Gå til innhold

Romfolket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bra/riktig at vi setter opp leir for dem og hjelper med klær, dusj osv når de kommer til Norge for en periode?

Hva er deres mening om romfolket? :)

Er jo mye debatt om det i media, så hvorfor ikke kjøre en debatt her også? :)

Alle meninger er lov!!

Anonymous poster hash: a0a5d...a54
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, for det de gjør er ulovlig. De har null respekt for oss og naturen vår, ergo har jeg ikke lyst til å hjelpe dem med noe som helst.

Anonymous poster hash: 1188c...f44
Skrevet

Det er ikke lett å gi et enkelt svar på hva som er riktig å gjøre. På den ene siden har de rett på humanitær hjelp når de først er kommet hit. Derimot så er jeg veldig i mot å gi tiggere penger. Dette genererer bare enda flere rumenere som ønsker å komme hit. I tillegg er jeg av den tro at noe av pengene går til kriminell virksomhet.

Jeg har gitt mat noen ganger, aldri penger.

Anonymous poster hash: 79d63...c7a
Skrevet

Jeg synes vi skal hjelpe de som er i Romania (eller hvor de nå ellers bor) fremfor å premiere de for å ta med livsstilen sin hit. Det er bare de best stillede som kommer hit, de fattigste må bli hjemme.

De må følge lover og regler som alle andre, og det gjør de langt fra. Ikke bare bosetter de seg ulovlig, de stjeler og bedrar så det griner etter og det bør vi ikke akseptere eller understøtte!

Ikke noe glad i tiggere, søppel i naturen eller å bli ranet for den sakens skyld. Jeg forstår at dette er mennesker i nød og er enig i at vi bør hjelpe dem, men å fasilitere en livsstil som er til de grader skadelig for miljøet synes jeg ikke noe om.

Anonymous poster hash: 8db20...a78
Skrevet

Jeg sliter litt med det faktum at mange av dem har egne HUS i Romania jeg da... synes det blir litt "falskt" på en måte at de skal komme hit å tigge i fillete klær når mange av de egentlig har det helt greit (etter standarden der) i Romania. Også er jeg sterkt i mot at de bruker barn til kriminalitet og tigging. Barnemishandling. 

Skrevet

Ulovlig? De er da EU-borgere som har all rett til å komme hit for å lete etter arbeid om de ønsker. Jeg synes absolutt vi skal hjelpe dem med i hvert fall det nødvendigste, som toaletter, dusjer og klær. For hvordan skal de egentlig få seg jobber når de ikke får stelt seg en gang? Ikke rart mange ender opp med å tigge da.

Det beste ville selvsagt være om alle folk kunne få jobber og hjelp i sine hjemland, men slik er det dessverre ikke. Og romfolket er jo en gruppe som har blitt diskriminert mot i åresvis og overalt, og som dessverre blir spesielt mye diskriminert mot i land hvor det er  mange av dem. I Bulgaria og Romania, som jo er fattige land fra før av, er det ekstra vanskelig å være romfolk. Utrolig mange har ikke jobb eller lignende, ikke fordi de ikke ønsker det (som dessverre er en populær misoppfatning), men fordi ingen vil tilby dem det. De får også ekstremt lite hjelp av myndighetene ellers. 

Så jo, jeg synes vi burde tilby dem hjelp. Alle mennesker har nemlig rett på mat, klær, et sted å sove og muligheten til å livnære seg og familien sin, synes jeg i hvert fall. Og selv om det er sant at de aller fattigste ikke kommer hit, er de ikke akkurat bra stilt se som kommer hit heller, og mange av dem tar seg opp stor gjeld for å komme hit. (Som dessverre er hovedgrunnen til at en del av dem havner i kriminalitet.) Ting blir i hvert fall ikke bedre om vi vender ryggen til!

Skrevet

Ulovlig? De er da EU-borgere som har all rett til å komme hit for å lete etter arbeid om de ønsker. Jeg synes absolutt vi skal hjelpe dem med i hvert fall det nødvendigste, som toaletter, dusjer og klær. For hvordan skal de egentlig få seg jobber når de ikke får stelt seg en gang? Ikke rart mange ender opp med å tigge da.

Det beste ville selvsagt være om alle folk kunne få jobber og hjelp i sine hjemland, men slik er det dessverre ikke. Og romfolket er jo en gruppe som har blitt diskriminert mot i åresvis og overalt, og som dessverre blir spesielt mye diskriminert mot i land hvor det er mange av dem. I Bulgaria og Romania, som jo er fattige land fra før av, er det ekstra vanskelig å være romfolk. Utrolig mange har ikke jobb eller lignende, ikke fordi de ikke ønsker det (som dessverre er en populær misoppfatning), men fordi ingen vil tilby dem det. De får også ekstremt lite hjelp av myndighetene ellers.

Så jo, jeg synes vi burde tilby dem hjelp. Alle mennesker har nemlig rett på mat, klær, et sted å sove og muligheten til å livnære seg og familien sin, synes jeg i hvert fall. Og selv om det er sant at de aller fattigste ikke kommer hit, er de ikke akkurat bra stilt se som kommer hit heller, og mange av dem tar seg opp stor gjeld for å komme hit. (Som dessverre er hovedgrunnen til at en del av dem havner i kriminalitet.) Ting blir i hvert fall ikke bedre om vi vender ryggen til!

Hvis du kan klare og ikke fremstå som fullstendig politisk korrekt i et lite sekund; Tror du virkelig de ønsker å få seg jobb?

Anonymous poster hash: 6b650...d60

Skrevet

Ja, de bør få hjelp når de først har kommet og er i en dårlig situasjon. Men vi bør forby tigging, og de bør heller ikke få slippe inn i landet om det er for å tigge mens de bor under dårlig kår.

Skrevet

Dere som har rasistiske fordommer anbefaler jeg å gå inn her og lese:

http://oslo.folkerfolk.no/

Kanskje dere blir fri for noen av de fordommene deres?

Anonymous poster hash: d61f6...207
Skrevet

Søke lykken - ja. Søke stønader og kreve noe som helst? Nei.

Skrevet

Dere som har rasistiske fordommer anbefaler jeg å gå inn her og lese:

http://oslo.folkerfolk.no/

Kanskje dere blir fri for noen av de fordommene deres?

Anonymous poster hash: d61f6...207

Man kan sikkert bli kvitt noen fordommer ja... men du må huske at dette magasinet er laget kun for å se de positive sidene av romfolket. Tror ikke de ville solgt det om det stod masse om mafiavirksomheten og barnemishandlingen. Sier ikke at magasinet er "feil", men man får et like galt bilde av romfolket ved å kun lese det som om man kun ser på det negative. 

Skrevet

Hvor vidt man skal hjelpe hvor vet jeg ikke. Men, det hadde vært fint med litt takknemlighet. Eventuelt ikke ta i mot hvis du ikke vil ha det. Det finnest alt for mange mennesker som trenger det i stede...

http://mobil.ranablad.no/nyheter/article6321936.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0

Anonymous poster hash: b4bc8...c77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...