Gå til innhold

Klarer ikke riste av meg tanken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått påvist celleforandringer i underlivet. Ble oppdaget under graviditeten pga store blødninger som gjorde at jeg brukte mesteparten av svangerskapet i sykesengen.

Så etter graviditeten ble jeg mye plaget igjen, smerter under samleie, blødninger under samleie, uregelmessig blødning osv. Inn på sykehuset for å ta biopsi, påvist forandringer igjen.

Nå skal jeg på sykehuset i begynnelsen av april for ny undersøkelse. Men nå er det totalt kaos nedentil.

Har fått sår, smerter, uregelmessig blødninger og store smerter under samleie så det blir det lite/ingenting av.

Blir jo så redd for at dette er langt verre enn det gynekologen tror og klarer ikke riste av meg tanken (redselen) på at jeg har kreft. Både min oldemor, bestemor og mor fikk livmorhalskreft som ung, så det hjelper ikke på redselen min.

Ville dere kontaktet fastlegen for konsultasjon før april eller bare smørt dere med tålmodighet å ventet til april?

Takk for at dere gadd å lese, virker sikkert helt hysterisk og gal her, men måtte få det ut og be om råd fra dere :)

Anonymous poster hash: ce0ed...57e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur eg hadde kontakta fastlegen igjen, når du har slike plager. Dei bør nok kunne framskunde timen din litt. April er ei stund til.

Skrevet

Har du ikke fått brev av kreftregisteret da? Du vil få oppfølging kontinuerlig om det påvises celleforandringer i den grad av at det kan utvikles til kreft. 

Har du informert gynekologen ang familiens historie med livmorshalskreft?

Jeg ville definitivt kontaktet gynekologen dersom jeg hadde dine tanker! 

Skrevet

Skjønner din redsel. April er lenge å gå å vente på, så bestil time hos faslegen din du og forklar situasjonen hvis det trygger deg! Mange har celleforandringer uten at det går videre, men de andre symptomene dine burde vel sjekkes ut? Masse lykke til,- dette går nok veldig bra:)

Anonymous poster hash: 3b603...882
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg hadde ikke funnet meg i å vente helt til april! Mest sannsynlig er det helt ufarlige forandringer (har selv sliti med dette), men tanken fester seg og man får ikke ro i kroppen. Ring fastlegen og få time så fort det lar seg gjøre :) Lykke til og god bedring!

Skrevet

Ville dratt på mandag jeg.

Anonymous poster hash: ebeae...c96
Skrevet

Har du tatt HPV test så du vet hvilken HPV typer du er smittet av så du kan monitorere infeksjonen?

Regner du skal inn til konisering i april hvor de brenner bort området med celleforandringer.

Anonymous poster hash: 9683c...5b9

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ring legen på mandag og få en hastetime på det, jeg hadde ikke godtatt å måtte sitte på vent så lenge, stil krav, siden det er flere i familien din som har hatt livmorhalskreft, bør de jo se til å utrede deg for det med det samme! Om det skulle være noe, så er det jo slik at jo hurtigere behandling, jo bedre prognose

Skrevet

Har du tatt HPV test så du vet hvilken HPV typer du er smittet av så du kan monitorere infeksjonen?

Regner du skal inn til konisering i april hvor de brenner bort området med celleforandringer.

Anonymous poster hash: 9683c...5b9

Nei, har ikke det. Hvordan gjør man det? Har vært inne å klippet av en bit for å se om det var forandringer, fikk eddiksyre inni der som viste prikker?, skjønner egentlig ikke hva det vil si. Legen var veldig dårlig på å forklare meg underveis. Fikk bare brev i posten liten stund etter at de fant forandringer og ny time i april.

I april skal jeg inn å ta ny biopsi, samme runde som sist, så får jeg sikkert høre hva de vil gjøre videre.

Skrevet

Jeg synes det at du skal vente til april er for lenge. Har du fortalt legen om alle dine siste plager? Ring lege/gynekolog på mandag, og rådfør deg med dem! Lykke til!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Dette bør du ikke vente til i april med!

Det kan bli i tøffeste laget rent psykisk, og skulle det nå i tillegg være så galt at du er syk, så er det også for lenge å gå til i april.

Skrevet

Gjør det nå du, så slipper du å anke på dette hele tiden.

Anonymous poster hash: 8c56a...d3d

Skrevet

Det er altfor lenge å gå helt til april når du har så store problemer som du har nå.

Om ikke annet så er det altfor lenge med tanke på psyken din!

Her ville jeg kjørt familiehistorien for alt den er verdt for å få en raskere time. Mest trolig så er det jo ikke noe mer, men men en slik familiehistorikk og de problemene du har nå så skal du følges tettere.

Jeg hadde bestilt time privat om jeg ikke kom raskt til i det offentlige!

Igjen, trolig så er det jo ikke noe farlig - men å gå å være redd frem til april med de plagene du har, det blir altfor lenge!

Anonymous poster hash: 6a9c5...7b2
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Skal ringe legen på mandag og få time så fort som mulig. Gynekologen mente smertene under samleie kom av P pillene, men de sluttet jeg på for lenge siden for å sjekke om det virkelig er de, noe det ikke er.

Fastlegen vet ikke om de nye symptomene, men han vet om familiens historie da han er min mor og bestemors lege, har hatt han hele livet.

Krysser fingrene for at det ikke er noe, men blir jo selvfølgelig redd.

Skrevet

Jeg har også tatt biopsi. den ble sendt sykehuset for å sjekke om man skulle konisere(?).

Jeg fikk deretter en telefon fra legen som sa at det var forandringer der å , men at det ikke var nok til at de gjør noe. Så må jeg ta ny celleprøve hver 5/6 mnd. 

Etter hva jeg har lest er det slik det ofte gjøres.

Hvis du er redd bør du ringe gynekologen din igjen. Du skal ikke behøve å bekymre deg, men jeg har hatt alvorlige forandringer i ett par år, og de følger opp. I starten tenkte jeg at det kunne endre seg drastisk i tiden mellom kontrollene, men det skjedde vistnok ikke i følge gyn min.

Anonymous poster hash: 268ca...cdd
Skrevet

Blir helt stresset av å lese innlegget ditt. Selvfølgelig skal du ikke vente helt til april! Press på, gå til flere leger, kontakt sykehuset direkte. Men den krefthistorien i familien, bør du vurdere å fjerne livmoren når du har fått de barna du skal ha. Lykke til!

Anonymous poster hash: 409aa...710
Skrevet

Blir helt stresset av å lese innlegget ditt. Selvfølgelig skal du ikke vente helt til april! Press på, gå til flere leger, kontakt sykehuset direkte. Men den krefthistorien i familien, bør du vurdere å fjerne livmoren når du har fått de barna du skal ha. Lykke til!

Bor i en liten by, så er ikke så mange leger å gå til. Men skal ta kontakt med fastlegen imorgen for å få han til å se på meg og prate om de nye problemene nedentil.

Skrevet

Fjerne livmoren pga celleforandringer i livmorhalsen???

Du bør prate med legen din om HPV. Nasjonale retningslinjer tilsier at du skal ha HPV test ved celleforandringer og det et HPV status som avgjør videre behandling i de fleste tilfeller.

HPV er et seksuelt overførbart virus som du helt sikkert vet og uansett om du skal fjerne nå så er det greit å vite hvilken type du er smittet med så du kan sjekke persisterende infeksjon senere.

De fleste tilfeller så kvitter kroppen seg med viruset men ikke alltid kroppen greier det alene.

Skrevet

mulig dumt spm, men kan jeg ta celleprøve som gravid? jeg fikk nettopp brev om at det var 3 år sist og nå er jeg gravid.

Anonymous poster hash: 04c6e...48c

Skrevet

Også det jeg skulle svare på: ikke vent til april. Ta kontakt med lege med engang. Folk tar kontakt med lege for mye mindre enn dette.

Anonymous poster hash: 04c6e...48c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...