Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Både farmor og farfar her har tydlig et favoritt barnebarn. De har to barn sammen og har 3 barnebarn + et på vei. Min mann har et barn fra før, og siden barnet har vert gjennom et brudd (6år siden) og har en søster som er syk som moren har fått i nytt forhold, blir han favorisert fordi det er synd på det og det er tydlig (det er også blitt sagt høyt av farfar selv). Barnet får bursdagsgaver til flere tusen, dette får ikke de andre barnebarna. Vi var på ferie med svigerfar da var han litt på en snurr en kveld, og klarte da å si at hans favoritt barnebarn var ***** fordi det var så sund i det! Det er hele tiden synd på barnet, det må hele tiden få viljen sin. Det får gaver og penger hele tiden. Dette får ikke de andre barnebarna, og det er ikke lenge til dette kommer til å bli oppdaget. Barna vokser til og slike ting blir lagt merke til. Jeg blir også litt sint, siden jeg mener de gjør barnet en bjørnetjeneste. Barnet er rett og slett utakknemlig hver gang det får noe som helst, setter ikke pris på gavene for det er en selfølge at det får ting hele tiden. Jeg er gravid og jeg kjenner jeg er redd for at dette barnet blir like mye plassert til siden som de to andre barnebarna.. Er det jeg som overreagerer og synest dette er for mye? På hvilken måte gjør dette barnet godt? Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal få i bøtter og spann, jeg ønsker at barna skal føle seg like mye verdt. Faktum er at dette barnet VET det får mer en de andre, og hvis det ikke får det som det vil gråter det og forteller hvor vondt det har også får barnet viljen sin igjen. Barnet gjør ALDRI slik med meg for jeg har snakket med det og forklart at suttring hjelper ikke hos meg, her hjelper det kun og være grei og spørre fint så kansje vi kan diskutere (det ene eller andre) når oppgavene i huset er gjort. Dette fungerer bra, jeg mener det er de voksene rundt barnet som har laget situasjonen og barnet slik. Det er ikke barnet sin feil måten det oppfører seg på rundt dem. Anonymous poster hash: b3ffd...b2f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Dette er ikke bra for barnet. Men ikke så uvanlig tror jeg. Både besteforeldre og biologiske foreldre har en tendens til å synes synd på barn som har skilsmisse i bagasjen. Anonymous poster hash: 41729...4e0
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Jeg hadde tatt det opp med besteforeldrene jeg.Jeg har kuttet kontakten med mine besteforeldre nettopp pga dette. Jeg var første barnebarn og var familiens midtpunkt. Søster'n min kom til verden og vi måtte dele på besteforeldrene våre. Det var helt greit. Like etter så fikk vi 2 fettere med 2 års mellomrom. Da var ikke jeg og min søster viktige lenger. Disse fetterne fikk flotte gaver og mye oppmerksomhet hele tiden. Det er jo klart at vi merket dette.Det har ikke virket som at det plaget dem at jeg kuttet kontakten, men nå når jeg har fått egne barn så vil min mormor få kontakt med barnebarnet sitt. Men det får hun IKKE. Hun fortalte ikke sine søsken eller venner om at h*n var født. Hun var flau over å ikke ha fått møtt sitt eget barnebarn som nå er flere år gammel. Anonymous poster hash: 3dde8...204
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har vurdert si til mannen min at hvis jeg ser dette er noe som fortsetter og jeg merker forskjellsbehandling med barna våre så kommer jeg til å kutte all kontakt med svigers. Er det urimlig av meg? HI Anonymous poster hash: b3ffd...b2f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har vurdert si til mannen min at hvis jeg ser dette er noe som fortsetter og jeg merker forskjellsbehandling med barna våre så kommer jeg til å kutte all kontakt med svigers. Er det urimlig av meg? HI Anonymous poster hash: b3ffd...b2f Urimelig...Nei, men muligens lite gjennomførbart. Du kan strengt tatt ikke nekte din mann å treffe sine foreldre sammen med sine barn. Dessuten tror jeg, at ved å sette han i en slik lojalitetskonflikt med et slikt ultimatum vil gjøre han steil, og ikke nødvendigvis sympatisere med dine synspunkter. Jeg tror det er mye mer fruktbart å snakke med mannen om hvordan du opplever det, og prøve å få han med på laget i kampen mot favorisering. Hva med å snakke med svigers direkte om hvordan du opplever situasjonen? Anonymous poster hash: 0593e...cc2
