Gå til innhold

Litt fortvilet nå :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på møte med lærere til 6 åringen min i dag og det var lite hyggelig..

Jeg har en sønn på 6 år som alltid har vært et krevende og et sta barn.

Når han var 4 1/2 år fant vi ut at han var 6 + på begge øynene og derfor ikke helt fått med seg sosiale koder i lek osv. Han sleit litt med dette og utagerende oppførsel i bhg.

Nå i dag fikk jeg vite at han har veldig utagerende oppførsel på skolen, både mot elever og lærere. Han svarer læreren frekt (kaller læreren drittkjærring osv), ikke gjør som han får beskjed om, blir veldig sint og slår. Har flere ganger blitt sendt til sosiallæreren pga oppførsel. I dag hadde han blitt sendt på gangen fordi han satt og plystret i timen.

Han er veldig sta og skal bestemme i lek og de andre ungene blir lei av at han alltid skal bestemme, så de trekker seg unna han. Han tenker heller ikke over at noen av disse guttene han leker med er større og sterkere enn han, så her om dagen hadde han fått bank av en annen gutt fordi de er drittlei oppførselen hans. (en liten del av meg tenker til pass for han, kanskje han lærer at ikke alle finner seg i oppførselen hans).

Han oppfører seg ikke så ille hjemme, han tørr bla ikke å være stygg i munn, han gjør stort sett det han skal med litt normal masing fra meg og er ikke så utagerende.

Jeg har ikke fått noe beskjed om oppførselen hans på skolen før nå. Er det ikke litt rart at jeg ikke har fått en mail eller melding i meldingsboka om dette?

Vi ble enig med læreren om at hun skal lage en liten bok, hvor han får smilefjes hver dag han har hatt en bra dag og at han hjemme da får et belønningssystem med klistremerker og etter 14 klistremerker skal vi finne på noe gøy. 

Han gjør det godt faglig og ligger litt foran de andre i noen fag. 

Jeg vurderer også om han skal begynne på karate, ikke for å lære å sloss men for å lære seg selvbeherskelse..

Blir så fortvila og litt oppgitt og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for at han skal oppføre seg....

Noen som har noen tips eller råd til en fortvilet mamma?

Anonymous poster hash: 71240...797
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke male fanden på veggen, men jeg ville faktis ha bestilt time hos fastlegen og bedt om en henvisning til BUP (det er mulig du må gjennom PPT først). Det høres jo ikke ut som om gutten din har det noe godt heller når det er slik at han ikke klarer å tilpasse seg, og når ikke skolen klarer å håndtere ham så er det et tegn på at det kanskje er noe "mer".

Det er rart at du ikke har hørt noe om dette før, men samtidig virker det jo som om skolen prøver å ordne dette på en god måte nå.

Anonymous poster hash: 2fee4...6bc
Skrevet

Din sønn er åpenbart frustrert og mangler litt impulskontroll. Det som bekymret meg mest er dominansbehovet hans.

Enig med henne over om å kontakte de rette instanser. Han må få tilrettelegging og hjelp slik at han ikke blir venneløs og mer utagerende.

Anonymous poster hash: b0cce...0e8

Skrevet

Kjeder han seg på skolen? Han er jo tydelig frustert for ett eller annet, kanskje dere skal ta kontakt med ppt eller bup? Ikke fordi at jeg tror han har en diagnose, men for å få hjelp til å takle ting..

karate hørtes ut som en god ide. :) Der kan han lære selvbeherkelse og mestring

Anonymous poster hash: 066ef...6f8
Skrevet

Kan han kjede seg og derfor blir urolig, utagerer osv?

Du skriver at han ligger foran de andre i en del av det faglige.... en del barn kan få "vanskelig"-stempel på seg når de egentlig er begavede.

Sjekk ut lykkeligebarn.no og se om du kjenner igjen noe.

Anonymous poster hash: c8be2...e61
Skrevet

Først: Når gutten oppfører seg bra hjemme og dere ikke opplever problemer rundt adferden hans hjemme så ville jeg ikke begynt med et belønningssystem hjemme for god oppførsel på skolen. Det kan føre til at det som er bra hjemme blir ødelagt om han ikke får smilefjes på skolen.

Ta kontakt med PPT og få noe skikkelig hjelp i skolen.

Anonymous poster hash: f7b3e...4b8
Skrevet

Jeg ville begynt med å sjekke syn og hørsel (hvis det ikke er gjort for rimelig kort tid siden). Du og læreren har tydeligvis kommet i en dialog nå, så ville gitt det litt tid for å se om systemet der virker. Hvis det ikke virker i løpet av en uke eller to ville jeg foreslått PPT som en start. 

Kampsport, riding, BMX eller lignende idretter (idretter som krever kontroll og koordinasjon samtidig som konsentrasjon) vil nok være bra :) 

Anonymous poster hash: cb7fa...698
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Vi har nylig sjekket både hørsel og syn. Perfekt hørsel og han har fått nye briller.

Vi har også vært inne på tanken på at han kan kjede seg fordi han er ganske smart. Han hadde logoped i barnehagen som ble veldig imponert over ordforrådet hans. Logopeden hadde med seg en bok med hundre bilder som sønnen min skulle beskrive og han klarte alle hundre + at han brukte ord som logopeden aldri hadde hørt en 5 åring bruke.

Læreren hans ga han også skryt i dag i spesielt engelsk og matte. Han kan ting de ikke har lært på skolen enda, for eksempel så har han lært seg deler av gangetabellen helt av seg selv og han forstår matteoppgavene han får uten å nødvendigvis lese de først, han bare ser på de og vet hva han skal gjøre, spør sjelden om hjelp.  

Han har hatt en henvisning til PPT, men de vurderte det sånn at han ikke trengte det da, dette var i høst.

HI

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Vi har nylig sjekket både hørsel og syn. Perfekt hørsel og han har fått nye briller.

Vi har også vært inne på tanken på at han kan kjede seg fordi han er ganske smart. Han hadde logoped i barnehagen som ble veldig imponert over ordforrådet hans. Logopeden hadde med seg en bok med hundre bilder som sønnen min skulle beskrive og han klarte alle hundre + at han brukte ord som logopeden aldri hadde hørt en 5 åring bruke.

Læreren hans ga han også skryt i dag i spesielt engelsk og matte. Han kan ting de ikke har lært på skolen enda, for eksempel så har han lært seg deler av gangetabellen helt av seg selv og han forstår matteoppgavene han får uten å nødvendigvis lese de først, han bare ser på de og vet hva han skal gjøre, spør sjelden om hjelp.  

Han har hatt en henvisning til PPT, men de vurderte det sånn at han ikke trengte det da, dette var i høst.

HI

Får han faglig oppfølging og utfordringer som er tilrettelagt hans kunnskapsnivå, da?

Det bør skolen i aller høyeste grad følge opp! Hvis han ligger så langt foran de andre og ikke får nok utfordringer så vil jeg tro han kjeder vettet av seg på skolen. Da bygger det seg fort opp frustrasjoner!

Å fokusere bare på adferden hans vil hjelpe lite hvis det er kjedsomhet som er årsaken.

Jeg pratet konstant i første klasse og forstyrret stadig vekk undervisningen for de andre fordi jeg aldri fikk nok utfordringer. Når vi skulle lære alfabetet og vi lærte A og a og fikk eksempler på ord som begynte med a.... da var jeg klar for B. I steden for måtte jeg sitte mer eller mindre hele resten av uken å terpe på and og ape og skrive dette hundrevis av ganger.

Hvis din sønn kjeder seg like mye som jeg gjorde på skolen så forstår jeg godt at han plystret i timen ;)

Ikke misforstå - jeg forsvarer ikke at han blir frekk og utagerer, men jeg kan forstå den frustrasjonen han kanskje opplever.

Jeg valgte motsatt taktikk etter mye skjenn... jeg brukte resten av barne- og ungdomsskolen til å holde kjeft, trakk meg inn i meg selv og distanserte meg fra de kjedelige timene. Fikk jo bare toppresultater hvis jeg fokuserte i noen minutter, så jeg kunne like gjerne drømme meg vekk i resten av tiden som ikke var nyttig for min del. Ulike barn velger ulike utveier når det er dette som er "problemet" noen trekker seg inn i seg selv og distanserer seg slik jeg gjorde - andre blir utagerende og typisk urokråker og "vanskelige".

Begge deler er unødvendig og burde vært unngått.

Det at dere ikke har noen problemer hjemme og på fritiden kan tyde på at det er skolesituasjonen som er et problem, ikke så mye sønnen din i seg selv.

Få en god dialog med lærerne på dette, be om at han får mer og riktige utfordringer slik at han slipper å bli frustrert av kjedsommelighet i hvert fall.

Anonymous poster hash: c8be2...e61

Skrevet

.

Skrevet

er enig med hun som skriver om belønningssystemer...

dessuten burde det ikke være 14 dager, da dette kan virke som eeeeevigheter til. begynn med noe hver dag, som et spill når han kommer hjem. les fra yndlingsboken hans osv... om du syntes det blir for mye/ofte, så la det være at han skal samle max fem. en for hver skoledag, og i helgen kan belønningen komme. det er også veldig viktig at belønningen er noe ham virkelig vil/ser frem til, ellers har det ingen hensikt...

så bra dere søker hjelp. uansett hva det er, så blir det godt for gutten din å få løst denne floken.

lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...