Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Uff dette er bare slitsomt. Har et nyfødt på 5 dager. Men på de 5 dagene har jeg sovet totalt 7-8 timer. Rett og slett pga jeg er livredd for at hun skal få rs virus! Jeg er slimete og surklete selv, og nå begynner hosten. Har også en 2.5 åring som har d samme. Nærkontakt med baby ee jo helt umulig å unngå, d sier seg jo selv. Jeg fullammer, så vet jo at d er positivt.. Er d noen som har noen betryggende ord å komme med? Tipper snart over her Anonymous poster hash: 48782...c86
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Barnet ditt er sunt og friskt? RS-virus kan gi alvorlige symptomer hos enkelte barn, men da som oftest hos predisponerte barn, som f.eks premature og hjerte-lungesyke barn. Det finnes en RS-vaksine, men den gis kun til disse spesielt utsatte. Det kommer nok til å gå bra, men hvordan vet du at det dreier seg om RS-virus og ikke vanlig adeno-/rhinovirus? Anonymous poster hash: 74ecc...115
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 D trenger ikke å dreie seg om rs virus i d hele tatt. Er bare jeg som frykter d. Er d som er så tullete hun er ellers frisk ja. Kjenner du til tydelige symptomer på rs virus ? Som skiller seg fra andre virus mener jeh? Anonymous poster hash: 48782...c86
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 Ro deg ned og pust Anonymous poster hash: d4091...021
Isola&Lille+julegave Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Babyen min er 6 uker. Datteren min på 3 og jeg har vært forkjølet konstant siden hun ble født. Hun er frisk som en fisk ennå! Det er ikke alle som får RS viruset som blir skikkelig syk av det heller. Prøv å slapp av. Det er uansett fint lite du kan gjøre med det! Å ikke sove hjelper hvertfall ikke!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 RS-virus gir som oftest en lettere forkjølelse hos voksne, mens symptomene kan bli mer utpreget hos barn. Det alvorligste er såkalt bronkiolitt, hvor symptomer er obstruktivitet (surkling), tungpust og nedsatt allmenntilstand. De færreste blir så dårlig, men noen må på sykehus for behandling med forstøver og ev CPAP. Har du en sunn og frisk baby så går dette bra. Min premature datter født i uke 27 fikk det og hun klarte seg bra. Ikke stress, for det er ikke noe du kan gjøre noe med uansett og husk: barnet ditt vil før eller siden få RS-virus. Anonymous poster hash: 74ecc...115
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #7 Skrevet 27. januar 2014 Tett i brystet å at du hører sånne surklelyder fra brystet tror jeg er symtom på at det KAN være det. Søsteren min var hvertfall på legevakten med datteren sin pga veldig surklete i brystet,å på venterommet så hadde barnet plutselig sluttet å puste! Heldigvis overlevde hun,men den dag i dag er hun funsjonshemmet. Anonymous poster hash: d09f4...e90
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #8 Skrevet 27. januar 2014 Legen fant forresten ut at det var RS viruset. Anonymous poster hash: d09f4...e90
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #9 Skrevet 27. januar 2014 Det trenger slett ikke være RS du/dere har nå. Det er ikke så mye dere kan gjøre uansett - god håndhygiene og kanskje forsøke å unngå direkte kontakt mellom toåringen og babyen nå mens hun er syk. Vi fikk RS da minstemann var i underkant av to måneder. Vi voksne ble bare litt forkjølet. Storebror var da to år, og han ble skikkelig syk. Jeg gråt ham faktisk inn til hastetime hos fastlegen, fordi jeg var så bekymret for ham (har aldri gjort det, hverken før eller senere). Da kviknet han selvfølgelig til. Men så fikk lillebror det også, og hans symptomer var svakere, vanskeligere å få tak på (det er vanskelig å se hvor syke spedbarn egentlig er). Nedsatt apetitt (han fikk flaske, så det var lett å se at han drakk mindre), vanskeligere å puste. Han ble lagt rett inn på barneavdelingen da vi kom inn til fastlegen, og var innlagt i to døgn. Det gikk helt fint, men var selvfølgelig ekkelt. RS pleier å gå veldig bra hos barn som i utgangspunktet er friske, men det er viktig å ta kontakt med lege til de minste, slik at de kan vurdere å legge dem inn til overvåkning. Dette fordi noen barn blir veldig dårlige veldig fort, og da er det viktig at man kan gripe inn raskt. Men med storesøsken blir jo babyer mer utsatt for smitte, sånn er det bare. Du kan ikke isolere deg fra omverdenen i mange måneder med storesøsken i huset, så det er en ganske stor overgang fra nummer en til nummer to! Anonymous poster hash: 53017...b8a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #10 Skrevet 27. januar 2014 D trenger ikke å dreie seg om rs virus i d hele tatt. Er bare jeg som frykter d. Er d som er så tullete hun er ellers frisk ja. Kjenner du til tydelige symptomer på rs virus ? Som skiller seg fra andre virus mener jeh? Anonymous poster hash: 48782...c86
craZy&roCkaNattTerorist Skrevet 27. januar 2014 #11 Skrevet 27. januar 2014 Viss babyen sliter skikkelig med pusten (typisk rs) ser du GODT at det "trekker langt" inn rett under brystkassen når babten puster. Selv opplevd:) Ikke over bekymrer deg:)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #12 Skrevet 27. januar 2014 Du må prøve å roe deg ned, du får dessverre ikke gjort noe fra eller til uansett. Jeg fikk RS-virus da jeg var 2 mnd gammel og var innlagt i 10 dager (var dårlig, fikk pustehjelp og ble matet via sonde). Gikk fint med meg, ble frisk og rask. Dette er over 20 år siden og vitenskapen har utviklet seg enda mer siden den gang. Det går helst bra! Anonymous poster hash: 82b3b...ec5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #13 Skrevet 28. januar 2014 Så lenge du holder deg unna kjøpesentre og andre store sentre med luftsirkulasjon, har jeg skjønt at det skal være greit å holde seg unna rs-viruset. Synes det er trist at de tydeligvis ikke informerer andre enn oss med premature om dette på sykehuset. Det kryr jo av nyfødte/babyer på kjøpesentrene. Anonymous poster hash: eede4...8dc
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #14 Skrevet 28. januar 2014 Begge mine yngste fikk RS-virus. Ble innlagt og gikk helt fint med begge to. Pust, og senk skuldrene. Alle barn er borti dette viruset iløpet av de første årene, men de færreste blir skikkelig syke. Anonymous poster hash: 7830f...b03
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #15 Skrevet 28. januar 2014 Dere er fantastiske, damer! Takket være detr for at jeg ble beroliget så har jeg fått mange timer med søvn i natt slapper bedre av idag kjenner jeg. Anonymous poster hash: 48782...c86
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 28. januar 2014 #16 Skrevet 28. januar 2014 Bare fortsett og slapp av. RS kjenner du igjen dersom babyen blir tungpustet, det merker du fort! Engster du deg eller er usikker, er det bare å ta en tur til legen. Skulle hun få det, er det ingen fare! Alle mine har hatt det (de ble innlagt, derfor vet jeg at det var RS, ellers er det mange som har det bare som en vanlig forkjølelse). Den minste ble innlagt da hun var 10 uker, fikk litt saltvann på forstøver en natt, så kunne vi dra hjem. Ingen problemer senere! Det er lite du kan gjøre fra eller til! Jeg trodde mine ble smittet av søsken/bhg, men vet også om spedbarn som ikke har søsken og har fått det. Vinteren er kjip, men de tåler mye disse små. Og har de en så påpasselig mamma som deg, går det i hvert fall bra! (Den kommentaren over her med en som ble funksjonshemmet var utrolig unødvendig og svært atypisk tilfelle. Var dette meningen å berolige HI med????)
Peggy Sue Skrevet 28. januar 2014 #17 Skrevet 28. januar 2014 Babyen min fikk RS virus. Vi synes egentlig ikke hun var så veldig dårlig men dro til legen for sikkerhets skyld siden ho var så liten. Hun var frisk igjen innen prøvesvarene kom tilbake. Ja, noen blir veldig syke men noen blir nesten ikke syke i det hele tatt. Ikke ta sorgene på forskudd. Det kan veldig fort vise seg å være bortkastet tid:-)
Turtelduen Skrevet 28. januar 2014 #18 Skrevet 28. januar 2014 Blir hun syk er det stort sett ikke no farlig på gang. Barnet er veldig godt beskyttet med antistoffer. Jeg har hatt en med RS virus. Hun var tett, og vi dro til legevakten. Der ble hun lyttet på og det var ok. Neste dag syns jeg hun var værre og ringte fastlegen. Hun fikk komme inn med en gang, og han syns hun var værre enn legevakten hadde skrevet kvelden før. Så da ble vi lagt inn til medisinering og observasjon. Fikk reise dagen etterpå. Poenget mitt med å fortelle om min upplevelse med RS virus er at du merker fort om det er noe å uroe seg for. Barnet blir raskt mye tettere. Men du kan nok sove godt på natta. Enda sover vel barnet på sammer rom som deg også. Jeg vet nå hvordan det er så jeg er ikke engstelig for RS, du merker det fort at det er noe annet enn hoste
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #19 Skrevet 28. januar 2014 Det er RS sesong nå, så det er bra du er oppmerksom på det. MEN ikke slit deg ut på å være redd. Om babyen skulle få RS virus så vil du merke det. Først som en vanlig forkjølelse, så kommer tungpustheten. Du ser det godt på magen til babyen. Det blir søkk inn ved ribbena når de puster f.eks. Og de puster fort og lite effektivt. Dra til lege om babyen blir snørrete og tett. Prøven tas med en bommulspinne bakerst i nesen. Styrkeklem Anonymous poster hash: a5383...3f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå