Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Jeg tror kanskje jeg har det. Når jeg står "helt rett", så er jeg allikevel helt skeiv. Lener liksom overkroppen veldig mye til venstre. Og nå begynner ryggen virkelig å plage meg. Hvis jeg stiller meg på høyrebenet med ryggen litt bøyd eller til siden, så iler det sånn stråle-smerte gjennom både korsryggen og hofta/benet, så jeg knekker sammen. Jeg jobber ca 2-3 dager i barnehage, og de dagene jeg ikke jobber går det helt fint, men de dagene jeg jobber blir jeg helt ødelagt resten av dagen. Jeg prøver å løfte så lite som mulig(jobber med småbarna), og når jeg først løfter- så prøver jeg så godt som det er mulig å bruke bena. Så føler ikke jeg belaster ryggen noe særlig, men allikevel så er ryggen min(som også gjelder strålene ned i høyre hofte) så vond på slutten av dagen at jeg blir småhaltende pga "strålene" i ryggen og hofta. Kan det være skoliose? Søsteren min har fått det påvist for mange år siden, så derfor jeg har fått den tanken. Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Kan være lurt å få sjekket det ut. Lege og så fysioterapeut som kan gi deg et riktig treningsopplegg videre. Du vil trolig også ha god forebyggende effekt av kiropraktorbehandlinger, og også mot akutte episoder. Slik du beskriver det vil jeg tro du har låsninger i bekkenet og korsryggen, samt for stram muskulatur i samme område. Kjempeviktig å trene riktig stabiliseringstrening om man har scoliose. Så lenge scoliosen ikke er ekstrem så kan man gjennom trening og riktige tøyninger holde seg tilnærmet smertefri eller med lite problemer. Sluntrer man unna på treningen så kommer problemene fort. Anonymous poster hash: 8e45c...83c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Tusen takk for veldig utfyllende svar:) Da skal jeg ta meg en tur til legen ganske raskt! Vet ikke om dette kan ha noe med det du beskriver å gjøre, men den samme hoften som jeg nevnte i HI får innimellom sånn "klikke" eller "klokk" lyd når jeg får den i noen spesielle stillinger, og det gjør også vondt i noen spesielle stillinger(feks når jeg sitter på rumpa med føttene mot hverandre og tøyer ved å "presse" ned knærne, det er helt umulig for meg). Vet du noe om det har med det du beskrev å gjøre? Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 Tusen takk for veldig utfyllende svar:) Da skal jeg ta meg en tur til legen ganske raskt! Vet ikke om dette kan ha noe med det du beskriver å gjøre, men den samme hoften som jeg nevnte i HI får innimellom sånn "klikke" eller "klokk" lyd når jeg får den i noen spesielle stillinger, og det gjør også vondt i noen spesielle stillinger(feks når jeg sitter på rumpa med føttene mot hverandre og tøyer ved å "presse" ned knærne, det er helt umulig for meg). Vet du noe om det har med det du beskrev å gjøre? Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f Høres ut som om du trenger å tøye både her og der Google tøyning og hoftebøyer (evt tøyning og iliopsoas) så finner du tøyning av hoftebøyeren - er den for stram så kan den gi smerter i rygg og lyske, og sete når man begynner å kompensere. Typisk stivere/smerte i ryggen når man har sittet en stund, smerte når det blir trangere i lysken (når du sitter og lener deg fremover) osv. Vil tro du trenger å tøye både lyske, frem- og bakside lår, sete, innside lår også... Anonymous poster hash: 8e45c...83c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Tusen takk for veldig utfyllende svar:) Da skal jeg ta meg en tur til legen ganske raskt! Vet ikke om dette kan ha noe med det du beskriver å gjøre, men den samme hoften som jeg nevnte i HI får innimellom sånn "klikke" eller "klokk" lyd når jeg får den i noen spesielle stillinger, og det gjør også vondt i noen spesielle stillinger(feks når jeg sitter på rumpa med føttene mot hverandre og tøyer ved å "presse" ned knærne, det er helt umulig for meg). Vet du noe om det har med det du beskrev å gjøre? Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f Høres ut som om du trenger å tøye både her og der Google tøyning og hoftebøyer (evt tøyning og iliopsoas) så finner du tøyning av hoftebøyeren - er den for stram så kan den gi smerter i rygg og lyske, og sete når man begynner å kompensere. Typisk stivere/smerte i ryggen når man har sittet en stund, smerte når det blir trangere i lysken (når du sitter og lener deg fremover) osv. Vil tro du trenger å tøye både lyske, frem- og bakside lår, sete, innside lår også... Anonymous poster hash: 8e45c...83c Å ja, såpass! Hehe, har litt å gjøre fremover jeg da Så akkurat det jeg må tøye for har ikke noe med den eventuelle skoliosen å gjøre da i såfall? Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 Å ja, såpass! Hehe, har litt å gjøre fremover jeg da Så akkurat det jeg må tøye for har ikke noe med den eventuelle skoliosen å gjøre da i såfall? Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f Med en scoliose så vil man som regel bli kortere og strammere på ene siden, så kan godt tenkes du må tøye og trene mer spesifikt etter hvert. Men du kjenner også litt når du begynner å tøye hvor du er stivest. Jeg kjenner toppidrettsutøvere som har ganske store scolioser - så gjør du din del av trening og tøyninger så kan du leve godt med det Anonymous poster hash: 8e45c...83c
Ladybird2014 Skrevet 27. januar 2014 #7 Skrevet 27. januar 2014 Anbefaler kiropraktor. Sånn hadde jeg det, til kiropraktor knakk på plass. Ukke plaget siden:)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #8 Skrevet 27. januar 2014 Å ja, såpass! Hehe, har litt å gjøre fremover jeg da Så akkurat det jeg må tøye for har ikke noe med den eventuelle skoliosen å gjøre da i såfall? Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f Med en scoliose så vil man som regel bli kortere og strammere på ene siden, så kan godt tenkes du må tøye og trene mer spesifikt etter hvert. Men du kjenner også litt når du begynner å tøye hvor du er stivest. Jeg kjenner toppidrettsutøvere som har ganske store scolioser - så gjør du din del av trening og tøyninger så kan du leve godt med det Anonymous poster hash: 8e45c...83c Så bra å høre det Får dra til legen, også gjøre litt på egenhånd også!Tusen takk for hjelp Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #9 Skrevet 27. januar 2014 Anbefaler kiropraktor. Sånn hadde jeg det, til kiropraktor knakk på plass. Ukke plaget siden:) Ååh, det hørtes deilig ut! Det hadde vært fint å få gjort Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #10 Skrevet 27. januar 2014 Ja, både jeg og mamma har det.. Vi har begge gått til både fysio og kiropraktor og har hatt god hjelp i det. Der får du også tilrettelagt eget trening /tøye /bøyeprogram Er verdt et forsøk. Anonymous poster hash: 35424...0e3
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #11 Skrevet 27. januar 2014 Ja, både jeg og mamma har det.. Vi har begge gått til både fysio og kiropraktor og har hatt god hjelp i det. Der får du også tilrettelagt eget trening /tøye /bøyeprogram Er verdt et forsøk. Anonymous poster hash: 35424...0e3 Takk for svar:) Ja, det skal jeg få prøvd da! Men jeg vet ikke så mye om skoliose, så jeg må bare spørre... Er sånn at når du får den behandlingen osv hos fysio og kiropraktor, retter det opp ryggen da og "fjerner den", eller blir man aldri kvitt skoliosen, men bare det værste av den, og smertene og symptomene? Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #12 Skrevet 27. januar 2014 Ryggen hos oss har aldri blitt rettere, men behandlingen fjerner toppene av smertene og gjør det levelig å leve med diagnosen Anonymous poster hash: 35424...0e3
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #13 Skrevet 27. januar 2014 Det er to typer - en man er født med som ikke kan rettes, og en som man har fått pga feilbelastning over tid, problemer som ikke er tatt tak osv. Sistnevnte er som regel ikke så store. Kan også har scoliose pga beinlengdeforskjell eller rotasjonslåsninger i bekkenet. Anonymous poster hash: 8e45c...83c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #14 Skrevet 27. januar 2014 Ryggen hos oss har aldri blitt rettere, men behandlingen fjerner toppene av smertene og gjør det levelig å leve med diagnosen Anonymous poster hash: 35424...0e3 Ok Men har dere noen råd/anbefalinger videre etter behandling? Sånn som å feks ikke gå med veske osv bare på den ene skulderen hele tiden? Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #15 Skrevet 28. januar 2014 Dytter Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #16 Skrevet 28. januar 2014 Dytter Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2014 #17 Skrevet 28. januar 2014 Kan det forresten også være prolaps? For før har jeg ikke hatt smerter, det har kommet nå helt plutselig det siste halve året. Hi Anonymous poster hash: d23ec...85f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå