp om han skulle fremsette et slikt krav.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #10 Skrevet 28. januar 2014 Noen har et litt annerledes syn på det med forfallsdatoer og mener at man egentlig skal betale så fort som mulig, men at forfallsdato bare er siste frist som man helst skal unngå å komme til. Dermed er man "sent ute" hvis man betaler akkurat til forfall eller like før Men utrolig uproft av huseier uansett... Anonymous poster hash: 26887...a9f Men han har aldri sagt noe før nå, og alltid vært blid og hyggelig tidligere. Hmmm... Får prøve å overse surheten hans tror jeg. Hi Anonymous poster hash: ee5e3...6b5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #11 Skrevet 28. januar 2014 Ikke la deg vippe av pinnen av en grinete huseier, det er faktisk svært lite han kan gjøre så lenge du overholder dine plikter ihenhold til kontrakten dere har inngått. Så her hadde jeg pent og pyntelig svart: "vi forholder oss til kontrakten vi har skrevet, husleia kommer den 1. som vanlig." Så hadde jeg husjet han på dør. Ønsker han å endre dato for innbetaling, så må han vel så vidt jeg vet gi deg skriftlig beskjed med forvarsel. Tipper du skal ha minimum ha 1mnd ifh til en slik endring, kanskje mer også. Dette er det mulig å sjekke opp om han skulle fremsette et slikt krav. Takk for info, det er kjekt å vite :-) Nå sa han imidlertid at vi måtte flytte datoen til den 5. da, så jeg henger fortsatt ikke helt med ift hva han mener. Får prate med kona hans istedet hvis det blir noe mer tull :-) Hi Anonymous poster hash: ee5e3...6b5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #12 Skrevet 28. januar 2014 Det er velg strengt tatt også sånn at om forfallsdato er i helg eller helligdag, så flyttes den til første virkedag etterpå. Dvs i februar nå, så er din forfallsdato mandag 3.februar, selv om det står 1. i kontakten. Anonymous poster hash: d962e...b5f
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #13 Skrevet 29. januar 2014 Det er velg strengt tatt også sånn at om forfallsdato er i helg eller helligdag, så flyttes den til første virkedag etterpå. Dvs i februar nå, så er din forfallsdato mandag 3.februar, selv om det står 1. i kontakten. Anonymous poster hash: d962e...b5f Det stemmer ikke. Forfall er siste frist for betaling og er forfall en helgedag er det betalers ansvar at pengene er inne før dato for forfall. Med det sagt, så tror jeg denne huseieren hadde en dårlig dag. Han kan ikke forlange penger inn før siste virkedag før forfall. Anonymous poster hash: 077c9...e94
jojoen Skrevet 29. januar 2014 #14 Skrevet 29. januar 2014 Nei, det er riktig at forfallsdato flyttes til første virkedag dersom den faller på en helg og at forfallsdato for februar blir mandag 03.02. Se husleieloven §3.2 2. ledd som sier: Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag. Det er velg strengt tatt også sånn at om forfallsdato er i helg eller helligdag, så flyttes den til første virkedag etterpå. Dvs i februar nå, så er din forfallsdato mandag 3.februar, selv om det står 1. i kontakten.Anonymous poster hash: d962e...b5f Det stemmer ikke. Forfall er siste frist for betaling og er forfall en helgedag er det betalers ansvar at pengene er inne før dato for forfall.Med det sagt, så tror jeg denne huseieren hadde en dårlig dag. Han kan ikke forlange penger inn før siste virkedag før forfall.Anonymous poster hash: 077c9...e94
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #15 Skrevet 29. januar 2014 Ikke la deg vippe av pinnen av en grinete huseier, det er faktisk svært lite han kan gjøre så lenge du overholder dine plikter ihenhold til kontrakten dere har inngått. Så her hadde jeg pent og pyntelig svart: "vi forholder oss til kontrakten vi har skrevet, husleia kommer den 1. som vanlig." Så hadde jeg husjet han på dør. Ønsker han å endre dato for innbetaling, så må han vel så vidt jeg vet gi deg skriftlig beskjed med forvarsel. Tipper du skal ha minimum ha 1mnd ifh til en slik endring, kanskje mer også. Dette er det mulig å sjekke opp om han skulle fremsette et slikt krav. Sier meg enig her ja.. Men ang dette med endring av forfallsdatoen, så skal han si ifra i samme tidsramme som et opphør av leien, så om du har 3 mnd oppsigelsestid, er det 3 mnd før han må gi beskjed om endring av forfallsdatoen. Anonymous poster hash: 743e3...bef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå