Gå til innhold

Har du vært til mammografi pga kul i brystet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dro til legen i dag, fordi den ene puppen er ganske klumpete og den kulen er vond. Den er ganske stor, og alltid verre ved menstruasjon. Hvordan er brystene dine før mens? Er de mer "klumpete" og vonde?

Hilsen redd.

Anonymous poster hash: d7981...da0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen lege, men rundt menstruasjon er det ikke uvanlig at brystene kan få klumper og være vonde. Jeg har selv hatt hovne kjertler i brystet ved mens, som forsvinner av seg selv :) kuler skal uansett sjekkes for sikkerhetsskyld! Så få henvisning til sykehuset, så finner du ut av det. Fikk nettopp time til det samme selv. Vond stor kul i brystet. Skal på sykehuset nesteuke. Er ikke så engstelig :)

Anonymous poster hash: 79c4c...6f2

Skrevet

Det at den endrer seg med menstruasjonen er i utgangspunktet noe som gjør at det er større sjanse for at dette ikke er kreft.

Mine bryst endrer seg gjennom syklusen, og nesten alltid ømmere foran mens.

Brystkjertlene forandrer seg i løpet av menssyklusen. I dagene før menstruasjon er kjertlene større og kjennes mer klumpete ut. Det er også derfor man anbefaler å ikke undersøke brystene sine før mens. Ca en uke etter første mensdag er ideelt tidspunkt å sjekke brystene, for da er kjertlene på sitt roligste og dermed også minste og glatteste.

Jeg har også opplevd en sjelden gang å bare bli øm i det ene brystet foran mens. Ikke aner jeg hvorfor, men det har bare vært slik kroppen har innrettet seg den måneden. Rett før mensen så er noen av mine kjertler mer ømme enn andre, det er ikke likt i hele brystet/-ene.

Noen kan få betennelse i kjertlene - ikke bare mens man ammen, noen kan få det årevis etterpå, andre kan få det uten noen gang å ha vært gravid.

Det er bra du får det sjekket - men husk at det er aller størst sjanse for at dette ikke er kreft :)

Jeg har veldig stor risiko for å utvikle brystkreft (påvist genfeil), undersøker brystene mine en uke etter første mensdag. Hvis jeg er "dum nok" til å undersøke dem rett før mensen, så hender det jeg finner forstørrede kjertler som kan kjenne litt svulst-aktig ut og ømme. Men når mensen er over og jeg sjekker igjen så er de/den borte. Da er det ikke noe jeg trenger å få sjekket opp.

Brytkreft viser seg veldig sjelden ved smertefulle kuler. Det skjer, men veldig sjeldent! Da er det som regel andre årsaker, som en cyste, en betennelse o.l.

Jeg har tatt mammografi to ganger, og ene gangen ble de "gravalvorlige", sa ikke noe etter selve mammografibildene var tatt og sett på, ba meg bare om å vente for de måtte ta ultralyd av meg i tillegg. Da var jeg i uken før mensen - det viste seg at de slet med å tolke bildene mine pga slik kjertlene mine var da og måtte dobbelsjekke med ultralyd. Men det var ikke noe farlig den gangen heller :)

Mest trolig er det ikke noe farlig - men godt du får det sjekket :)

Anonymous poster hash: 3adfa...033
Skrevet

Ja. Jeg hadde klump som var vond og veldig øm. Det viste seg at det var en betent kjertel. Fikk antibiotika og da ble det bra. Alltid best å få klumper sjekket opp, selv om det som oftest er noe uskyldig.

Anonymous poster hash: 32a69...cfd

Skrevet

Ja. Kvinner som har ammet (hatt melkekjertler i bruk) kan oppleve at kjertlene hovner opp før mens.

En god lege kjenner dette bare ved å kjenne på kulen.

Jeg blåste full krisealarm når jeg oppdaget det men det var helt ufarlig.

Anonymous poster hash: f2312...8af

Skrevet

Jeg har vært til mammografi flere ganger fordi jeg stadig får store vanncyster som må tappes. Det kjennes ut som ømme kuler som må sjekkes. Så ikke alltid det trenger å være noe farlig. Jeg fikk beskjed om når klumpene var så vonde, så var de mest sannsynlig ufarlige

Anonymous poster hash: 5ea6f...e0b
Skrevet

Fant også en kul engang, og valgte ta mammografi privat. Kostet meg 700 mener jeg det var, og en sparer jammen ikke mye når det er snakk om legetime, henvisning og egenandeler ellers.

Hos meg var det helt ufarlige kjertler. De var også ganske ømme men klart; jeg satt å kjente på den hele tiden så de blir vonde av det også. Har hørt at ondartede kuler ikke gjør vonde, men som sagt; kun noe jeg har hørt.

Anonymous poster hash: 10d3d...014

Skrevet

Jeg hadde en ondartet svulst. Denne var ikke øm og varierte ikke i størrelse (altså, den ble jo større og større, men minsket aldri). Håper legen henviste deg. Om ikke, gå tilbake og krev det! Lykke til :)

Skrevet

Ja, rundt menstruasjonstiden er brystene både større og mer "klumpete" som du beskriver det. Men dette er jeg vant til. Jeg oppdaget imidlertid en kul, som jeg ikke klarte å identifisere med noe spesielt. Dro til lege, som henviste meg straks til Curato røntgen og mammografi.

Jeg fikk time ganske fort, tok mammografi og ultralyd, samt samtale med røntgenlege. Ble beroliget med at dette var en vanncyste, litt stor faktisk. Han fant flere vanncyster i det ene brystet - men dette er ufarlig.

Jeg lettet ti kilo der og da, selv om underbevisstheten min sa at det ikke var noe, skal en ikke alltid stole på det. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite!

Anonymous poster hash: 1f22c...6b3
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg blei litt roligere nå. Ble henvist og har en veldig dyktig fastlege. Brystvorten min går veldig innover også, så det var liksom flere ting. men det har den gjort i mange år, da. Forhåpentligvis får jeg dette ut av verden snart. Fikk faktisk mensen etter jeg kom hjem fra legen, så håper bare det er derfor kulen kjennes så stor ut.

Anonymous poster hash: d7981...da0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...