Gå til innhold

Ang å gi bort dyre klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i familien som vil spurte i forrige familieselskap om hun kunne få Mole kjoler og Mole kåpene til barna mine når de ble for små til de som brukte de nå. Jeg sa at først skulle nok minste også få bruke disse og at det var gaver vi hadde fått til jul så hadde ikke tenkt å gi det bort. Da ble hun så sur og snakket ikke mer med meg den dagen. 

Dette er dyre klær som barna har fått til jul, er verdt flere tusen til sammen. Er det frekt av meg å ikke arve det bort? 

Anonymous poster hash: 6b824...31a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke frekt.

Er ganske frekt å spør, syns jeg.

Skrevet

Frekt ja.

Neste gang sier du en venninne alt har spurt om å få KJØPE de.

Anonymous poster hash: 6f672...786

Skrevet

Her i familien arver vi bort alle klær. Klær som min søster's barn hadde, arver neste barn i rekken, uansett om det er meg eller min andre søster. Nå bruker min datter klær for mange tusen som min søster kjøpte til sine barn i USA. T-skjorter, gensre, drakter, kjoler, jakker, kåper, o.l i merker som Gant, RL, Gap, ++

Og når jeg handler nå, uansett merke, legges de ned i esker til neste barn i familien. Alt går videre, uansett hvem av oss søsken som får barn igjen først.

Anonymous poster hash: 89cb7...1f2

Skrevet

Her i familien arver vi bort alle klær. Klær som min søster's barn hadde, arver neste barn i rekken, uansett om det er meg eller min andre søster. Nå bruker min datter klær for mange tusen som min søster kjøpte til sine barn i USA. T-skjorter, gensre, drakter, kjoler, jakker, kåper, o.l i merker som Gant, RL, Gap, ++

Og når jeg handler nå, uansett merke, legges de ned i esker til neste barn i familien. Alt går videre, uansett hvem av oss søsken som får barn igjen først.

Gir du bort gaver ungene har fått?

Jeg syns det er frekt å spørre om å få dyre klær.

Man venter til man blir tilbudt eller kjøper selv.

Anonymous poster hash: 69f48...255

Skrevet

Har mindre med pris å gjøre enn med at det å arve er noe man blir tilbudt, ikke noe man krever og har rett til.

Skrevet

Det er da ikke frekt av deg å ville beholde noe du eier! 

Nei, makan..

Skrevet

Selvfølgelig! Eksempel: Jenta mi fikk en Gant-genser i str 74. Og har vokst ut av den. Hvorfor skal hun ta vare på den, i stedet for å la sine kusiner/søsken få bruke de senere?

Jeg snakker om min nærmeste familie, mine søskens barn. Hva vi evnt skal gjøre med klærne etter at alle har fått de barna de skal ha er en sak vi får ta når den tid kommer. Men akkurat nå samles de og brukes.

Skrevet

Dette er ikke mine søsken som spør, de hadde aldri forlangt å arve gaver og dyre klær. Jeg synes disse kjolene og kåpene er nydelige og tidløse så vil jo gjerne at minste min skal få brukt dette før vi eventuelt låner det bort. Det er jo en av fordelene med å ha samme kjønn på barna, at alle får brukt dyre og fine klær :) Og jeg får det sånn opp i halsen når folk forlanger ting og blir sur når de ikke får det som de vil. 

HI

Skrevet

Jeg har også noen plagg jeg beholder. Minner og kanskje barna synes det er kjekt å ha noe de kan bruke på sine barn som de har brukt selv.

Anonymous poster hash: 1970a...a67

Skrevet

Ikke frekt av deg, men frekt å spørre. Jeg kunne forresten ikke ha gitt bort noen av klærne vi har brukt mest, billig som dyrt fordi de har en verdi for meg, uavhengig om de blir brukt senere eller ikke.

Anonymous poster hash: 76908...485
Skrevet

Jeg gir bort alt av klær som blir for smått. Både dyre og billige klær. Kunne sikkert tjent en del tusenlapper på å selge det, men gleden av å gi er for meg større :) 

Når det er sagt så synes jeg ikke du er den frekke her. Det er hun som krever å få arve og attpåtil blir sur når du ikke ønsker å gi det bort. 

Skrevet

Jeg sa faktisk ikke nei da, men når jeg har en liten tulle på 3 mnd som kan arve disse kjolene i to forskjellige alderstrinn så gir jeg jo de ikke bort! Og alle andre klær som er verdt å spare på etter de to andre..

HI

Skrevet

Om det er klær du ønsker å ta vare på må du for all del ikke låne de bort. Har dårlig erfaring med det.

Frekt å spørre om å få de, hun kunne spurt om å få kjøpe de.

Anonymous poster hash: 420f7...165

Skrevet

Hvis det er vanlig i deres familie å sende klær fra barn til barn, selv om det finnes yngre søsken, er det sært å ikke ville sende videre deres klær selv om de har kostet mer enn de andre. Om dere derimot ikke pleier å arve videre og dere ikke har fått noe av andre er det frekt å forvente å få klærne.

Anonymous poster hash: e73af...7ff

Skrevet

Toppen av frekkhet å spørre om noe sånt! Og enda mer utrolig at de får seg til å spørre når du faktisk har et yngre barn av samme kjønn - det er vel de færreste som arver bort eldstes klær når de har et yngre (eller flere) av samme kjønn.

Frekt uansett om det er snakk om dyre eller billige klær.

Støtter også en annen her som skrev at du ikke bør låne bort klær mellom dine to eldste og den yngste. Jeg har også tre barn, og ser nå at klærne som er i bruk for tredje gang begynner å bli ganske så slitte. Kanskje ikke de aller minste babystørrelsene, men yngste er blitt ett, og det er ikke så mye å arve etter ham , han bruker opp etter de to eldste, men har også fått en del nytt, fordi slett ikke alt var så fint lenger etter to barn og til sammen en del års lagring.

Anonymous poster hash: 210eb...bd5
Skrevet

Selvfølgelig! Eksempel: Jenta mi fikk en Gant-genser i str 74. Og har vokst ut av den. Hvorfor skal hun ta vare på den, i stedet for å la sine kusiner/søsken få bruke de senere?

Jeg snakker om min nærmeste familie, mine søskens barn. Hva vi evnt skal gjøre med klærne etter at alle har fått de barna de skal ha er en sak vi får ta når den tid kommer. Men akkurat nå samles de og brukes.

Tviler på klærne er noe å spare på etter at så mange barn har brukt dem (du sier ikke antallet barn, men virker jo som det er snakk om en del). Også baby-/småbarnsklær blir på et tidspunkt slitt, utvasket, nuppete, kanskje hullete.

Tre barn her i huset, og det alle tre har brukt er ikke mye å gi videre. Dessuten sparer jeg gjerne på det, fordi det er koselig å beholde det :)

Sparer også på litt av det bare en av dem har brukt, for meg har det litt affeksjonsverdi.

Skrevet

Skjønner ikke noen av svarene her.

Hun spør om å få klærne (jeg ser bort fra pris) og blir SUR når hun får nei. Og så klarer folk å si at det ikke er frekt?

Dere må være ekstremt snille, gode, naive og stusslige kvinnfolk som synes det er greit at folk spør dere om å få noe dere ikke vil gi bort og på toppen har nerver til å bli grinete.

Hatten av for dere.

Latterlig å sitte å late som om dere hadde funnet dere i slik oppførsel i eget hjem.

Anonymous poster hash: 6f672...786

Skrevet

Hva gjør du med klær du har fått i gavet til barnet som er blitt for liten da?

Henger det opp på veggen??

Det er en selvfølge for meg å gi klærene videre når de ikke passer lengre uavhengig om det var gave eller ikke.

Hva skal jeg med klær som er blitt for liten da?

Ta vare på de bare fordi det var en gave? Nei det blir for dumt!

Men skjønner selvsagt HI sin situasjon ettersom hun fortsatt har en liten som kan bruke klærene om noen år.

Da hadde ikke heller arvet/lånt bort klærene.

Anonymous poster hash: d251d...b90

Skrevet

Toppen av frekkhet å spørre om noe sånt! Og enda mer utrolig at de får seg til å spørre når du faktisk har et yngre barn av samme kjønn - det er vel de færreste som arver bort eldstes klær når de har et yngre (eller flere) av samme kjønn.

Frekt uansett om det er snakk om dyre eller billige klær.

Støtter også en annen her som skrev at du ikke bør låne bort klær mellom dine to eldste og den yngste. Jeg har også tre barn, og ser nå at klærne som er i bruk for tredje gang begynner å bli ganske så slitte. Kanskje ikke de aller minste babystørrelsene, men yngste er blitt ett, og det er ikke så mye å arve etter ham , han bruker opp etter de to eldste, men har også fått en del nytt, fordi slett ikke alt var så fint lenger etter to barn og til sammen en del års lagring.

Enig. Jeg har to barn av samme kjønn, og vi har også arvet endel klær fra andre. Jeg ser at mange av klærne vi har arvet rett og slett er for slitte til å brukes til minstemann, evt er de helt utslitt når han har vokst fra dem. Det er nok mye jeg neppe vil la gå i arv videre til en evt gutt #3 (eller for den del jente) hvis/når den tid kommer. Jeg har også vært nødt til å kjøpe endel nytt til barn #2, og regner med å måtte gjøre det til barn #3 også. Jeg låner ikke bort klær, man vet aldri i hvilken tilstand man vil få dem tilbake (eller OM man vil få dem tilbake!). Da gir jeg heller bort alt når vi er ferdige med å få barn. Noen få plagg vil det være aktuelt å beholde som minner, og da er jo klærne som HI nevner kanskje aktuelle. 

Synes også det er frekt å spørre på en slik måte - og i alle fall å bli sur når man får nei! Herregud! 

Anonymous poster hash: 8816f...37b

Skrevet

Hun er frekk som spurte deg HI . Og enda frekkere som ble sur da du ikke ropte jaaaa. Og litt rart å spørre deg om dette når du har enda ei jente selv som kan bruke klærne. Klær som brukes av 2-3 barn blir slitt så klart du må prioritere å gi de til din minste.

Skrevet

Jeg kjøper en del dyre ting rett og slett fordi jeg har flere barn med samme kjønn og da synes jeg det er greit å ha kvalitet som kan brukes igjen. Dette vil jeg ikke kvitte meg med før sistemann har vokst fra det. Helt enkelt. Arvetøy er noe man blir tilbudt, ikke krever.

Anonymous poster hash: 1b1a7...5e0

Skrevet

I-landsproblem! Vi har det for godt. Del på klærne og bidra til mindre bruk, kast og produksjon.

Anonymous poster hash: b2c3d...605

Skrevet

Du siste anonym les hele posten , hi har ei jentebaby selv hun vil skal bruke klærne..... Og låne de bort til ett barn til kan gjøre slik at de er totalt utvaska og fæle før hun evr får tilbake. De fleste jeg kjenner inkl meg arver bort til venner og til veldedighet eller sender til organisasjoner men sender ikke vekk før de er ferdig med klærne slik hi faktisk ikke er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...