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #6 Skrevet 25. januar 2014 Jeg sa hva jeg mente til svigerfar da vi var ute den gangen, da ble det veldig stille. Men han er ikke den verste her, det er svigermor som er verst. Hva skal et barn på 9år men en klokke til 4000kr!? Jeg har tenk på å ta det opp, men føler tema er veldig sårt for dem og jeg er nok redd for reaksjonen deres. HI Anonymous poster hash: b3ffd...b2f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #7 Skrevet 25. januar 2014 Jeg merker helt klart at våre to barn kommer laangt bak i rekken fra ee to barna til min svoger hos svigermor. Hun har alltid hatt favoritter blant sine egne barn så nå blir det på barnebarna også. Eldstesønn er gullunge og er bare helt perfekt, mannen min er det sorte fåret og minstejents... Ja hun er minstejenta. Hun ringer faktisk også bare min samboer dersom hun trenger hjelp til noe osv. Aldri kontakt bare for å be på middag f.eks. Eldstesønnen er hun hos flere ganger i uka. Vi bor alle i samme kommune så har ikke noe med avstand å gjøre. Synes så synd på min datter. Sønnen vår er baby så han skjønner ikke noe enda. De to andre barnebarna er på besøk og overnatting hos henne til stadighet. Min datter får alltid til svar at " nei, ikke i dag det passer ikke, kanskje en annen dag?" Nå har jeg sett det sårer henne så mye at jeg har begynt å forberede henne hver gsng før vi drar dit om at hun ikke kan ligge over. Hun er en veldig snill jente å ha med å gjøre også så det er ingen grunn til hvorfor hun ikke kan våre der. Blir så sint og lei meg. Nå har jeg begynt å la være å bli med til svigermor, orker bare ikke å se smerten i øynene til jenta mi når hun blir avvist. Heldigvis har jeg selv noen fantastiske foreldre som ikke kan få nok av henne :-) Anonymous poster hash: 60bf6...f5a
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #8 Skrevet 25. januar 2014 Jeg sa hva jeg mente til svigerfar da vi var ute den gangen, da ble det veldig stille. Men han er ikke den verste her, det er svigermor som er verst. Hva skal et barn på 9år men en klokke til 4000kr!? Jeg har tenk på å ta det opp, men føler tema er veldig sårt for dem og jeg er nok redd for reaksjonen deres. HI Anonymous poster hash: b3ffd...b2f Vet du, jeg ville faktisk ikke problematisert det økonomiske her. Helt enig med deg, hva i all verden skal en unge på 9 med en klokke til 4000(!). Men om barna deres ikke er så tett i alder, vil ikke dette merkes så mye. Det er mye verre at besteforeldre ikke prioriterer barnebarna likt tidsmessig (slik som hun over her beskriver) Det at noen av barnebarna aldri får komme til besteforeldre på overnatting, eller være med på båttur eller hvadetnåskullevære. Jeg tror jeg ville vinklet det slik. Hvordan de gamle bruker pengene sine kan man liksom ikke legge seg opp i, og såpass små barn (uner 14) bryr seg sjelden om hva en kolokke koster. Den kan koste 199 eller 4999, og de ser ikke forskjell. Men de merker STOR forskjell om besteforeldrene er interessert i å være med dem! Lykke til, vet hvor sårt dette er, vi har en svigermor som er lik, men vår baby er for liten til å merke noe...Regner med jeg sitter her om et par tre år, like fortvilet som deg Anonymous poster hash: 0593e...cc2
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #9 Skrevet 25. januar 2014 Først vil jeg si at det er flott av deg å være en trygg motvekt. Barn trenger grenser for å være trygg og at barnet gjør som du sier er en indikasjon på at du gjør det rette. Tror dette barnet opplever deg som en stødig og god voksen. Til problemet ditt: Be far ta det opp og om ikke det hjelper ville jeg tatt det opp med guttens mor. Det er ikkei noens interesse at barnet blir 'ødelagt' av besteforeldrene. Far eller mor må snakke med dem om dette. Anonymous poster hash: 7b1db...ee7
Fero Skrevet 25. januar 2014 #10 Skrevet 25. januar 2014 (endret) Har selv en svigermor som forskjellsbehandler både barn og barnebarn, så akkurat når det kommer til dette gruer jeg meg litt til å få barn. For å gjøre saken enda verre er hennes favorittbarnebarn ikke lenger med oss. Nå skal svigerinnen min gifte seg til høsten, og svigermor er i full sving med forberedelsene. Og hun har sagt hun selvfølgelig skal hjelpe til. Mannen og jeg fikk ikke engang et kort eller en gratulasjon.. Jaja, sånn er der vel bare. Jeg skjønner at dine svigerforeldre har "en grunn", slik de ser det i alle fall, men det virker ganske søkt at forskjellene er på tusenvis av kroner. Og til #7 - fy faen så lusent! Edit: burde sikkert postet denne som anonym, men det er uansett ingen av dem som får nyss om denne posten, så det får så være. Endret 25. januar 2014 av Fero
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #11 Skrevet 25. januar 2014 Våre barn er ikke så tette i alder, men de er besteforeldre til 2 til som er i alder 4 og 7år. Frykter at de får dette med seg på et vis.. (bror til min samboers barn) HI Anonymous poster hash: b3ffd...b2f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #12 Skrevet 26. januar 2014 Våre barn er ikke så tette i alder, men de er besteforeldre til 2 til som er i alder 4 og 7år. Frykter at de får dette med seg på et vis.. (bror til min samboers barn) HI Anonymous poster hash: b3ffd...b2f Men den kampen tror jeg da du skal overlate til din svoger Ikke begynn å føle masse urett på noens vegne med mindre de har uttrykket dette selv Anonymous poster hash: 0593e...cc2
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #13 Skrevet 26. januar 2014 Jeg hadde tatt det opp med besteforeldrene jeg. Jeg har kuttet kontakten med mine besteforeldre nettopp pga dette. Jeg var første barnebarn og var familiens midtpunkt. Søster'n min kom til verden og vi måtte dele på besteforeldrene våre. Det var helt greit. Like etter så fikk vi 2 fettere med 2 års mellomrom. Da var ikke jeg og min søster viktige lenger. Disse fetterne fikk flotte gaver og mye oppmerksomhet hele tiden. Det er jo klart at vi merket dette. Det har ikke virket som at det plaget dem at jeg kuttet kontakten, men nå når jeg har fått egne barn så vil min mormor få kontakt med barnebarnet sitt. Men det får hun IKKE. Hun fortalte ikke sine søsken eller venner om at h*n var født. Hun var flau over å ikke ha fått møtt sitt eget barnebarn som nå er flere år gammel. Anonymous poster hash: 3dde8...204 Ditt barn er dine besteforeldre sitt barnebarn? 👼 Anonymous poster hash: 76532...65a
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #14 Skrevet 26. januar 2014 Hi, du nevner pengeverdien på gave etc. Litt misunnelig? 👼 Anonymous poster hash: 76532...65a
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #15 Skrevet 26. januar 2014 Min man har en søster og hun har en jente. Min svigermor klarte å lire fra seg da vi var alene at det alltid kommer til å være mer spesielt med datters barn enn sin sønns... da hadde vi en gutt på noen måneder. Hyggelig.... Anonymous poster hash: d2a8d...5d2
Appelsinpiken Skrevet 26. januar 2014 #16 Skrevet 26. januar 2014 Har var det også forskjellsbehandling, for stakkars eldstemann hadde jo to hjem, så han fikk dobbelt opp av alt. Er ikke så lenge siden jeg sa ifra, så er spent på om det bedrer seg. Men her skjønte ikke bestemoren selv at hun forskjellsbehandlet, for det var jo så vanskelig..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #17 Skrevet 26. januar 2014 Huff, kjenner meg veldig igjen i denne situasjonen, for slik er svigers her og. Men her er det så gale at noen får en helt ny bil sånn helt ut av det blå mens en annen ikke får gave til bursdagen engang.Men det verste var en gang de skulle komme på besøk og ungene gledet seg, og så dukket de ikke opp! ikke tok de telefonen heller. Senere fant vi ut at de hadde vært hos noen av de andre istedenfor. Trenger vel ikke å si at kontakten har blitt minimal... Anonymous poster hash: 368c4...bf5
