Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Fikk et spørsmål i går -om jeg kunne bidra til skyss av en 6-åring til bursdag da bursdagen er et stykke unna og familien deres ikke har bil. Selv kjører jeg liten bil, så barnet må sitte fremme da mine egne barn okkuperer all plass i baksetet med sine bilstoler. Nå kom jeg på; hva om barnet -hvis familie ikke har bil- heller ikke har et egnet bilsete. Hva gjør jeg da? Kjører jeg et fremmed barn i min bil uten bilsikring? Det har jeg ikke lyst til i det hele tatt! Det byr meg totalt i mot. Samtidig, så vil min nekting føre til at barnet ikke får være med i bursdag. Hvilket heller ikke er greit, men som vel spiller enn mindre rolle enn liv/død.. Hva tenker dere? Kan jeg -dersom det viser seg at familien ikke har bilsete-. nekte å ta henne med..? Det skjærer meg i hjertet det også. Så vil bare høre med andre før jeg evt kommer i den situasjonen og setter foten ned.. Anonymous poster hash: 7a9f4...3e3
☆☆☆ Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Ring og spør, så får dei nokre timar på seg til å få lånt eit sete om dei ikkje har frå før. Er forresten airbagen din kopla ut på passasjersida?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Det er en god ide, hadde jeg ant navn og telefonnummer.. :/ Nei, aner ikke om airbag'en er koblet ut. Nå gjør jeg meg sikkert kjempedum -men gjelder det fremdeles?Også når de er så 'store' og sitter fremovervendt? Har ikke unger foran til daglig selv, så har ikke tenkt på det.. Flott med innspill! Takk! Anonymous poster hash: 7a9f4...3e3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 HI igjen! Takk for innspill vedrørende airbagen. Ser på Trygg Trafikks sider at airbagen ikke anbefales dersom barnet er under 140 cm.. Hvilket dette barnet jo er.. Så nå må jeg finne ut om den kan kobles ut også, da. Større prosjekt enn jeg trodde, dette.. Men takk! Anonymous poster hash: 7a9f4...3e3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 Jeg ville absolutt ikke kjørt egne eller andres barn uten bilsikring. Da skulle det virkelig stått om livet. Tenk om noe skulle skjedd akkurat den gangen. Jeg vet at det føles kjipt å si nei, men da må de heller fikse barnestol eller ta buss/ taxi med sikring. Anonymous poster hash: d175f...efc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #6 Skrevet 25. januar 2014 Og forresten, det er ikke din feil om barnet ikke får være med, det er foreldrene sin. Anonymous poster hash: d175f...efc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #7 Skrevet 25. januar 2014 Takk..! Jeg tenker også det -at det er riv ruskende galt å si ja til det. Trenger vel bare litt 'guts' og flere meninger i ryggen før jeg er helt klar.. Og det er sant som du sier; det er faktisk ikke min feil.. Prøver å finne ut av det med airbag'en nå, men finner ikke noe tydelig svar på det. Så jeg må vel ut og se i bilen om jeg klarer å finne ut av det.. HI Anonymous poster hash: 7a9f4...3e3
Palladia Skrevet 25. januar 2014 #8 Skrevet 25. januar 2014 Jeg ville også gitt beskjed så snart som mulig, så foreldrene får mulighet til å finne en annen løsning... Hvis de ikke har bil, er det ikke sikkert at de har tenkt på alle problemene, de heller
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #9 Skrevet 25. januar 2014 Hvor lang tid tar det å kjøre ? Er det sånn at du kunne ringt foreldrene til bursdagsbarnet og spurt om et av barna kunne kommet litt tidligere så kunne du kjørt to turer? Anonymous poster hash: 14844...501
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #10 Skrevet 25. januar 2014 Skal alle dine barn være med? Eller kan du ta ut et av deres seter og bytte det med det som de andre har/låner av noen? Anonymous poster hash: 2c437...463
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #11 Skrevet 25. januar 2014 Jeg ville også tatt ut et annet sete bak og plassert dette barnet bak, hvis ikke alle dine barn må være med å levere i bursdagen. Anonymous poster hash: c403a...53c
MrsMilla Skrevet 25. januar 2014 #12 Skrevet 25. januar 2014 Om du ikke har airbag og de har med barnesete - så ser jeg ingen problemer med dette. Om du derimot har airbag - så er det mye prakk å koble ut denne. Jeg ville derfor sagt nei, for mye styr - helt sikkert noen andre som kan kjøre. Om de ikke har barnesete, må du nok si nei, da du ikke kan ha et barn i framsetet uten barnesete. Jeg er egentlig ganske "slakk" på sånt, og har hatt seksåring i baksetet opp bakken her før uten sete i 20 km i timen (rooolig strøk) - men ville ikke hatt barn uten sete på en slik avstand du beskriver nei, og iallefall ikke der det er airbag - det skremmer vettet av meg.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #13 Skrevet 25. januar 2014 HI igjen. Vi drar om en times tid.. Jeg har ikke klart å finne ut av det med airbagen. Ser ut som jeg egentlig må på verksted. Mine egne barn er 4 og 6, så jeg kan liksom ikke la en av dem være hjemme alene, heller.. Og siden bursdagen er på et lekeland, så skal jeg ha med begge to. Ikke har jeg telefonnummer til vedkommende heller -verken passasjer eller bursdagsbarn.. Uten å være forutinntatt, så er begge (både 'passasjerbarnet' og bursdagsbarnet) barn av ikke helt integrerte foreldre. Det byr på noen utfordringer i forhold til kommunikasjonen/eventuelt ulike holdninger til dette med sikring i bil.. (Håper dere ser at jeg ikke sier noe om folka som sådan, bare utfordringene det kan by på.. Mulig jeg svartmaler litt..) Ikke vet jeg hva foreldrene heter, så kan ikke søke opp, heller.. Takk for info om airbag (hadde ikke tenkt på!) og bekreftelse på at jeg ikke er for steil om jeg sier nei.. Vi skal ut på en ..tja.. 10 minutters biltur i 60-sone med relativt tett trafikk (4-feltsvei).. (Ler litt av meg selv.. at dette skulle bli et SÅ stort prosjekt! Tenk om de står her på døra med bilsete og alt i orden om en times tid, da! Det med airbagen må jeg uansett ta opp med dem..) Anonymous poster hash: 7a9f4...3e3
det er berre mordi Skrevet 25. januar 2014 #14 Skrevet 25. januar 2014 Eg hadde køyrt to gangar som ei anna her oppe foreslo- for fredens skuld.
det er berre mordi Skrevet 25. januar 2014 #15 Skrevet 25. januar 2014 Eg hadde køyrt to gangar som ei anna her oppe foreslo- for fredens skuld. ok - det er eit stykkje lengre enn eg trudde. Du får ha lykke til uansett kva du finn ut:)
smurfis Skrevet 25. januar 2014 #16 Skrevet 25. januar 2014 Kjenner du noen andre som skal kjøre til denne bursdagen da? Kanskje du kan ringe de og høre om de har ekstra plass til denne jenta?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #17 Skrevet 25. januar 2014 Jo, takk! ..det var forresten barnets kontaktlærer som sendte meg en sms og spurte.. Hvis ikke, kunne jeg jo bare funnet nummeret til forelderen på loggen.. Hvis noen lurte på det... Nei, jeg kjenner egentlig ingen.. Prøver å tenke hvem det skulle ha vært. Grunnen til at det var vi som ble spurt er fordi vi bor nærmest ifølge læreren. Det vil da muligens føre til omveier for andre. Jeg skal tenke så det knaker! Takk for innspill! HI Anonymous poster hash: 7a9f4...3e3
smurfis Skrevet 25. januar 2014 #18 Skrevet 25. januar 2014 Send sms til kontaktlærer og forklar situasjonen:-) Kanskje han eller hun klarer å koke noe sammen!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #19 Skrevet 25. januar 2014 Du må jo være dum i hue!! Du spør jo den kontaktpersonen om navn og nummer til folka, eller ber han/henne spørre videre! Gaaaad er du hjernedød? Anonymous poster hash: b2cb8...485
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #20 Skrevet 25. januar 2014 Vi kjører ikke barn uten bilsete, verken egne eller andres. Barnet har med sete eller låner av oss (vi har en ekstra beltestol som kan lånes bort/sendes med når vårt barn sitter på med andre). Ville aldri påtatt meg det ansvaret det er å ha et barn i bilen uten sete. Anonymous poster hash: 852ae...b1a
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #21 Skrevet 25. januar 2014 Du må jo være dum i hue!! Du spør jo den kontaktpersonen om navn og nummer til folka, eller ber han/henne spørre videre! Gaaaad er du hjernedød? Anonymous poster hash: b2cb8...485 Haha..! Ja, jeg er kanskje det.. Jeg tenkte kanskje at denne læreren satte pris på fri på en lørdag. At hun hadde tatt ansvar nok for situasjonen. Men det er kanskje ikke sånn læreryrket er? At jeg kan kontakte læreren når som helst/hvor som helst? Anonymous poster hash: 7a9f4...3e3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #22 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har ikke bil men har seter til barna mine allikevel. tror nok de fleste har det siden man må bruke bil innimellom om man eier en selv eller ikke. Men det er greit å si fra at de må ha med sete da når de spør. Min største kjører ofte med nabo eller andre som må forbi her når det er bursdager langt unna, eller er invitert med på ting sammen med venner, jeg pleier alltid å spørre om de trenger sete for noen har og noen har ikke flere seter i bilen. Anonymous poster hash: a9786...4a3
sug lut Skrevet 25. januar 2014 #23 Skrevet 25. januar 2014 Uaktuelt. Du er ansvarlig for sikring av alle under 15 i din bil.
mamma_til_verdens_beste Skrevet 25. januar 2014 #24 Skrevet 25. januar 2014 Fikk et spørsmål i går -om jeg kunne bidra til skyss av en 6-åring til bursdag da bursdagen er et stykke unna og familien deres ikke har bil. Selv kjører jeg liten bil, så barnet må sitte fremme da mine egne barn okkuperer all plass i baksetet med sine bilstoler. Nå kom jeg på; hva om barnet -hvis familie ikke har bil- heller ikke har et egnet bilsete. Hva gjør jeg da? Kjører jeg et fremmed barn i min bil uten bilsikring? Det har jeg ikke lyst til i det hele tatt! Det byr meg totalt i mot. Samtidig, så vil min nekting føre til at barnet ikke får være med i bursdag. Hvilket heller ikke er greit, men som vel spiller enn mindre rolle enn liv/død.. Hva tenker dere? Kan jeg -dersom det viser seg at familien ikke har bilsete-. nekte å ta henne med..? Det skjærer meg i hjertet det også. Så vil bare høre med andre før jeg evt kommer i den situasjonen og setter foten ned.. Anonymous poster hash: 7a9f4...3e3 Har ikke lest de andre innleggene her, og jeg vet heller ikke hvor grensen går for hvor lenge barna skal sitte i eget sete. Jeg hadde IKKE tatt med et barn dersom det skulle ha sittet i sete, uten tilstrekkelig sikring. Det er ulovlig, og du kan få barnets liv på samvittigheten om det skulle skje noe. Derimot skulle man vel alltids få lånt seg et sete vel? Vi har jo et barn, men 3 babyseter og 2 seter til 18/24kg. Mange har jo 2 seter i alle fall.
mamma_til_verdens_beste Skrevet 25. januar 2014 #25 Skrevet 25. januar 2014 Om du ikke har airbag og de har med barnesete - så ser jeg ingen problemer med dette. Om du derimot har airbag - så er det mye prakk å koble ut denne. Jeg ville derfor sagt nei, for mye styr - helt sikkert noen andre som kan kjøre. Om de ikke har barnesete, må du nok si nei, da du ikke kan ha et barn i framsetet uten barnesete. Jeg er egentlig ganske "slakk" på sånt, og har hatt seksåring i baksetet opp bakken her før uten sete i 20 km i timen (rooolig strøk) - men ville ikke hatt barn uten sete på en slik avstand du beskriver nei, og iallefall ikke der det er airbag - det skremmer vettet av meg. Ehm... hva slags bil har du da? En fra 1980-tallet? På alle biler vi har hatt er det bare å åpne døra på passasjersiden, stikke nøkkelen inn i nøkkelhullet som står på siden av dashbordet der, og vri om. Vips er airbag av, det samme gjelder når den skal på igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå