Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Ser ut til at det er mange som jobber på ungdomsskole/videregående som svarer i innlegg omkring debatten som går omkring lærerenes arbeidstid. Kan det være større forskjeller enn det leseplikten påvirker, som gjør at det er lærerene med størst rettemengde/karaktersetting som gjør at de er mest mot det nye forslaget? Jeg ser jo at mine barns ungdommskolelærere har myyye mer tid som de bruker på tilbakemeldinger enn læreren til barnet på 1. trinn har (helt naturligvis). Jeg tror vel at skoledagen for 1.trinnslæreren er heftigere enn med større elever, men at for-og etterarbeidet tar noe mindre tid for dem. Når dette er sagt er jeg helt i mot forslaget til KS, tror vi som foresatte mister mye enkeltoppfølging - og jeg tror skolen mister mange lærere til andre yrker. Anonymous poster hash: d895a...643
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. januar 2014 #2 Skrevet 24. januar 2014 For mine kollegers (De med fag med rettebyrde) sitt vedkommende så vet jeg at frustrasjonen går på å ikke få mulighet til å gjøre jobben fortløpende. At retting av store prosjekter må vente til elevene har ferie, er stikk i strid med alt vi jobber for ang vurdering for læring. Det har tatt mye tid å snu den skuta, og nå skal KS ødelegge alt? Og de som har fag med mye rettebyrde er jo helt klart de som har mest å tape i denne saken.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #3 Skrevet 24. januar 2014 Lærerne jobber mye i perioder, og får det igjen i avspasering. Nå innbiller KS seg at lærerne skal jobbe like mye, men ikke få avspaseringen sin. Selv er jeg norsklektor i videregående og jobber langt mer enn det jeg skal i henhold til arbeidskontrakten. De kommer ikke til å beholde en eneste kvalifisert norsklærer i videregående, hvis de tar bort avspasering. Jeg har forresten aldri hatt fri en eneste ferie. Jeg retter i påskeferien, høstferien, juleferien og vinterferien. Om sommeren tar jeg en måned fri, de siste ukene i august oppdaterer jeg meg faglig. Jeg er drømmelæreren som Erna etterlyste, har mastergrad og vel så det, og brenner oppriktig for faget mitt. Jeg valgte yrket fordi jeg anså det som et fritt og viktig yrke, i tillegg elsker jeg å undervise. Læreryrket er for meg et kall, men dum har jeg aldri vært. http://www.dagbladet.../21/527618.html Neste gang jeg møter en eller annen subb som humrer noe om ferie, skal jeg dunke ham i hodet med de nærmere 900-1000 skriftlige besvarelsene en norsklærer retter i året, i munnen hans kommer jeg til å stappe 4-500 muntlige vurderinger som skal gjennomføres, før jeg ber ham sette seg oppned og bortrundt på 7-800 terminkarakterer som er det en norsklærer setter i året. Deretter kommer jeg til å avslutte med å be ham stave h-o-l-d k-j-e-f-t ganger antall arbeidstimeherkeløgn som folk innbiller seg at de vet noe som helst om. Nok er nok. Anonymous poster hash: f6a46...9b7
Isola&Lille+julegave Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Jeg drømmer om å ta ppu og bli lektor med tillegg for å kunne undervise i realfag. Skal søke meg inn til høsten. Men hvis KS får igjennom sine krav, legger jeg hele den planen på hylla!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå