Gå til innhold

Pappa og legging.. (ble visst litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og far til barnet vårt har et helt annet syn på legging enn det jeg har. Jeg mener hun skal være i seng til rundt kl. 19, og jeg begynner gjerne leggingsritualet rundt 18.45, jeg leser gjerne en bok også tar vi det ganske rolig på badet, synger litt og snakker rolig sammen, jeg synger max 2 sanger etter hun har lagt seg og sier "Natta, elsker deg". Faren derimot, syns kl. 19 er for tidlig, han mener hun ikke er trøtt fordi han spør henne om hun vil sove og hun svarer "nei" (!!!!). Han drar ut tiden ved å løpe rundt og lage skikkelig balluba med henne, for da "slites hun ut, så hun blir ordentlig trøtt". Når de endelig kommer seg på badet lager han like mye balluba der, hoier og kiler og hopper og tuller. Når han legger henne i sengen synger han omtrent 10 sanger før han sier natta og går, da hyler hun som regel i laaaang tid, og gan går inn og ut for å roe henne igjen.

Det er mulig jeg er voldsomt streng, men jeg syns faktisk at hun skal være i seng til kl. 19, og har prøvd å forklare han hvorfor og at jeg virkelig ønsker at han også kan prøve å holde seg til dette. Og at han må prøve å heller roe ned litt i stede for å gire opp. Men han tar aldri til seg det jeg sier, det virker nesten som om han gjør det sånn fordi han ikke skal gjøre som jeg sier, det er jo ikke meg dette er for, men for datteren vår!! Noen som har tips til hva keg kan gjøre for å få han til å skjønne dette??

Anonymous poster hash: 812f3...37b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Her synes jeg du må fire litt på kravet, han må fire myye 😉 her var det ganske likt, helt til jeg spurte han om hvordan han hadde følt det hvis han skulle gå på strippeklubb, hoppe i fallskjerm, kjøre karusellen og spise is og 10 sekunder etter siste aktivitet så sier vi natta og da er det meningen at han skal sove? Adrenalinet er skyhøyt! Det hjalp her. Jeg legger også kl 19, men er fornøyd om han får henne i seng før 19.20 😉

Skrevet

Har han vært hjemme når du har lagt henne, og sett hvor lett det går da?

Hvis ikke, så bør han få observere det.

Hvis han har sett det, så bør han kunne klare å se at resultatet med hans måte er en helt annen enn med din.

Snakk om det i rolige former og kom til enighet. Det er nogen som har monopol på en løsning, men begge bør se fordeler og bakdeler med sin egen og den andres metode. Og så kan dere komme frem til et kompromiss.

Det være sagt, herjinger før stengetid fører ikke til noe annet enn oppspillthet. Det er nedskrevet i Legging 1:1 !!!

Jeg heier på deg ;)

Anonymous poster hash: 33642...8b6

Skrevet

*noegen = ingen.

Anonymous poster hash: 33642...8b6

Skrevet

Dette var som å lese om vår familie gitt! Men det største problemet her er ikke at far girer opp, han bare lar mini styre hele greia når det er han som skal legge. Hun får det AKKURATT som hun vil. Vil ikke ha på pysj? OK! Vil ikke gre håret? OK! Vil leke litt med lego først? OK! Lese 14 bøker først? OK? Litt mer kveldsmat etter tannpuss? Ikke noe problem! Leggingen tar EVIGHETER!

Og når toåringen endelig er i seng blir det hyl og skrik, masing og tull. Og han går inn til henne. Gang på gang på gang. Og det hentes smokker, bamser og drikke.. Jeg blir helt matt, men jeg orker ikke diskutere det mer. Det er ham selv det går ut over. Han gnåler til meg etter å gått inn til henne for 30. gang, og da sier jeg bare at det er han selv som velger å ha det sånn. jeg har prøvd å forklare korte, rolige og forutsigbare leggerutiner MANGE ganger, men det går ikke inn. Har får skylde seg selv og stå i det eller gjøre det annerledes.

Skrevet

Takk for råd :) Har prøvd å komme til enighet med han, forklart han (uten å anklage eller bestemme) at det er lurt for henne. Han er der stort sett hver kveld når jeg legger, vi legger annenhver kveld, så han ser at hun roer seg uten problem når jeg legger, men sier at det er fordi hun er mammadalt.. Men den forklaringen med stripprklubb og fallskjermhopp skal jeg teste, han er litt egosentriske, så kanskje lettere å se ting når det er han det handler om ;)

Hvis hun legges mye senere enn kl. 19, sover hun så dårlug på natten, jeg syns egentlig hun kunne lagt seg enda tidligere også, men har "strekt meg" til å gå med på kl. 19 (selv om han aldri holder det tidspunktet). I kveld sa han at han syns han hadde vært så lite sammen med henne, så det var derfor han ville leke litt lengre med henne før hun la seg.. Fin tanke, hadde det ikke vært for at han har hatt fri i hele dag, mens hun har vært i bhg, og jeg hentet henne når jeg var ferdig kl. 16 i dag, fordi han var ute å trena.. Når vi kom hjem satt han ved data, og han ble først intressert i å leke når jeg sa at det nærmet seg leggetid.. Kjenner jeg blir meget irritert.. (Han er ikke sånn hver dag altså, bare for å ikke sverte han helt)

Skrevet

Nå har jeg prøvd igjen å snakke med han, sagt at jeg skal slutte å være så opphengt i tidspunkt, hvis han kan prøve å roe ned litt i stede for å gire opp. Men han mener fortsatt at jeg tar feil, at det er dumt å "presse henne" til å sove når egentlig har lyst til å løpe rundt. Han sier det er bedre å la henne løpe noen runder, i stede for å ta henne med makt, noe jeg forsåvidt er enig i, men det er jo han som alltid oppfordrer til det! Poenget mitt er jo at hvis han slutter å oppfordre, så vil hun heller ikke etterlyse det. Men det trodde han ikke, og nektet plent å i det hele tatt prøve.. Vi var nok bare uenige om legging, så da fikk vi bare gjøre det på hver vår måte.. Syns det er så frustrerende!!

Skrevet

Høres ut som far og datter koser seg :)

Anonymous poster hash: ad2d2...462
Skrevet

Høres ut som far og datter koser seg :)

Anonymous poster hash: ad2d2...462

Det gjør de nok, men den kosen kan de også ha en time før, den MÅ jo ikke skje rett før leggetid hver bidige gang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...