Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #1 Skrevet 23. januar 2014 Fikk en liten prins lørdag og ble fort sår og øm når jeg ammet. Skifter stilling, lufttørker og smører men er fortsatt verk. Det er vondt når han tar tak så blir det bedre. Det verker også når han er ferdig. Verst på ene puppen. Det brenner litt, ikke langt innover i puppen men rundt areola. Selve puppen ser fin ut, ikke nevneverdig rød. Hvordan ser sopp ut? Er man rød? Blir det verre og verre ettersom dagene går? Er det alltid i begge bryst? Anonymous poster hash: 2b20b...ef3
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #2 Skrevet 23. januar 2014 Viss du kjenner brenning/sviing/voldom varmehete i brystet under amming, kan det godt være sopp. MEN du skal gå til lege uansett for å sjekke, og pga at barnet også skal ta en kur med mycostatin mixt i munnen¨4 ganger i døgnet. Mora skal bruke canesten salve og den trengs ikke å vaske av etter bruk. Virker ikke dette blir det antibiotika kapslene diclocil som brukes Husk å bytte ammeinnlegg HVER gang du ammer , lekker du mye bør du også bytte bh ofte og eventuelt sengetøy for å bli kvitt soppen Håper du får tid hos lege og god hjelp til å bli kvitt dette Anonymous poster hash: 31edb...bce
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 Blir brystvorten din hvit i midten for så å bli blå/lilla etter amming? Anonymous poster hash: 995e3...e93
Bananahammock Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Synes nå det høres ut som at brystvorten bare er litt sliten etter all påkjenningen det er å amme. Hvis puppen ser normal ut kan du sikkert slappe av. Jeg hadde så vondt at jeg gråt den første uka, men det var bare fordi jeg ikke var vant til det. Tenk at noen klyper deg i armen gjentatte ganger, leeenge, det blir jo ganske ubehagelig etter hvert
Bananahammock Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Synes nå det høres ut som at brystvorten bare er litt sliten etter all påkjenningen det er å amme. Hvis puppen ser normal ut kan du sikkert slappe av. Jeg hadde så vondt at jeg gråt den første uka, men det var bare fordi jeg ikke var vant til det. Tenk at noen klyper deg i armen gjentatte ganger, leeenge, det blir jo ganske ubehagelig etter hvert Gratulerer med baby forresten. Og det blir bedre, denne ammingen!
Turtelduen Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 (endret) Jeg kjente ikke så kjempe mye. Jeg kjente lstinking akkurat idet babyen sugde tak. Men det var utrolig vondt i noen sekunder. Først var det nok sårt pga tilvending. Men når det etter en uke ikke gav seg skjønte jeg fort at det kunne være noe mer. Over alt hvor jeg leste sto det at det var helvetes vondt, men jeg hadde jo bare vondt idet babyen tok tak. Først da babyen fikk ett rimelig tjukt hvitt lag på tungen gikk jeg til lege. Smøre baby og meg med en type medisin (husker ikke hva) ikke salve. Den funket ikke så bra, for puppen klistret seg i ammeinnlegget. Så etter å saumfert ammehjelpen etter svar og tips så så jeg info ang å bruke canesten på puppen! (Og fortsatt sprøyte medisinen i babyens munn.) Holdt på med dette en til to uker. Så gikk det faktisk over! Babyen ble nok smittet av soppinfwksjon jeg alltid får under en graviditet. Har lest mye om at baby kan bli smittet under fødsel. Naturlig nok. Masse lykke til om du har det! (Jeg så aldri at jeg hadde sopp. Var bare sår som ikke grodde...) Endret 23. januar 2014 av Turtelduen
Turtelduen Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Jeg tror jeg holdt på med dette fra babyen var nesten en mnd til den var to mnd... Jeg fikk utrolig god hjelp av ammehjelpen. Sendte Mail til en hjelper i nærheten. Måtte bare ringe henne også skrev hun. Men da funket det.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 Gratulerer med den lille!! Sjekk det ut så fort som mulig. Alle sa til meg at det var vanlig at det var vondt i begynnelsen så jeg bet tenna sammen i en måned før jeg gikk til legen. Brukte canesten i tre uker uten at det hjalp noen ting, det var fortsatt helt grusomt vondt både når jeg ammet og mellom ammingene. Helsestasjonen mente da at jeg ikke hadde sopp og mente at jeg burde slutte å amme!! Herregud for en tid og så fortvilet jeg var! Etter 3. telefonen til ammepoliklinikken fikk jeg endelig pillekur mot sopp og 3-4 uker etter ammet jeg endelig uten smerter. Fikk stadig nye angrep som jeg behandlet med canesten. Klarte aldri fullamme midt oppe i det her :-( Hadde ikke trengt å fortelle alt.... men budskapet mitt er: sjekk det ut nå hvis ikke kan det bli et helvete å bli kvitt!! Blir fortsatt kvalm og trist når jeg tenker på hvordan det var... Anonymous poster hash: 085d7...aef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå