Gå til innhold

Påtvunget trekk av gjeld..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått pålegg om påtvunget trekk den 1. hver mnd. Noen som vet om det er mulig å endre det til den 10. når jeg får lønn? Tør liksom ikke å spørre hvis det kan bli vanskelig :(

Anonymous poster hash: 97477...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skal det trekkes fra?

Jeg trodde pålegg om trekk gjaldt lønnen, men det er kanskje flere måter..

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt. Er det gått så langt som til tvangstrekk så har du vel ikke allverdens med forhandligsgrunnlag igjen. Du har fått noen muligheter før det går så langt.

Anonymous poster hash: 4b84b...747

Skrevet

Det vanlige er vel at det blir trekt av lønna??

Anonymous poster hash: 023ab...b80

Skrevet

Ja, der blir trukket av lønna. Jeg får lønn den 10. og skulle gjerne ha endret trekket til da, istedetfor den 1. Er det gjennomførbart? Redd for å spørre..

Skrevet

De kan jo ikke trekke av lønna før du får den? :P

Uansett, så er det ikke farlig å spørre. De som jobber med dette er vant til å bli skjelt ut av folk som mener det er helt horribelt at de skal gjøre opp for seg, så om du ringer og spør pent om noe, så blir det nok et lyspunkt i arbeidsdagen til vedkommende. ;)

Anonymous poster hash: 3dda3...c11
Skrevet

Får ta motet til meg å spørre :) Takk for svar! :)

Skrevet

Hvem er det som trekker deg? I utgangspunktet bør det være uproblematisk å endre trekkdag.

Anonymous poster hash: 4a196...512
Skrevet

Det har gått helt til namsmannen, derfor jeg er redd for å spørre. Hi

Skrevet

Tror nok de går med på å endre dato hvis du spør :-)

Anonymous poster hash: 2c1a6...95b

Skrevet

Ok, håper det. Takk :) hi

Skrevet

Har fått pålegg om påtvunget trekk den 1. hver mnd. Noen som vet om det er mulig å endre det til den 10. når jeg får lønn? Tør liksom ikke å spørre hvis det kan bli vanskelig :(

Hei, jeg jobber med lønn, og dette er fremgangsmåten:

Uansett om de har skrevet den 1, så blir det trukket før du får utbetalt lønna, uansett når det er. Så du trenger ikke spørre. Namsmannen har gitt beskjed til lønningskontoret ditt, slik at dette blir registrert som et automatisk trekk på lønnskjøringa. Det brevet du har fått fra namsmannen, er et varsel til deg om at det nå blir gjort. Lønningskontoret har fått pålegg fra namsmannen om at de MÅ trekke på lønna di. Men du trenger ikke bekymre deg for at det står den 1. Lønningskontorene trekker uansett før man får lønna innbetalt på konto (uansett tid på måneden). Nederst på lønnsslippen ser du hvor mye du blir trukket på "inkasso", og også hvor mye du har igjen utestående hver måned.

Anonymous poster hash: 8ec13...cd4

Skrevet

Det heter påleggstrekk. Gjetter på at du får lønn slik at du får halve på forskudd og halve på etterskudd? Altså at du 10. februar får lønnen for hele februar? Det er nok derfor grunnen til at trekket er satt fra 1. i mnd. MEN ta en telefon til namsmannen eller lønningskontoret, så får du svar.

Regner med at du ikke går i den fella igjen!

Lykke til med å holde styr på utgiftene dine!

Anonymous poster hash: bc4e2...10c
Skrevet

Takk for svarene :)

Skrevet

Hvis det er fra namsmann skal det etter min erfaring trekkes av lønn. Dette blir arbeidsgiver (den som betaler ut lønn)underettet om skal trekkes som et lønnstrekk og skal stå oppført i lønnslipp. Kan hende det trekkes fra arbeidsgiver som da igjen trekker deg i lønn.

Anonymous poster hash: 023ab...b80

Skrevet

Det heter påleggstrekk. Gjetter på at du får lønn slik at du får halve på forskudd og halve på etterskudd? Altså at du 10. februar får lønnen for hele februar? Det er nok derfor grunnen til at trekket er satt fra 1. i mnd. MEN ta en telefon til namsmannen eller lønningskontoret, så får du svar. Regner med at du ikke går i den fella igjen! Lykke til med å holde styr på utgiftene dine! Anonymous poster hash: bc4e2...10c

Det heter utleggstrekk om det er igjennom ordinær namsmann, dvs politiet. Påleggstrekk er det kun skatteoppkreveren som legger ned, påleggstrekket er skatte og avgifts gjeld, forskuddstrekket er løpende skatte krav.

Men det er kun særnamsmann for skatte og avgiftskrav som heter påleggstrekk. Andre særnamsmenn og ordinær namsmann setter i verk UTLEGGSTREKK!

Uten at dette er viktig, tenkte det skulle være korrekt :-)

Anonymous poster hash: 1f264...a5e

Skrevet

Husk alltid at om trekket er mer enn du kan hanskes med, kan man sende inn utgiftes vs lønn, og så regnes det ut ifra den biten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...