Gå til innhold

kan skolen bestemme nøyaktig hva barna får ha med som niste?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ikke skoleunger enda men svarer alikevel.

 

Hadde ikke brydd meg i det hele tatt om skolen skulle komme med en slik bestemmelse. ALLE er ikke A4, og jo før skolen får den beskjeden jo bedre.

 

Om jeg lager sunne smoothier og juicer å sender med ungene så har ikke skolen noe med det. Det er min jobb og gi mine barn et sunt variert kosthold, og det er min jobb å gi dem den næringen som dem trenger. Og da ser jeg på dagen som en helhet og skulle det være sånn at jeg ikke kunne sende med andre ting enn brød så hadde dem ikke fått i seg de anbefalte fem om dagen engang. 

 

Her starter dagen ofte med ferskpresset juice eller smoothie og om jeg vil sende det med ungene så gjør jeg det. Og om vi har middagsrester som kan sendes med som lunsj så er det min rett å gjøre det.

 

Så får skolen bare lære seg det de prøver å lære ungene, at alle er forskjellige........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg har forståelse for at de ikke kan ha med hva som helst og vi følger alle regler angående allergi (nøtter, sitrus) og h*n har aldri med seg usunne ting som kake, kjeks ol. Men jeg liker at maten er litt variert og synes brødskiver blir fryktelig kjedelig i lengden selv. Så jeg har sendt med barnet mitt f.eks en grov, sunn matvaffel eller et par påsmurte lomper som variasjon til brød av og til. Dette har skolen nå laget et problem ut av og vil ha seg frabedt at barna har med seg annet enn brød. De får riktignok lov til å ha med seg frukt, men denne får de ikke lov til å spise til lunsj, den skal de spare til slutten av dagen.

Kjenner jeg blir litt irritert selvom dette ikke er verdens største problem akkurat,. Men barnet mitt har store mandler og polypper (skal sannsynligvis operere) og spiser ofte ikke så mye, spiser ikke knekkebrød. Så da synes jeg det er fint at h*n kan spise noen lomper med f.eks laks eller skinke og ost og få i seg det de dagene brød ikke frister så mye. Kan virkelig skolen nekte dette?

Begrunnelsen er visstnok at det skaper/kan skape sjalusi blant barna. Hallo....? tenker jeg da. Enkelte har garderoben full av merkeklær, tar ungen fri og drar til syden to ganger i året og så skal de komme og påstå at litt variert lunsj skaper stress hos sidemannen.....! Hoff....

 

Anonymous poster hash: b95b6...4a1

 

 

Fortsett som du gjør, skolen kan ikke bestemme hva barna skal spise.

 

Dette er noe som ofte kommer opp i foreldremøter (fra foresatte selv, som ønsker å lage felles regler), og jeg (læreren) oppfordrer dem til å gi barna sunne matpakker men skolen kan ikke bestemme hva de skal spise. Jeg lager både sunne vafler og muffins og noen ganger får hun med middagsrester i matpakka... men stort sett går det i bødskive med leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar selvsagt hensyn dersom det er allergi i klassen og noen kan bli syke hvis mitt barn får med seg x eller y. Sjalusi synes jeg er et verdiløst argument å bruke, og barna må lære seg at ikke alle får det samme.

 

Jeg er enig i Mamman til Nurkets argument om merarbeid for lærerne også, og ville ikke sendt med mat som gjør at læreren må vaske klasserommet etter mitt barn, varme maten eller forlate klasserommet for å hente bestikk etc.

 

Utover det, så mener jeg at det er foreldrene som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å diskutere en gang, barnas kosthold er foreldrenes ansvar og ingen kan bestemme at ditt barn ikke skal ha fiskekaker i matboksen fordi ungen på pulten ved siden av blir misunnelig.

 

Skolen kan rett og slett ikke bestemme dette, de har ikke myndighet til det. De kan anbefale, eller komme med begrunnelser for hvorfor de mener det er best å ha med ditt og ikke datt, men de kan ikke bestemme det.



Anonymous poster hash: 30260...345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Skolen kan har regler som sier at elevene ikke får lov til å dele mat med hverandre, det burde egentlig være en selvfølge at de ikke fikk lov til det, av flere grunner.  

 

Men ellers kunne de bare prøve å bestemme hva vi sender med ungene våre på skolen, så lenge det ikke er på kollisjonskurs med allergikere - det må man ta hensyn til.  Skulle de nekte mine barn å spise middagsrester på skolen, så fikk de gå til rettsak mot meg og vinne den før jeg gir meg (etter å ha anket så langt jeg kan om jeg mot formodning skulle komme til å tape)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På vår skole har de gjort det samme. Tror det skeia veldig ut med både vaffler kaker, kjeks osv, og det ble delt med bare noen, ikke alle. Matpausen ble i følge lærerene bare krangling og gråting, og alt annet enn trivelig. Derfor bestemte de at de kun skal ha med brødskiver. Eldstejenta mi elsker brød, og vi hadde aldri sendt med henne noe annet, så for oss var det helt ok. Men til høsten skal vår yngste begynne, og hun liker ikke brød. Hun bare brekker seg, og får ikke ned noen verdens ting. I barnehagen har de begynnt å riste brødet til henne, for da får hun det ihvertfall ned, men jeg aner virkelig ikke hvordan vi skal gjøre det når hun begynner på skolen. Hjemme lager vi mye grove vaffler, grove pannekaker, yogurt med masse havregryn, frokostblandinger osv. Og hun elsker alt av middag, så det hender også at hun f.eks får fiskekaker til frokost. Hun kommer ikke til å røre nisten om hun bare må ha brødskiver. Hun er ikke noen tungvekter, så jeg liker ikke tanken på at hun skal gå hele skoledagen uten mat, men verst er det jo hva det gjør med humøret og konsentrasjonen hennes. Jeg håper at jeg kan få tillatelse til å sende med henne en skål med fokostblanding eller pannekakene vi lager. De er virkelig noen drylerter av noen pannekaker, stappfulle av egg, havregryn og grovt mel, så de ser i grunnen ikke videre fristende ut :-D Anonymous poster hash: 79cd4...959

 

Du trenger ikke tillatelse av skolen i det hele tatt. De kan ikke bestemme hva du som foreldre legger i matpakken til ditt barn. De kan argumentere seg rød og grønn fordi X får med seg loff med nugatti på, men de kan uansett ikke nekte. Like lite som FAU kan bestemme at man ikke får sykle til skolen før man går i fjerde/femte. Den dagen det står i Norges Lover kan de nekte - ikke før. Anonymous poster hash: f47e9...a6b

Å det e sånne foreldre som deg så gjere at elevene ikke respekterer lærerene sine fordi mor å far sier at jeg får lov.

Å nei skulen kan gjedna ikke bestemma hva di enkelte spiser på skulen men kan anbefale at det ikke er kaker å søtsaker, ang det med å sykle så er det tryggtrafikk som har godt ut med anbefalinger. Ikke alt treng stå i norges lover for å bli lov eller ikke på en skule det er det faktisk skulen å kommunen som bestemmer :)

 

Anonymous poster hash: 09a30...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...