Gå til innhold

Dagsoving og kveldslegging 2,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 2,5 år. Går i barnehage. Siden i sommer har han ikke sovet på dagtid i helgene, men sovet i bhg.

Det har vært en fryd å legge han i helgene, men på hverdagene har han ofte ikke sovet før i 21-2130

Avtale med bhg har vært å sove maks en time.

Etter nyttår valgte vi å droppe å sove på i bhg. Resultatet ble et overtrøtt barn som ikke hadde det greit. Eller så sovnet han i bilen hjem og vi var like langt.

Nå har vi valgt å innføre soving igjen og nå tuller han rundt i senga og finnes ikke trøtt!

Jeg klikket snart. Ingen fritid før lang ut på kvelden og alle er stuptrøtte på morgenen.

Noen erfaringer i overgangen å slutte med dagsoving?

Anonymous poster hash: bd838...653

Videoannonse
Annonse
Gjest nåharjeglystpåno3
Skrevet

Når legges han og når står han opp? Det tar en uke eller to å komme inn i det med å ikke sove. Powernap, maks 15-30 min før 14 kan hjelpe?

Skrevet

For oss har det tatt en god stund for barna å tilpasse seg dagen uten soving. Tålmodighet!!!!

Anonymous poster hash: 0af57...5de

Skrevet

Når legges han og når står han opp? Det tar en uke eller to å komme inn i det med å ikke sove. Powernap, maks 15-30 min før 14 kan hjelpe?

Han står opp ca 7. På kvelden ønsker jeg at han skal legges 19- 19.30.

Nå er klokka 21 og han har vært lys våken i senga i over en time.

Det virker som bhg mener han bør sove en time eller ingenting,

Skrevet

Hvis han tuller i flere timer ved leggetid så får han uansett mindre søvn enn om han ikke sover på dagen. Og dette er tegn på at han ikke bør sove på dagtid lenger. Men han vil nok være veldig trøtt på ettermidagen i begynnelsen. Det går seg til etterhvert. Den perioden har jeg valgt å legge barnet en time tidligere.

Anonymous poster hash: 15d14...37d
Skrevet

Han står opp ca 7. På kvelden ønsker jeg at han skal legges 19- 19.30.

Nå er klokka 21 og han har vært lys våken i senga i over en time.

Det virker som bhg mener han bør sove en time eller ingenting,

Det er da vel foreldrene som bestemmer hvor lenge barna skal sove. Jeg hadde prøvd 30 min, her er det det som skal til for å redde dagen uten å ødelegge legginga.

Anonymous poster hash: e2304...4e5

Skrevet

Hvis han tuller i flere timer ved leggetid så får han uansett mindre søvn enn om han ikke sover på dagen. Og dette er tegn på at han ikke bør sove på dagtid lenger. Men han vil nok være veldig trøtt på ettermidagen i begynnelsen. Det går seg til etterhvert. Den perioden har jeg valgt å legge barnet en time tidligere.

Anonymous poster hash: 15d14...37d

Sånn det er nå går det i allefall ikke. Han er fortsatt våken.. Synger og er ikke trøtt en plass.

Vi får prøve å sjonglere litt på arbeidstiden slik at han kan få litt kortere dager i overgangen.

Jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn her...

Skrevet

Vi kuttet luren ned til 20-30 minutter når vår var omtrent 2 år av samme grunn. Kuttet ikke helt fordi han ble altfor sliten av det, sovnet i bilen pp vei hjem og ble enda vanskeligere å legge (og veldig grinete hele ettermiddagen). Han fortsatte faktisk å sove på dagtid helt til han var 4,5 (bor i utlandetm her har de lur ut det første året på skolen), og tok en kort lur om helgene i ny og ne. Gjør det enda, på eget initiativ, og han er snart 5.

Han la seg kl. 19.00 helt til han var nærmere 4, nå ligger leggetiden nærmere 19.30. Men han må stå opp kl. 06.30 på ukedager, så det er vel normalt at han legges litt tidlig.

Anonymous poster hash: a1b4e...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...