Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Hei dere. Jeg er nå 27+4 å har begynt å tenke på navn til den lille i magen min. Barnefar og jeg var ikke sammen da jeg ble gravid, men vi datet til jeg var circa 10 uker på vei. Han sier han vil være helgepappa, men etter vi sluttet date så har vi hatt lite kontakt. Det jeg lurer på er, hvor mye er det vanlig at far skal få ta del i valg av navn? Både fornavn og etternavn tenker jeg da. Synes det er dumt å la han få vilja si med både fornavn og etternavn hvis han plutselig stikker av siden det tar noe tid med forandring av navn og slikt. Har mest lyst til å velge det navnet jeg liker for det er jo tross alt jeg som skal ha full foreldrerett. Hva mener dere? Anonymous poster hash: affea...c37
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Om det hadde vært meg i dine sko, så hadde jeg bestemt at barnet skal ha mitt etternavn siden det er jeg som har full foreldrerett, at dere ikke er et par og at han ikke involverer seg. Selve navnet på barnet hadde jeg nok tatt opp med barnefar, det er like mye hans som ditt barn og er en prosess som han burde bli involvert i. Men så kommer det jo da og ann på hvor mye han engasjerer seg frem mot fødsel, hva slags avtaler dere har, om han skal skrives som barnefar osv. Om han ikke vil være samværsforelder evt minimalt og ikke kommer til å ha et normalt forhold til barnet ville jeg ha sett mer retten på min side og latt han få være med i diskusjonen på et par navn jeg hadde valgt ut faktisk. Anonymous poster hash: 7eafd...372
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Ettersom du skal ha den daglige omsorgen, så skal selvsagt barnet ha ditt etternavn. Det er jo åpenbart det mest logiske. Hvis barnefar nekter så er det bare å nekte å sende inn/signere navneskjemaet. Da får ungen automatisk ditt etternavn etter et halvt år. Vet ikke hvordan det funker når man ikke blir enige om fornavn. Anonymous poster hash: ea359...b09
☆☆☆ Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Synes ikkje det er noko godt utgangspunkt for samarbeid å ikkje kunne gjere namn til ei felles avgjerd.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 Jeg bestemte både fornavn og etternavn Spurte ikke faren om hans mening. Stikker man når dama er gravid mister man stemmeretten. Han sa ikke noe på det;) Anonymous poster hash: 2ebe1...5df
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Tror det er sånn at om du er alene ved fødsel, så har du automatisk foreldreansvar alene om dere ikke signerer at det er delt. Usikker på om du da kan velge navn uten at far signerer, men det tror jeg du kan. Anbefaler samtidig at du lar far ha noe å si. Begge etternavn og et navn dere er enige om kanskje? Litt trist å være pappa uten å ha vært med å velge navn:( Anonymous poster hash: dc2af...ad5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Tror det er sånn at om du er alene ved fødsel, så har du automatisk foreldreansvar alene om dere ikke signerer at det er delt. Usikker på om du da kan velge navn uten at far signerer, men det tror jeg du kan. Anbefaler samtidig at du lar far ha noe å si. Begge etternavn og et navn dere er enige om kanskje? Litt trist å være pappa uten å ha vært med å velge navn:(Anonymous poster hash: dc2af...ad5 Har man foreldreansvaret alene så må ikke den andre signere. Men far kan kreve foreldreansvar og er det ikke noe galt med far så vil retten gi ham det og da må far signere ved et eventuelt navnebytte Anonymous poster hash: 2ebe1...5df
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 Hva med å la han velge et mellomnavn? Om det ikke lar seg gjøre så er jeg enig i det en skriver her at man kan finne noen alternativer å la han velge ett av de. Anonymous poster hash: affea...c37
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #9 Skrevet 28. januar 2014 jeg hadde valgt mitt etternavn, men latt han ta del i valg av fornavn. Anonymous poster hash: af7bd...435
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #10 Skrevet 28. januar 2014 Det er vel du som bestemmer, men jeg hadde prøvd å komme til enighet om fornavn for samarbeidets skyld. Når det gjelder etternavn så synes jeg det eneste logiske er at barnet har ditt etternavn i denne situasjonen. Anonymous poster hash: 9211a...d7d
det er berre mordi Skrevet 28. januar 2014 #11 Skrevet 28. januar 2014 Det var ikkje oppe til diskusjon eingong. Eg bestemte alt.
det er berre mordi Skrevet 28. januar 2014 #12 Skrevet 28. januar 2014 Det var ikkje oppe til diskusjon eingong. Eg bestemte alt. (og det trur eg er VELDIG vanleg når foreldra ikkje er saman når ungen kjem ut. Det har i alle fall vore vanleg i dei tilfella eg veit om.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #13 Skrevet 28. januar 2014 Jeg bestemte selvsagt alt. Han fikk ikke spørsmål om hva han syntes en gang. Anonymous poster hash: ce264...e2c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #14 Skrevet 28. januar 2014 I dette tilfellet hadde jeg tatt all styringen og ikke gitt far et eneste valg. Anonymous poster hash: 20a36...5db
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #15 Skrevet 28. januar 2014 Takk for svar så langt. Jeg får ta en prat med han om noen uker, fortelle at etternavnet blir mitt og legge frem forslag til fornavn:) Anonymous poster hash: affea...c37
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #16 Skrevet 28. januar 2014 Her ble det slutt midt i svangerskapet, og da involverte jeg ikke far i noe som helst annet enn å si ifra da barnet var født(3timer etter fødsel),og at han ville få innkalling til fam.vern for å diskutere fremtidig samvær. Man får automatisk foreldreansvaret alene når man ikke er registrert samboer,og da trenger du ikke fars underskrift på noe som helst. Jeg valgte navn alene, og far fikk vite navnet da det var valgt (et par dager etter fødsel). Jeg var iskald mot han hele veien, har hatet han fra han gikk fra meg. Men vi har et bra samarbeid nå etter god hjelp fra fam.vern. Han har ikke nevnt noe om mine avgjørelser, og han får ikke foreldrerett av meg uansett hvor god far han måtte bli etterhvert,med mindre han går rettens vei for å få det. Øvrig samarbeid og samvær fungerer bra for oss og for barnet, og rettsvesenet har annet å gjøre enn å lage en rettssak kun for å gi far foreldrerett,så jeg er ikke særlig bekymret. Føler du for å velge navnselv,så velger du selv. Lykke til med fødsel og babytid :-) Anonymous poster hash: 6af26...6bb
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #17 Skrevet 28. januar 2014 Oi, du hørtes utrolig bitter ut, #16...!! Anonymous poster hash: 39395...456
BareMas Skrevet 28. januar 2014 #18 Skrevet 28. januar 2014 Det var ikkje oppe til diskusjon eingong. Eg bestemte alt. (og det trur eg er VELDIG vanleg når foreldra ikkje er saman når ungen kjem ut. Det har i alle fall vore vanleg i dei tilfella eg veit om. Etter å ved flere anledninger spurt hva han tenkte om navn og spørsmål om hva han syntes om mine forslag, som forøvrig bare endte i uenighet uten noe konstruktivt utfall(2år etter fødsel vet jeg enda ikke hva han kunne tenkt seg av navn til ungen), så brøt jeg igjennom. Det ble mitt navnevalg og mitt etternavn! Dermed basta! Og om barnefar i dette tilfelle allerede har så godt som meldt seg ut, så hadde jeg ikke vært i tvil heller. Velg selv! Og helt klart ditt etternavn, hi!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #19 Skrevet 28. januar 2014 Oi, du hørtes utrolig bitter ut, #16...!!Anonymous poster hash: 39395...456 Ja, og så? Plager det deg kanskje? Anonymous poster hash: 6af26...6bb
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #20 Skrevet 28. januar 2014 Her ble det slutt tidlig i graviditeten og samarbeidet var verken da eller no- 9 år senere godt, men vi klarte bli enige. Dvs jeg ga beskjed at siden barnet ble hos meg fikk han mitt etternavn, men hans navn kunne bli mellomnavn. Fornavn ble vi utrolig nok enige om. Er minimalt med samvær her og da kun på timebasis. Barnet er stolt av mellomnavnet sitt;-) Foreldreansvar har lite å si i det daglige, men jeg hadde latt faren "jobbe" for det. Vis at han er der og ønsker ha en relasjon til barnet. Jeg ga faren det og angrer på det egentlig. Anonymous poster hash: e634a...086
Gjest elisa bt Skrevet 29. januar 2014 #21 Skrevet 29. januar 2014 Jeg ville gitt barnet ditt etternavn, men brukt hans navn som mellomnavn. Ved å bruke hans etternavn som mellomnavn sender du et signal til ham om at han er ønsket i barnets liv. For barnets del vil navnet også vise tilhørighet til faren, som uansett hvor mye han engasjerer seg vil være en del av barnets liv.(Selv en far som aldri er tilstede er en del av barnets liv, i det at de vet at det finnes en far "der ute et sted"). Når det gjelder fornavn er det jo du som har siste ordet, men for samarbeidets del ville jeg nok luftet navnevalget med ham.
skjotta Skrevet 29. januar 2014 #22 Skrevet 29. januar 2014 Her ble det slutt midt i svangerskapet, og da involverte jeg ikke far i noe som helst annet enn å si ifra da barnet var født(3timer etter fødsel),og at han ville få innkalling til fam.vern for å diskutere fremtidig samvær. Man får automatisk foreldreansvaret alene når man ikke er registrert samboer,og da trenger du ikke fars underskrift på noe som helst. Jeg valgte navn alene, og far fikk vite navnet da det var valgt (et par dager etter fødsel). Jeg var iskald mot han hele veien, har hatet han fra han gikk fra meg. Men vi har et bra samarbeid nå etter god hjelp fra fam.vern. Han har ikke nevnt noe om mine avgjørelser, og han får ikke foreldrerett av meg uansett hvor god far han måtte bli etterhvert,med mindre han går rettens vei for å få det. Øvrig samarbeid og samvær fungerer bra for oss og for barnet, og rettsvesenet har annet å gjøre enn å lage en rettssak kun for å gi far foreldrerett,så jeg er ikke særlig bekymret. Føler du for å velge navnselv,så velger du selv. Lykke til med fødsel og babytid :-) Anonymous poster hash: 6af26...6bb dersom far bestemmer seg for å gå rettens vei har ikke rettsvesenet noe valg, samme hvor mange bedre ting de har å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå