Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Så, minsten fikk akkurat konstatert atopisk eksem, skal smøres med salve ved navelen pga irritasjon, men ellers var det ikke så mye som skulle gjøres ifølge legen. Så alle eksemmamma'r, hva skal jeg gjøre nå? Kremer? Kun bomull på huden? Spesielle såper? Er helt grønn på dette -.- Anonymous poster hash: f06bc...64d
BareMas Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Unngå ull, det irriterer huden. Unngå såpe, oljebad er supert! Har selv atopisk hud, og vasker meg med vann på kroppen, såpe bruker jeg bare når jeg er skikkelig ekkel. Atopisk hud mangler mye av det naturlige fettet, så det handler om å tilføre mangelvaren, så smør med masse fete kremer, uten fargestoffer og parfyme. Har fått anbefalt skinfood av weleda, fet og god krem, men her handler det om å prøve seg frem.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Babysåpe/olje, fete kremer, unngå ull hvis han ikke tåler det. Min kan ikke bade i svømmehaller pga klor. Ved kulde/varme øker utslettene en del. Anonymous poster hash: a690c...0e9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Unngå ull ja. Huden er ikke hel, og er således mye mer utsatt for ting. Locobase repair inneholder et stoff atopikera mangler og her har vi od erfaring med den. Nå på vinteren er huden ekstra utsatt og vi bruker kun olje når det dusjes. Bytt til neutral vaskemiddel, og kutt ut skyllemiddel totalt. Selv de uten parfyme etterlater enzymer i stoffet som atopikere kan plages av. Skift klær hver dag, og skift på senga 1 gang pr.uke. Anonymous poster hash: be967...278
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 Hvor gammelt er barnet? Bade en gang i uken, helst ikke dusje. Vask nye klær 2-3 ganger før di blir brukt. Vi bruker A-derma krem og smører hele barnet morgen og kveld. Bruk kun flytende parfymefri vaskemiddel. bruk parfymefri såpe. Vårt barn kan ikke spise jordbær, tomat, citrusfrukt og sjokolade for det forverrer eksamen hennes. Men dere må såklart prøve dere frem:) vil anbefale deg å få legen til å henvise dere til eksemkurs, veldig lærerikt:) Anonymous poster hash: 2d754...608
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Han er 5 uker gammel og mme barn, faren hans har også atopisk eksem, så det lå i kortene at det skulle bli noe... Får ikke gjort så mye med kosthold annet enn å prøve ut andre merker av mme enn NAN og ellers tilføre fukt som jeg ser dere anbefaler 😄 Skal huske dette med sitrusfrukter og holde ulla bort fra huden 😄 Synd at alle de fine ullklærne jeg har handlet inn må gis bort 😣 Men sånn er det bare! Takk for gode svar 😊 Litt klokere nå 😁 HI
Julie Angelica:) Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Minstemann her har atopisk eksem. Jeg unngår ull som nevnt over her, bader i "A-derma" badeolje fra apotek (denne er super!) og smører med locoid krem, som jeg har fått på resept av legen, når det er som verst,. Bruker også A krem som er veldig bra på tørr hud
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 Dusje minst mulig, heller bade ( det er vel ikke tema på en stund enda) og finne en. Krem som passer huden. Jeg tåler godt ull og eksemen blir faktisk bedre da jeg ikke svetter i ull. Tåler dårlig syntetiske stoffer. Og husk å vaske alle nye klær før bruk! Anonymous poster hash: 666cd...f48
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #9 Skrevet 28. januar 2014 Lille her har eksem, har det selv også. Alle er forskjellige og jeg kan bruke myk merino rett på huden i gode perioder. Småen kan bruke ull/silke i gode perioder. Han kan bruke ull utenpå, så kanskje ikke alle ullklærne må gis bort? For øvrig er Devold Active Baby superundertøy å anbefale til kalde dager! Det er ull, men har et lag superundertøystoff (jeg tror jeg lagde det ordet nå :-P ) inni, så det ikke plager huden. Bambusklær er også deilige, men sverger til Devold når det er skikkelig kaldt. Ellers fungerer bomull som bare det her hvertfall, men vi har en veldig varm gutt da. Vi har dårlig erfaring med Locobase Repair, som nevnes over her. Den blir for tett for huden så eksemet blir faktisk verre. Men vet at mange liker den så her må du bare prøve deg frem. Sånn har vi holdt på lenge nå, kjøpt og prøvd, kjøpt og prøvd. Heldigvis tåler jeg en del kremer bedre enn ham, så om han blir verre av dem, så kan jeg bruke dem ;-) Vi har endt på Aderma Exomega-serien (de har både badeolje, vaskeolje og kremer). Og kortison da, i de verste periodene. Her ble han verre da vi introduserte Nan, men det slo også ut på tarmene...så vi brukte nan HA fra apoteket, som funket fint. Igjen må dere nok prøve dere frem. Det trenger ikke være krise med eksem. Folk er forskjellige og noen er bare sesongplaget eller det kan være der i tidlig barndom, bli symptomfritt for så å komme tilbake osv... Det kommer jo også an på hvor ille og mye det er snakk om. Er det bare en flekk ved navlen, så kanskje det går greit med ull på beina f.eks. (men vær obs på at knehasene er typisk eksemområde/sart) Lykke til :-) Anonymous poster hash: 6851a...4a7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #10 Skrevet 28. januar 2014 Jenta vår har atopisk eksem. Ble anbefalt pattesalve fra jernvarehandelen, og det funket kjempebra. Her var det snakk om både mindre partier med tørr hud, og store områder hvor huden hadde sprukket opp og det var blitt store sår. I løpet av 5 dager med intens smøring med pattesalve, ble vi kvitt det. Det har heller aldri kommet igjen, og vi smører hele kroppen etter hvert bad, i tillegg til å smøre de mest utsatte områdene hver dag/to ganger daglig om det viser tegn til irritasjon. Unngå ull direkte på huden. Vi fikk beskjed om å kun bade en gang i uka. Alltid olje i vannet, aldri såpe. Nå er vår jente bare 10 måneder og går ikke i barnehage (jeg vet ikke hva ditt barn gjør da), så her er det faktisk ikke nødvendig å bade mer enn en gang i uka enda. Vi drister oss også til å bruke ull på de kaldeste dagene, men da smører vi henne godt inn med pattesalve der hvor ulla har berørt huden. Er vi dårlige til å smøre etterpå, viser huden tegn til irritasjon. Viktig at barnet ikke er for varmt eller for kaldt, det gir fort utslag. Varme er det verste her på kroppen, men ser at kinnene reagerer på kulda også, så kuldekrem er viktig. Anonymous poster hash: 3addb...99d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå