Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Dette har det sikkert vært laget mange tråder om tidligere, men nå trenger jeg litt råd. Jenta vår er veeeeldig glad i smokken sin, vi har egentlig hele tiden begrenset bruken til bare soving og unntaksvis på dagtid ved sykdom, lang biltur osv osv. Har snakket om lenge at vi kanskje skal slutte snart, hun er 2,5 år og bruker den også ved soving i bhg. Spør ofte etter den på dagtid selv om hun ikke får den da. I helga nå så mistet vi smokken en kveld hun skulle legge seg, fant den ikke så da tenkte vi å prøve å se hvordan det gikk. I begynnelsen var hun ved godt mot, la seg i senga, småsutret litt etterhvert, men så tok det helt av! Hun ble rasende og skrek/hylte var umulig å få snakket med henne, få kontakt, prøvde å trøste henne og si at jeg kunne sitte ved henne i senga osv, ingenting gikk inn, jeg prøvde å holde henne, hun sparket rundt seg og var skikkelig sint og fortvilet, dette holdt på en god stund og jeg vurderte sterkt om jeg skulle hente en av lillebrors smokker så hun kunne låne den, men så plutselig kom samboer og hvisket til meg at han hadde funnet den, om hun skulle få den eller ikke.... og ja..vi ga etter og ga henne den :/ Alt hadde jo skjedd veldig plutselig og hun var verken forberedt eller klar for å slutte. Men nå er jeg skikkelig i tvil om hva vi skal gjøre, etter å se hvor utrolig sterkt hun reagerte føler jeg: 1. at hun virkelig burde slutte før hun blir eldre og enda mer avhengig. 2. at hun overhodet ikke er klar og at vi må forberede henne og gjøre dette veldig gradvis. 3. at det er best å slutte helt totalt tvert, altså både dag og natt, men forberede henne på det en stund i forveien. Flere som har hatt veldig avhengige barn og hva valgte dere? Er det normalt med så sterk reaksjon? at hun slår rundt seg og storhyler og er helt "borte". Hører om så mange som sier at de grudde seg til å slutte, men så gikk det mye bedre enn forventet og at det var litt styr de første kveldene men gikk fort over osv...høres liksom ikke så ille ut da..så jeg ble litt tatt på senga av den sterke reaksjonen må jeg si :S Anonymous poster hash: 189d9...534
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 nedtrapping er det beste rådet jeg fikk fra helsestasjonen! Anonymous poster hash: e6d95...20c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Selv bruker vi nedtrappingsmetoden. Anonymous poster hash: e11d4...798
beibilykke Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 tverdt ville jeg sagt men det er basert på egen erfaring. kanskje se an ungen? hadde ALDRI i mitt liv trodd det skulle gå så lett. ungen var hypee avhengi av smukk. så en dag, dro vi på akvariet med alle smukkene i en pose.hun var da lott over 3 år. da var noen sørgmodige tårer og litt tvang at vi fikk gitt nesten alle smukkene til fiskene der. så dro vi på toys r us og sa at om hun kaster siste smukk i bosset utenfor butikken skulle hun få hoppe slott. smukken ble kasta, hoppe slotter kjøpt inn, og hørte ikke et knyst mer etter smukken ;)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Nedtrapping er sikkert veldig smart, hva om dere forbereder henne på å legge den i kaptein sabeltanns kiste i Kristiansand i sommer? Om dere skal dit... Tror de har egen smokkekiste der. Sikkert lurt å begrense lillebrors smokkebruk også, og å slutte med smokken så fort som mulig for å unngå det samme der? Anonymous poster hash: 9ad40...a8e
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 Tror man må se det an på hvordan ungen reagerer. Min jente sluttet 1 mnd etter at hun var fyllt to år. Da snakket vi mye om at det bodde en trollungebaby fra eventyret nede i ett ubrukt naust ved sjøen (der hvor vi bodde) Brukte iallefall to gode uker på å snakke om at kanskje denne babyen skulle hatt en sutt, siden den gråt om natten når den ikke fikk sove.. Vet ikke hvor mye hun forsto av det, men hun var veldig enig, og om dagen gikk vi å la sutten på en stokk på yttersiden av dette naustet. Om kvelden satt vi og snakket litt om dette med at sutten var borte, men at vi hørte jo ikke noen trollungebaby som gråt, så da hadde den nok helt sikkert funnet sutten hun la der til den... Hun spurte etter sutten første kvelden (ingen gråting) Spurte etter den en gang dagen etter .. da gikk vi ut og så om sutten var borte. Og dett var dett. Hun husker denne historien den dag i dag, og er veldig stolt ennå over at akkurat hun kunne gi sutten sin til noen som trengte den. hun er nå 5 år Bleiene gjorde vi det litt annerledes med. Der kjøpte vi en sånn babytoa som laget lyd når man tisset eller gjorde noe mer i den, og det var jo veldig spennende. Gikk litt lengre tid, tror vi brukte en mnd.. da var hun akkurat fyllt tre år. Anonymous poster hash: 7d3dd...4f7
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #7 Skrevet 27. januar 2014 Jeg ville ha ventet til hun er litt større og det er lettere å samarbeide med henne om smokkeslutten. Vår gutt på 2,5 bruker smokk når han sover, og vi tenker å la ham ha den til han blir 3. Ser for meg at han har bedre forutsetninger for å forstå og huske dette med å levere inn smokkene et sted, og at de er borte. Anonymous poster hash: 2bd15...bea
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2014 #8 Skrevet 27. januar 2014 har 6 barn, alle ble tatt rett fra,MYE bedre både for ungen og foreldre Anonymous poster hash: 0408b...a45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå