Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Trenger hjelp av erfarne bilsete-damer. "Knøttet" mitt på 3 år og 4 mnd har blitt for lang for sitt bakovervendte bilsete. Det er skulderselene som ikke kan reguleres høyere, dessuten nærmer hun seg vektgrensen. Setet er fra BeSafe. Hva nå? Finnes det bakovervendte seter for så store barn? I så fall, hvilke? Eller skal vi bare snu henne og kjøpe en type beltestol istedet? Anonymous poster hash: 8385e...1ae
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Hvis hun nærmer seg vektgrensen så er det vel meningen at hun allikevel skal over på beltestol! Det er jo størrelse på barnet som er poenger her, ikke alder.... Anonymous poster hash: bbef7...96b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Hvis hun nærmer seg vektgrensen så er det vel meningen at hun allikevel skal over på beltestol! Det er jo størrelse på barnet som er poenger her, ikke alder.... Anonymous poster hash: bbef7...96b Det er like mye alder som vekt. Jo eldre, jo mer tåler kroppen. Anonymous poster hash: f48d9...bcb
Swana Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Finnes bakovervendte stoler som går opp til 25 kg ja...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 Takker for svar. Dette blir jeg ikke klok på... Vi hadde planer om å vente med å snu henne til hun ble 4, slik de anbefaler. Men vi kan jo ikke vente med å kjøpe nytt sete, så da tenker jeg at vi kjøper forovervendt og lar det stå til. Huff... Anonymous poster hash: 8385e...1ae
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 Vi var i akkurat samme situasjon og jeg var i kontakt med BeSafe som sa at 18-kilosgrensen på setet vårt IKKE måtte overskrides. Vi vurderte å kjøpe et bakovervendt til 25 kg, og såg på det på Barnas Hus, men det var jenten vår rett og slett ALT for stor og lang for. Derfor ble det forovervendt BeSafe sete. Likte det ikke, men det var det eneste alternativet. Anonymous poster hash: 7d9e3...805
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Forslag til sete om du må snu henne: Kjøp recardo sport på torshov bilrekvisita. Der kan du feste barnet i setet mens setet er festet i bilen. Fempunktsele for barnet frem til en viss høyde. Det gjør at ikke ungen får sete i ryggen om det skulle smelle. Anonymous poster hash: c87c0...a21
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Ja vi er også i akkurat samme situasjon. D hun er ikke for tung men begynner å bli for lang ift nakkestøtten:( forovervendt neste...mener britax har kommet best ut i tester. Sjekk ut Forbrukerrådet sine sider:) Anonymous poster hash: cf995...105
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Man skal ikke bruke fempunktsbelte framovervendt! da sitter kroppen fast,mens hodet vil slenge framover i en kollisjon. Anonymous poster hash: 089d8...eda
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #10 Skrevet 29. januar 2014 Jeg forstår frustrasjonen, men har du sett på Britax sine seter? De er generellt lengre i ryggen. En annan ting er at hun kan ha selene et stykke ned på ryggen i et bakovervendt sete uten at det er farlig. Om det blir fremover i fempunkt, så er ikke de setene større enn de bakovervendte, det utgjør og en større risiko for nakkeskader enn det beltestol gjør og forovervendt er det veldig viktig at selene ikke er under skulderhøyde. Om det blir forovervendt så velg beltestol, men sjekk nøye opp i om setet passer i bilen (typelister på produsentenes nettsider. Biler som ikke er på listen skal ikke brukes og i noen biler kan en ikke bruke setet på alle plasser i bilen) og score i kollisjonstest. Vi har britax kidfix xp sict. Det tester i toppsjiktet på sikekrhet, men har ikke like høy score som et par andre seter fordi det er trukket for "vanskelig" montering. Det er ikke vanskelig å montere, det har bare en ekstra polstring som beltet skal gjennom. Sammen med Cybex solution x2 fix er dette et av tre seter som har oppnådd score på 4 på frontkollisjon, Det siste setet var dårligere på sidekollisjon og ikke så lett tilgjengelig i Norge. Anonymous poster hash: 5b789...def
Maibaby:) Skrevet 29. januar 2014 #11 Skrevet 29. januar 2014 Har også hørt at en ikke skal bruke 5 punkts sele ved fremovervendt sete.... Vi har britax multitech, og butikkdamen anbefalte å ikke bruke dette forovervendt av den grunn. Vår 2,5 åringen er også snart for stor for bakovervendt, men presser han nedi så lenge vi kan;p han er på str med en 4 åring;)
Elsker livet Skrevet 29. januar 2014 #12 Skrevet 29. januar 2014 Så lenge hun sitter bakovervendt hadde jeg ventet helt til hun hadde nådd vektgrensa. Som en annen sier trenger man ikke være så nøye på dette med seler over skuldrene så lenge de sitter bakovervendt.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #13 Skrevet 29. januar 2014 Vi var i samme situasjon da knapt treåringen vokste ut av sitt bakovervendte sete, som sågar var et sete som gikk til 25 kg. I og med at barnet var rundt 15 kg valgte vi å kjøpe forovervendt beltestol. Jeg likte ikke å snu barnet så tidlig, men slik ble det dessverre. Anonymous poster hash: f0317...7cd
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #14 Skrevet 29. januar 2014 Forslag til sete om du må snu henne: Kjøp recardo sport på torshov bilrekvisita. Der kan du feste barnet i setet mens setet er festet i bilen. Fempunktsele for barnet frem til en viss høyde. Det gjør at ikke ungen får sete i ryggen om det skulle smelle. Anonymous poster hash: c87c0...a21 Da ville jeg heller kjøpt en isofix beltestol, om dere har isofix i bilen. Anonymous poster hash: f0317...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå