Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Jeg går på høyskoøe og utdanner meg til sykepleier. Jeg har en jente på 4 år, blir 5 i år, og mottar støtte fra nav. Jeg får full os pluss utdanningsstønad. I november 2014 har jeg fått min dose støtte ( 3 år med os pluss 2 år utvidet ), pg nav stopper da alt av støtte og utbetalinger. I desember 2015, så er jeg ferdig utdannet. Men nav tar altså fra meg all støtte 1 år før jeg er ferdig på skole, og jeg har ikke mulighet til å jobbe da jeg er alene med barn. Så jeg stresser litt nå.. Finnes det ingenting jeg kan få fra nav når de pengene forsvinner? Om jeg ikke får en form for inntekt så kan jeg jo ikke fullføre utdannelsen min? Får jo stipend, men det dekker ikke husleia engang... Anonymous poster hash: e80ec...8ee
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Du kan alltids søke og se om du får et år ekstra. Ellers så har du rett på studielån med tillegg som forsørger. Og så kan du sikkert søke bostøtte også. Anonymous poster hash: ec2cd...3cc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Takk for svar. hi Anonymous poster hash: e80ec...8ee
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Studielån?! Anonymous poster hash: 823cb...4f6
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 5 år (!!!) med ytelser og du klarer ikke fullføre en utdannelse? Beklager, men jeg har vanskelig å ha medfølelse. Andre tar slitet med å skaffe seg utdannelse og så barn, og sitter med studielån mens du forventer å få servert på sølvfat? Anonymous poster hash: 15b20...c03
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #6 Skrevet 25. januar 2014 Skaff deg en jobb ved siden av studiene. Anonymous poster hash: 08a05...88e
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #7 Skrevet 25. januar 2014 Det de fleste studenter gjør, er at det tar opp studielån og det er vel løsningen for deg også. Og du må vel ha tilgang på barnevakt på en eller annen måte, så du kan jo også høre om de kan hjelpe deg litt til, sånn at du kan jobbe noe ved siden av skolen. (Grunnen til at jeg regner med du har tilgang til barnevakt er at du sier du studerer for å bli sykepleier og da vil du jo jobbe mye når ikke barnehager er åpne, så jeg antar at du har en annen løsning når du skal ha kvelds- natte- og helgevakter.) Anonymous poster hash: 7d54d...a32
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #8 Skrevet 25. januar 2014 5 år (!!!) med ytelser og du klarer ikke fullføre en utdannelse? Beklager, men jeg har vanskelig å ha medfølelse. Andre tar slitet med å skaffe seg utdannelse og så barn, og sitter med studielån mens du forventer å få servert på sølvfat? Anonymous poster hash: 15b20...c03 Sånne som deg irriterer meg! " 5 år med ytelser og du klarer ikke å fullføre en utdannelse ?" Herregud, hva faen vet du om meg og min situasjon? Tror du jeg har stått klar til å begynne på skole i alle desse årene, og så begynt på skolen når jeg bare hadde to år med ytelser igjen? Jeg har, tro det eller ei, slitt som en gud i mange år. Jeg hadde 3 MÅNEDER med permisjon etter at jenta var født, for jeg måtte lese til eksamener. OG, jeg planla dette studiet. Jeg skulle begynne på skolen når jeg hadde 3 år med ytelser igjen, altså ytelser hvert år, men pga sykdom i nærmeste familie, så måtte jeg vente med å begynne. Jeg var dårlig til å formulere meg, men når jeg skriver at jeg får stipend, så mener jeg både stipend og studielån. Og det dekker ikke leia. Anonymous poster hash: e80ec...8ee
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #9 Skrevet 25. januar 2014 Hvis du går inn på nav sine sider så kan du se at det kan søker utvidet overgangsstønad ; Perioden med overgangsstønad kan utvidast med inntil to år fram til det yngste barnet fyller åtte år, dersom du er i nødvendig utdanning. Perioden kan utvidast med opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år, dersom du er i nødvendig utdanning og har omsorg for fleire enn to barn. Regner med du er under nødvendig utdanning? Anonymous poster hash: 6c19f...96a
Turtelduen Skrevet 25. januar 2014 #10 Skrevet 25. januar 2014 Hvis du går inn på nav sine sider så kan du se at det kan søker utvidet overgangsstønad ; Perioden med overgangsstønad kan utvidast med inntil to år fram til det yngste barnet fyller åtte år, dersom du er i nødvendig utdanning. Perioden kan utvidast med opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år, dersom du er i nødvendig utdanning og har omsorg for fleire enn to barn. Regner med du er under nødvendig utdanning? Anonymous poster hash: 6c19f...96a "OG har ansvar for mer enn to barn." Hi har bare ett... Beste du kan få svar på dette Hi er rett og slett å høre med Nav direkte. Lånekassa er dessverre ikke tilstrekkelig, og jeg har ingen aning hva du har rett på når du er ferdig med os. Studier en kun for de som har penger nok eller ikke har barn... Men kan hende du får det til likevel? Om du har et godt nettverk rundt deg. Ting er vanskelig å planlegge i livet så enkelte kunne spart seg kommentarene.
...gull... Skrevet 25. januar 2014 #11 Skrevet 25. januar 2014 Jeg tenker at du om du har fått både os og lån, så utgjør det ganske mye penger. og at os er i Max 5 år viste du da du startet. Her burde du helt klart greid å spart opp penger slik at du greide det siste året. Du lever ikke fett, men du overlever. Jeg blir også i en slik situasjon, men jeg er heldigvis obs på det og har store planer om sparing av lån og alt annet jeg klarer, slik som skattepenger.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #12 Skrevet 25. januar 2014 Når du har omsorg for bare 1 barn vil du ikke få mer utvidet støtte fra NAV. Jeg håper du har sparepenger å ta av eller en jobb ved siden av skolen. Anonymous poster hash: 74b40...312
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #13 Skrevet 25. januar 2014 Du er nødt til å overleve på studielån, bostøtte og evt det du kan jobbe ved siden av studiene. Som sykepleier må du jo uansett ha barnevakt når du skal jobbe turnus så du får jo bare begynne lete etter det litt tidligere enn du hadde tenkt. Anbefaler å ta kontakt med nærmeste videregående skole som har studieretningen Barne- og ungdomsarbeider, der finner du tenåringer som drømmer om å jobbe med barn og som gjerne vil ha en liten jobb ved siden av skolen for å tjene noen penger og for å få riktig erfaring på CV'en sin. Har en venninne som ansatte en søt jente på denne måten, en perfekt løsning. Da kan du ta noen kveldsvakter som assistent på nærmeste sykehjem, sitte i kassa på Kiwi en kveld i uken e.l.. Anonymous poster hash: 1f2d0...bd9
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #14 Skrevet 25. januar 2014 Hvis du ikke har nok penger og leve av, og du ikke får mere støtte fra nav, søk om bostøtte som andre sier og hvis det da fremdeles ikke er nok må du nesten søke nav om supplering til livsopphold. Dette kan enten gies som lån som må tilbakebetales på sikt, eller at du får det hvis de ser du ikke har evne til og betale tilbake. hver obs på at hvis du eier ting som bil/ hus/ leilighet kan de faktisk kreve at du selger dette for å gi supplering og har du penger på sparekonto ber de deg bruke dette først før du får supplering fra de. Håper du finner en løsning på problemet ditt Men må dessverre si at jeg synest det er rart at et studie som tar 3 år på heltid, og ei jente som blir 5 år at du ikke har klart og fullføre i løpet av 5 år med støtte fra nav, selv om det har vert sykdom i nær familie og andre problemer inne i bildet. Hvis du tar det på deltid som er 4 år synest jeg ikke det er rart at du ikke kom i mål med utdanningen før stønadene fra nav blir stoppet pga sykdommen i nær familie osv. Men med et barn og ingen jobb ved siden av ville jeg synest det er dumt hvis du tar det over 4 år for da har du gravd din egen grav fra dag 1. Det fins ikke noen mulighet for at du kan hoppe over på heltid hvis du går deltid nå for og komme i mål fortere. Og uansett så er man ikke garantert fast jobb da man er ferdig utdannet, selv om man er sykepleier. Håper du har tenkt på det også og har en plan videre da for hvordan forsørge deg og datteren din uten støtte fra nav. Anonymous poster hash: 8287e...711
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #15 Skrevet 25. januar 2014 Hvis du går inn på nav sine sider så kan du se at det kan søker utvidet overgangsstønad ; Perioden med overgangsstønad kan utvidast med inntil to år fram til det yngste barnet fyller åtte år, dersom du er i nødvendig utdanning. Perioden kan utvidast med opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år, dersom du er i nødvendig utdanning og har omsorg for fleire enn to barn. Regner med du er under nødvendig utdanning? Anonymous poster hash: 6c19f...96a "OG har ansvar for mer enn to barn." Hi har bare ett... Beste du kan få svar på dette Hi er rett og slett å høre med Nav direkte. Lånekassa er dessverre ikke tilstrekkelig, og jeg har ingen aning hva du har rett på når du er ferdig med os. Studier en kun for de som har penger nok eller ikke har barn... Men kan hende du får det til likevel? Om du har et godt nettverk rundt deg. Ting er vanskelig å planlegge i livet så enkelte kunne spart seg kommentarene. Så feil Trodde det sto at hun hadde 2 barn. Ja ville da ta kontakt med nav direkte, be veilederen din om å ringe forvaltningen, de som har med overgangsstønad. Anonymous poster hash: 6c19f...96a
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #16 Skrevet 25. januar 2014 Jeg går på høyskoøe og utdanner meg til sykepleier. Jeg har en jente på 4 år, blir 5 i år, og mottar støtte fra nav. Jeg får full os pluss utdanningsstønad. I november 2014 har jeg fått min dose støtte ( 3 år med os pluss 2 år utvidet ), pg nav stopper da alt av støtte og utbetalinger. I desember 2015, så er jeg ferdig utdannet. Men nav tar altså fra meg all støtte 1 år før jeg er ferdig på skole, og jeg har ikke mulighet til å jobbe da jeg er alene med barn. Så jeg stresser litt nå.. Finnes det ingenting jeg kan få fra nav når de pengene forsvinner? Om jeg ikke får en form for inntekt så kan jeg jo ikke fullføre utdannelsen min? Får jo stipend, men det dekker ikke husleia engang... Anonymous poster hash: e80ec...8ee Du vil kunne få stønad ut det skoleåret du er inne i... Stønad gitt etter andre og tredje ledd kan av ulike årsaker opphøre på et hvilket som helst tidspunkt i året. For en enslig mor eller far som er i utdanning, vil dette lett kunne medføre at retten til overgangsstønad opphører midt i et skoleår. For å forhindre at forsørgeren får problemer med å fullføre det aktuelle skoleåret, kan overgangsstønad gis til og med den måned skoleåret avsluttes. Du sier skoleåret avsluttes i desember 2015, vil det si at skoleåret 2014 avsluttes i desember 2014 så er det til da du kan få stønad.... Dette er jo noe du har visst om lenge og burde planlagt for, et alternativ er jo å ta opp fullt studielån for resten av 2014, du har såpass mange stønader at du jo klarer deg på dem og kan da spare studielånet til neste år pluss ta opp lån for 2015.. Med studielån x 2 samt litt sommerjobbing (og ja, det burde være mulig all den tid sommerferien som student er lengre enn den tid barnet må ta fri fra barnehage, da burde du ha en 4 uker du kan jobbe mens barnet er i barnehage) burde du klare deg fint. Du vil jo fortsette å motta stønad til barnetilsyn, utvidet barnetrygd og barnebidrag også etter at overgangsstønaden er slutt.. En annen ting er jo dette med hvordan du har tenkt å klare deg når studiet er avsluttet - du sier du har utdannet deg til sykepleier, dette er jo en jobb med mye ubekvem jobbing og du kan ikke regne med å få tilrettelagt turnus men vil være avhengig av barnepass på kvelder,netter og helger... Har du en løsning på dette??? Anonymous poster hash: 8f287...d0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå