Gå til innhold

Student, uten rett til støtte fra Lånekassen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har begått en kjempetabbe, jeg strøk på eksamen til jul (30 stp). Fra før har jeg etterslep på 37,5 poeng fordi jeg prioriterte jobb over skole et år. Det vil si at jeg nå ligger mer enn 60 studiepoeng bak, og ikke er berettiget støtte fra Lånekassen lenger. Jeg har termin i mai, og er per nå fulltidsstudent uten jobb. Vil jeg ikke få fødselsstipend på grunn av dette? Hva slags muligheter har jeg eventuelt for penger i permisjonstiden?

 

Anonymous poster hash: 7e8a7...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 

 

Huff da, så utrolig leit at du strøk på eksamen til jul! :( 

Beklageligvis så ser det ut som om du ikke har rett til å få fødselsstipend på grunn av at du ikke oppfyller vilkåret med at du må ha rett til støtte fra Lånekassen. Klippet dette ut fra nettsiden deres under Foreldrestipend: 

 

Vilkår for foreldrestipend
  • Du må ha opptak som elev eller student i en godkjent utdanning
  • Du må ha vært i utdanning i minst seks måneder rett før fødselen/adopsjonen. Du må også ha hatt rett til støtte fra Lånekassen i den samme perioden. Det er ikke et krav at du må ha mottatt støtte.
  • Du må bo sammen med barnet.

Har du klaget på karakteren din? Hvis ikke, gjør det umiddelbart! Der jeg går på skole har man "januarblokk", dvs man kan ta fag som går kun i januar/februar og få X antall studiepoeng, kanskje det er en mulighet for deg på skolen din?? Evt hør med administrasjonen om det er mulig å få tatt opp eksamen du strøk på før jul NÅ eller noen av de andre eksamenen (de 37,5 poengene). 

 

Når jobbet du sist? Du må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før permisjonsstart for å få svangerskapspenger. Hvis du jobbet i forrige semester og skaffer deg jobb nå, så kan det hende det går bra! 

 

Har barnefaren rett på permisjon forresten? Er han student eller jobber han? 

 

Håper virkelig det ordner seg for deg!!! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg har levert klage, og håper så klart på det beste! Jobbet til og med august i fjor, og har mulighet til å tjene litt penger nå og frem mot fødsel. Hvordan regnes det ut hvor mye jeg får i måneden i permisjonen da? Det går nok bra uansett, men er dødskjipt for jeg hadde faktisk ikke regnet med å stryke. Hadde tatt et ekstra fag før jul om jeg hadde tenkt over risikoen..

 

Anonymous poster hash: 7e8a7...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har levert klage :) Får inderlig håpe du får karret deg til en stå-karakter!!

Når har du termin i mai? Begynnelsen eller slutten?

Hvis du jobbet i juli og august, hadde pause i september, oktober, november og desember, for så å starte å jobbe i januar til permisjonen kan det gå! Men husk at man skal gå ut i permisjon 3 uker før termin. Tror det lureste du gjør er å spørre NAV på Facebook- siden deres om hvordan det blir beregnet :)

 

Her er en lenke til hva som står om beregning av foreldrepenger: https://www.nav.no/Familie/Relatert+innhold/Beregning+av+foreldrepenger.346418.cms

 

Huff, jeg ble litt stresset på dine vegner jeg! Håper virkelig det går bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke jobb og ikke støtte fra Lånekasse pga forsinkelse i studiet. jeg er fulltidsstudent, og mannen fikk beskjed om at han kunne ta permisjonen. Jeg får ingenting fra Lånekassen, men engangsstønad. Visstnok. Vet aldri med NAV :P 



Anonymous poster hash: 39ab9...d5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...