Gå til innhold

MÅ vi være ute i snøen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er på bhg uka gjennom med turer til lavvo-plass, skiskole og det som hører med.

Så kommer helga, og hun storkoser seg inne. Vi fyller alltid helgene med besøk av barn/foreldre fra bhg, teater, konserter for barn osv. Men selve det å base i snøen er noe både vi og jenta sliter litt med.

Så helgene her kan bli inne-sentrert, selv om vi selvfølgelig henter frem motivasjonen ( og den dårlige samvittigheten) og kommer oss ut..

Andre årstider er vi mye ute i skog og mark, og sommeren bor vi så og si ute..

Burde vi prioritere mer utetid på vinteren også?

Anonymous poster hash: 69c31...f53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det akkurat som deg, og som deg tvinger jeg meg innimellom til å være ute. Jeg er skikkelig dårlig til å gå på ski, men innser at vi, i og med at vi har valgt å bosette oss i en snørik del av Norge, skylder barna våre å la dem få oppleve gledene med å gå på ski. Begge barna elsker det!

Skrevet

Akkurat no, med liten baby å ta omsyn til også, blir det mykje innetid i helgene. Ikkje er det snø her heller. Men eg tenker vi kjem til å bruke meir tid ute etterkvart som snøen (forhåpentligvis) kjem og babyen blir litt større og meir forutsigbar ift måltid. Eldste kosar seg inne også, men eg har tru på at ho har godt av frisk luft og dagslys, og at det er bra å øve på å mestre snøen.

Skal bli godt når begge er store nok til å bli med på skiturar.

Skrevet

Her er guttungen ute mange timer hver dag i barnehagen. Så får ikke så dårlig samvittighet om vi har en innehelg. Denne helgen har vi ikke hatt noe valg, da han har vært syk.

Men vi prøver å komme oss ut på skiturer, på skøytebanen og i akebakken, da han synes det er veldig gøy. Noe forsåvidt mor synes også.

Husker selv de minnene jeg selv har fra jeg barn med skitur og kakao o.l. Dette er også ting jeg har lyst til å videreføre til min sønn.

Anonymous poster hash: 3509a...a99
Skrevet

Trenger ikke base i snøen, men jeg mener barn (og forsåvidt voksne) bør være en tur utenfor døra hver dag.

Skrevet

Jeg har ikke noe imot innedager når barna ellers er mye ute, men det er en del ferdigheter som jeg synes vi som foreldre har ansvar for å lære våre barn. Å gå på ski, skøyter, svømme og sykle. I barnehagealder kan dette læres gjennom lek, men når de er litt større så merker de så godt ser andre er flinkere enn dem. Og det vil bli sosialt vanskelig på skidager, om de blir invitert med av andre osv.

Selv om jenta du går på skiskole i barnehagen, så tviler jeg på at det er tilstrekkelig til å lære henne skiferdigheter på tilsvarende nivå som andre som også går mye på fritiden. Og familieskiturer er jo så hyggelig, så det ville jeg absolutt prioritert innimellom!

Anonymous poster hash: 8b10f...b44

Skrevet

Jeg hadde følt at vi måtte hvis det hadde vært snø her, fordi gutten min elsker det og det har vært mangelvare hittil denne vinteren. Men her er det bart og stiv kuling hele helgen, så vi er inne med god samvittighet. ;)

Men hvis jenta di heller ikke har noe særlig lyst ut og leke i snøen, så hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det. :P

Anonymous poster hash: ffa65...815
Skrevet

Barna arver foreldrenes vaner. Så det hjelper i grunn ikke at hun er ute i bhg, dere oppdrar henne til å bli en liten "innegris"! :)

Anonymous poster hash: 817ca...9f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...