Gå til innhold

Andre foreldre i åpen barnehage..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i åpen barnehage med min sønn på 15 måneder.. Hans stod inne i en slags kjøkkenkrok sammen med en annen gutt på samme alder! Både jeg og hans foreldre satt rett ved gutta! Sønnen min stod og holdt i en lekegaffel.. Og plutselig tar den andre gutten tak i den og prøver å ta den fra han.. Moren satt og så på at det skjedde, men gjorde ingenting?

Er det bare jeg som synes det hadde vært naturlig å gripe inn og be gutten slippe gaffelen sideformer andre hadde den?? Jeg ble litt satt ut, men fikk meg ikke til å si noe hverken til moren eller gutten..

Anonymous poster hash: 74bfd...0ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du virkelig at barnehageansatte i vanlige barnehager alltid ser hva barna gjør? At de passer på at ingen blir fratatt lekene sine? Du får gripe inn selv, eller akseptere at dette er en av måtene å lære seg sosiale koder på.

Anonymous poster hash: af6a5...277
Skrevet

Jeg har pleid å gripe inn når mitt barn har gjort sånt. Men på en annen måte så er dette helt vanlig og de lærer fort å passe på de lekene de leker med. Når han begynner i vanlig barnehage vil han oppleve dette mye oftere.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg hadde ikke grepet inn med en gang i alle fall, ville nok ventet og sett hvordan saken utviklet seg.  Dette er en del av å vokse opp og lære seg omgang med andre barn.

Skrevet

Jeg pleide å si fra til det andre barnet selv jeg, når noen tok fra barnet mitt noe. Det er fordi han ellers bare godtok det (men ble lei seg), og jeg ville gjerne lære ham at han ikke trenger å finne seg i alt.

Om det fungerte eller om han hadde gjort det uansett vet jeg ikke, men nå sier han fra selv. :)

Anonymous poster hash: a7f02...70b
Gjest Gullguttene
Skrevet

Jeg ville grepet inn dersom barnet ditt reagerte på det. Hvis de fortsatte leken hadde jeg latt det gå.

Skrevet

Reagerer alltid på sånt , også når ikke mitt barn er involvert....

Anonymous poster hash: 13a66...c4a

Skrevet

Jeg er helt enig at dette skjer stadig vekk i barnehagen, og at barna må lære seg å takle det! Men barna skal vel også lære at det ikke er greit å ta lener som andre barn har (fysisk holder i hånda..)?? Og gjøres ikke det best ved å si 'nei, det må du ikke gjøre.. Den hadde X, du må vente til den blir ledig..'

Er jeg virkelig så på jordet her...?

HI

Anonymous poster hash: 74bfd...0ae

Skrevet

Jeg hadde grepet inn om mitt barn gjorde det. Hvem skal ellers oppdra han?

Anonymous poster hash: cd10e...5f5

Skrevet

Jeg griper ikke alltid inn og forventer heller ikke at andre foreldre skal gripe inn for deres barn. Barn har bare godt av å bryne seg litt og det er en del av sosialiseringsprosessen det der.

Begynner det ene barnet å gråte eller at det blir krangel om leken så griper jeg inn.

Anonymous poster hash: fc1a9...e0b
Skrevet

Det er utrulig mange teorier om den her, og jeg kjente jeg var veldig usikker selv da jeg gikk med mitt barn i åpen barnehage. Først grep jeg inn alltid, men så hørte jeg etterpå at det var lite lurt, for da fikk ikke ungen reaksjonen direkte fra den han ble fratatt leken av eller tok leken fra. Jeg oppdaget at hvis jeg sa ifra selv hele tiden, så ble det mye kjeft fra meg.. noe som ikke gjorde at leken gikk bedre akkurat. 

Etter det begynte jeg å la ungene ordne seg selv litt mer. 

Men foreldrene som ikke griper inn har nok sagt ifra en god del ganger de også, men besluttet at de skulle slutte.

Kjeftet fremdeles ved knuffing/vold/biting da. Så prøvde å lede barna over til lek der alle delte og hadde hver sin ting. 

Anonymous poster hash: 30038...40d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...