Gå til innhold

Prolaps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere prolaps? Eller kjenner noen med det? Skal til legen og sjekke, veldig redd for at jeg har det! Når og hvordan fikk dere vite dere hadde det? Hvordan går det i hverdagen med det?

Anonymous poster hash: 81288...45c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen av dere prolaps? Eller kjenner noen med det? Skal til legen og sjekke, veldig redd for at jeg har det! Når og hvordan fikk dere vite dere hadde det? Hvordan går det i hverdagen med det?

Hatt det et år. Helt jævlig og innimellom klarer jeg ikke gå pga det... Fungerer dårlig. Mye behandling.

Skrevet

Fikk for ca 2 år siden. Ikke normalt at d varer så lenge altså ;-)

Alt startet under graviditet . Har mye smerter! Men går generelt sett ganske ok!

Skrevet

Så det går over av seg selv? Hvilke behandlinger tar dere?

Skrevet

Gikk med prolaps fra 2003 til 2010. Da sprakk prolapset, jeg fikk delvise lammelser i begge beina, problemer med blære kontroll og ble haste operert. Er i dag ganske god. Litt stiv og svak i korsryggen og ganske nummen fra knærne og ned men ingen verker eller sånt :-)

Skrevet

Fikk for ca 2 år siden. Ikke normalt at d varer så lenge altså ;-)

Alt startet under graviditet . Har mye smerter! Men går generelt sett ganske ok!

Hvor lenge pleier prolaps å vare?

Skrevet

Fikk et stort prolaps for noen år siden, i korsryggen. I tillegg heftige isjias-smerter siden isjias-nerven lå i klem. Gikk med store smerter og "spiste" smertestillende i 5-6 mnd før jeg ble operert. De færreste blir operert, men får heller behandling.

Etter operasjonen er ryggen min fin, selv om jeg kan få vondt i både rygg og ben ved store anstrengelser. Er nok litt svakere i ryggen... Har også varige skader i beinet fordi isjias-nerven lå i klem, bl.a reduserte reflekser. Men ingenting alvorlig...:) Håper for din del du ikke har et prolaps, da det kan være veldig smertefullt, men mange lever også fint med det vha behandling og trening.

Anonymous poster hash: f3425...35e

Skrevet

Silda 50% av befolkningen går rundt med prolaps. Det er helt vanlig og bare invalidiserende i noen få tilfeller.

Anonymous poster hash: c4e76...be2

Skrevet

De fleste prolaps tørker inn av seg selv og trekker seg tilbake, og man blir helt bra.

For det store flertallet er det slik. Hvor lang tid det tar er noe individuelt, men som regel så tar den noen uker.

Man kan ha typiske "prolaps-smerter" uten at det er prolaps, det kan være muskler som er så stramme at de ligger og klemmer på ischiasnerven i setet. Da er det tøyninger, riktig trening og behandling som fort kan fikse på det.

Ikke ta noen sorger på forskudd eller vær redd. Hvis det er prolaps du har så går det som regel over av seg selv.

Viktig, viktig, viktig for å hindre prolaps er riktig stabilitetstrening for rygg og tøyninger!!!!!!!!!!!

Dette er like viktig for å hindre tilbakefall eller nye prolaps hvis man først har hatt det.

Trener man riktig så er det ikke farlig å trene etter den første akuttperioden med smerter er over.

Anonymous poster hash: 53c7e...a93
Skrevet

Dersom du har mulighet er fysio trening i varmt vann utrolig effektivt!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...