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #18 Skrevet 26. januar 2014 Vi kuttet kontakten med svigers i høst pga mange ting, en av årsakene var nettopp enorm forskjellsbehandling av barnebarn. Dette ble tatt opp gang på gang, og vi forsøkte snakke om de andre tingene, men til ingen nytte, så vi kuttet tvert. Til jul hadde de levert gaver til vårt fellesbarn til barnets onkel, de andre barna feiret hos mor og fikk levert gavene dit. Uten å vite hva som var i gavene til vårt barn, returnerte vi de uåpnet. Det viste seg at det var noe ræl fra Europris, mens de andre fikk gaver til mange tusen. Svigers er veldig opptatt av fasade på en måte, samtidig som de har fortalt halve bygda om hvor fæle vi er ! Tilfeldig møtte jeg de på butikken, hvor de høylydt irettesatte meg for å ha sendt gavene i retur. De ble helt satt ut når jeg like høylydt fortalte årsaken til det og at de hadde gjort dette i årevis. Jeg kalte de for ondskapsfulle mennesker og gikk. Barnet mitt trenger ikke slike "besteforeldre"! Anonymous poster hash: 680cd...8c4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #19 Skrevet 26. januar 2014 Her er det vårt barn som er favoritten og jeg synes det er utrolig frustrerende å se at barnet vårt går fremfor alle de andre. Hun får stadig gaver. Svigermor kan tilogmed finne på å legge bilder ut på facebook med tekster som; "Det nydeligste barnebarnet mitt". Helt horribelt etter min mening. Noen av barnebarna er voksne og de andre er på samme alder som vårt barn. Mannen min har tatt dette opp med svigermor at dette måtte hun slutte med, fungerte en stund, men så var det på'an igjen Anonymous poster hash: 432c2...86e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #20 Skrevet 26. januar 2014 Jeg hadde tatt det opp med besteforeldrene jeg. Jeg har kuttet kontakten med mine besteforeldre nettopp pga dette. Jeg var første barnebarn og var familiens midtpunkt. Søster'n min kom til verden og vi måtte dele på besteforeldrene våre. Det var helt greit. Like etter så fikk vi 2 fettere med 2 års mellomrom. Da var ikke jeg og min søster viktige lenger. Disse fetterne fikk flotte gaver og mye oppmerksomhet hele tiden. Det er jo klart at vi merket dette. Det har ikke virket som at det plaget dem at jeg kuttet kontakten, men nå når jeg har fått egne barn så vil min mormor få kontakt med barnebarnet sitt. Men det får hun IKKE. Hun fortalte ikke sine søsken eller venner om at h*n var født. Hun var flau over å ikke ha fått møtt sitt eget barnebarn som nå er flere år gammel. Anonymous poster hash: 3dde8...204 Her syns jeg du er den slemme Anonymous poster hash: 31a58...8c9
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #21 Skrevet 26. januar 2014 Vi har også vokst opp under slike forhold, og det vil ikke ende godt, tror jeg Her er det blitt sånn, at vi andre som ikke ble favorisert, vi har kuttet all kontakt med den som ble /blir favorisert.. dette kan fort skje hos dere også. En ting er at det kan bli sårt for de andre barna når de er stor nok til å skjønne dette, og blir det som her, så kan denne gutten rett å slett risikere å bli lagt for hat av de andre barna..og dette er ikke de andre barna sin feil, men de idiotiske voksne. Spør om det er det besteforeldrene unner gullgutten sin? Sånn forskjellsbehandling kan få alvorlige konsekvenser. Anonymous poster hash: a7fde...546
Lucia-ci Skrevet 11. juli 2017 #22 Skrevet 11. juli 2017 Sønnen min klipte gresset for svigerforeldre og fikk 3 ganger så lite som fetteren når han klipte gresset. Han ringte meg og fortalte om det. Hva kan man si til noe sånn?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #23 Skrevet 11. juli 2017 8 minutter siden, Lucia-ci skrev: Sønnen min klipte gresset for svigerforeldre og fikk 3 ganger så lite som fetteren når han klipte gresset. Han ringte meg og fortalte om det. Hva kan man si til noe sånn? Hva er greia med å dra opp tre år gamle tråder da.... Anonymkode: 734ca...93b
Lucia-ci Skrevet 11. juli 2017 #24 Skrevet 11. juli 2017 Beklager, jeg la ikke merke til det. Jeg prøvde å slette innlegget, men fikk ikke det til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå