Gå til innhold

Hva gi i ukepenger.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig å gi i ukepenger til en 8 åring nå til dags

Anonymous poster hash: 81189...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min som fylte 10 forrige uke får 50 kr uka

Anonymous poster hash: 1fd8e...089
Skrevet

Både min 5 åring og 8 åring får 30 kr til lørdagsgodt.

Anonymous poster hash: 88b98...149
Skrevet

Ingen flere som har en formening om dette?

Anonymous poster hash: 81189...f6c

Skrevet

Vår to på 5 og 6 år får 150,- i ukelønn hver fredag.

Anonymous poster hash: 90726...039

Skrevet

Vet ikke med en 8åring, men våre på 4 og 5 får 10 kr hver til lørdagsgodt.

Beløp kommer jo litt an på hva det skal dekke. Skal barnet kun kjøpe seg lørdagsgodt eller skal pengene også gå til å dekke kino og lignende?

Skrevet

Vår to på 5 og 6 år får 150,- i ukelønn hver fredag. Anonymous poster hash: 90726...039

Oj, det syns jeg var mye.... Hva kjøper de for det da? Eller sparer de? Ser ikke for meg hva mine på 4 og 5 skulle brukt så mye penger på hver uke :)

Skrevet

De sparer de til ting de vil ha,, leke, data spill osv. Lørdagsgodt får de av oss.

Anonymous poster hash: 90726...039

Skrevet

Hva gjør dine på 5 og 6 for den summen da? Er bare nysgjerrig jeg altså. :-)

Skrevet

Har en på 11, han får mnd lønn, 500 hver mnd (dersom han gjør alt han skal, har flere ganger trukket han i lønn... ;) )

De 500 skal dekke alt.

Nå har jeg tydeligvis Norges gjerrigeste 11 åring, han bruker minimalt av pengene, de står på konto og godgjør seg - til han får bruk for dem, som han selv sier ;) (fornuftig gutt :) )

Anonymous poster hash: 332b2...a2c

Skrevet

Min som fylte 10 forrige uke får 50 kr uka

Den 50-lappen dekker vel egentlig lunsj og litt snop i løpet av lørdagen. Lørdag er en sånn dag som ungene løper rundt ute, de forsvinner en gang på formiddagen og kommer hjem til middag, de besøker venner, er i ballbingen, i akebakken, i skolegården, på bmx-banen og slike steder i nærmiljøet med vennene sine. I løpet av dagen er de gjerne innom butikken og kjøper et rundstykke, en brus og litt snop. Alle kompisene har litt penger på lørdagene...

Skrevet

Min 7-åring får 50 kr i uka. Pliktene hans er å holde rommet sitt i orden, gå ut med søpla og å bære sine egne klær fra badet til skittentøyskurven hver kveld. 4-åringen får det samme og har samme plikter, søppelbæringen er byttet ut med å hjelpe til med borddekking før middag.

Anonymous poster hash: 2c542...b3e

Skrevet

Nå har jeg bare en to åring i hus som ikke får lommepenger men jeg har tenkt å videreføre lommepengeordningen mine foreldre hadde til meg. Der satt de opp forskjellige gjøremål/husarbeid med pengeverdier så kunne vi "velge" hvor mye vi tjente. Ikke at det var mye, 5 kroner her og 5 kroner der osv. Men da gjorde vi noe for pengene og mamma fikk litt avlastning :)

Å bidra i heimen forventer jeg faktisk at ungene gjør uten å få betalt for det. Mine gutter på 10 og 13 år har faste oppgaver i tillegg til at de må ta oppgavene jeg gir dem underveis og bidra ved behov, det er en selvfølge når man bor mange mennesker under samme tak at alle bidrar for at alle skal ha det greit...

"Hva får jeg for det?" som svar fra en unge som blir bedt om å dekke på bordet er virkelig noe av det dummeste jeg hører.

Mine barn får ukepenger, fordi de er mine bar og det er mitt ansvar å forsørge de får de litt penger av meg. Det er ikke lønn for det de gjør i huset, det må de gjøre uten å få betalt for det.

Men de kan tjene noen ekstra slanter på å gjøre en jobb innimellom altså, jeg kan godt tilby dem litt penger for å vaske bilen min, stable ved, hjelpe til å male huset, klippe gresset e.l. Bestemoren deres lønner de også litt for å hjelpe henne innimellom. De har også sommerjobb hos naboen, der får de noen tiere hver gang de klipper gresset.

Skrevet

Lønner ikke for å la ungen være med på husarbeid. Jeg får ikke lønn for husvask og rydding og ingen av ungene har fått det. Mao. Yte etter evne å få penger etter behov. Først som tenåringer har de fått "lønn" en gang i uken. Og da en sum som man kan klare seg med. Som dekket snop, kino, sminke noe "småklær" (undertøy, singlet osv)

Skrevet

Hva skal ukepengene dekke da?

Hvis det bare er til snop og is i uka som dere ikke vil betale holder det med 20,- i uka. Skal det dekke lørdagsgodt, kino, svømmehall og andre aktiviteter som kan komme opp, kanskje 100,- og skal det også dekke gaver til venner ol trengs det mer.

Anonymous poster hash: 87ec6...c25

Skrevet

Mine på 10 og 11 får 50 kr hver, hver lørdag. De bruker de på det de vil. Noe kjøpes det snop for på lørdag dag, og noe sparer de. Pga det at de har spart litt, har de også noen hundrelapper i lommeboken. De bruker det på noe de veldig gjerne har lyst på.

På denne måten lærer de seg hva forsiktig pengebruk kan resultere i ( at de sparer opp litt).

De må holde rommene sine ryddige. Tørke støv og støvsuge hver fredag. De er ellers også veldig flinke til å hjelpe til her ellers. Feks går ut med avfallet, setter i oppvaskemaskinen/tar ut av den, lager middag noen dager etc. De får ikke betalt for det.

Anonymous poster hash: 0cdf1...c3e

Skrevet

Jeg gir barna 500,- hver i ukelønnen. Det bruker de på klær ( kjøper nesten alt av klær og sko selv), kino, sminke etc.. Aldri noe mas de vet at de må spare til det de har lyst på selv:)

Anonymous poster hash: 69eb3...d3a

Skrevet

Ingenting :fnise:

En på seks og en på 11... De får bidra til fellesskapet uten ukepenger. De får det de trenger sånn ellers...

Anonymous poster hash: 1a6bb...ff3
Skrevet

de får 10 kr hver. + at de har noen oppgaver de kan gjøre for å få ekstra. da er det 10 kr for hver neste oppgave.

Rommene må være ryddige til helgen, det får de ikke noe for, og de er heller aldri slik at de spørr hva de får for å gjøre en oppgave. De hjelper stort sett til med det jeg spørr de om, selvom det er litt vanskeligere på dager hvor de er slitne.

De er 5 og 7, og egentlig trenger de ikke penger. litt for små til å skjønne at man kan tjene penger å spare til noe større. De skjønner selvsagt det i teorien, men det tar for lang tid til å spare til det de ønsker så på en måte ser de det ikke alikevel.

Anonymous poster hash: 16c5c...850
Skrevet

Jeg gir barna 500,- hver i ukelønnen. Det bruker de på klær ( kjøper nesten alt av klær og sko selv), kino, sminke etc.. Aldri noe mas de vet at de må spare til det de har lyst på selv:)

Sender du 8 åringen ut for å handle klær alene. Og får de bruke sminke så tidlig?

Eller leste du ikke hovedinnlegget og har mye eldre barn?

Skrevet

Nei jeg kjøper klær sammen med barna mine både det som er 8 år og de som er eldre. Fungerer veldig fint. Alle er fornuftige og sparer mye til spesielle anledninger og ting.

Skrevet

Når jeg var 8 år, fikk vi 50kr i uka... (Jeg er født i 83) så at ungene får 50kr i dag, det er veldig lite....

Anonymous poster hash: cf550...0ab

Skrevet

Når jeg var 8 år, fikk vi 50kr i uka... (Jeg er født i 83) så at ungene får 50kr i dag, det er veldig lite....

Anonymous poster hash: cf550...0ab

Det komme an på hva disse pengene skal gå til og ikke.

Skrevet (endret)

4,5 åringen får 20 kr hver fredag. Det putter hun på sparebøssa. For henne betyr pengene ingen ting, men det er kjempe gøy å putte dem nedi bøssa :) Pengene skal hun spare til hun er voksen sier hun. Hun har aldri bedt om penger, men jeg fant ut for noen uker siden at hun fortjener litt "lønn" for alt hun faktisk gjør..

Hun har ingen faste oppgaver men er den som gjør mest husarbeid etter meg. Hun bretter klær bedre enn jeg gjør, dekker på bordet, tar av bordet, hjelper til med middag, støvsuger og smårydder. HVER dag - frivillig :)

10 åringen er den i familien som står for mesteparten av rotet. Hvis han rydder så vet jeg at det er noe han trenger penger til. Jeg var helt lik som han da jeg var barn og ungdom :P Og derfor er han stort sett like blakk som jeg var på den tiden. Innimellom vil han at vi skal sette oss ned å lage en arbeidsavtale. Noe vi også gjør. Er da veldig motivert til å virkelig gjøre god innsats. Etter 3 dager er den glemt. 

Endret av Plutselig_gravid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...