Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #1 Skrevet 23. januar 2014 I dag har vi vært på hs for kontroll og jeg ble ganske lei meg da jeg fikk vite at babyen min ikke hadde lagt på seg som forventet. Jeg fullammer. Merker at han i det siste begynte å kave seg sånn når jeg legger han til brystet. Han gjør det mens jeg har utdrivningsrefleksen og det strømmer melk overalt, så jeg vet ikke om han blir irritert pga mangel av melk. Jeg trodde jeg hadde nok. Av og til prøver jeg å legge han til men han vil ikke ha. Da tenkte jeg han ikke var sulten. Jeg har ikke noe imot flaske,. Jeg har faktisk prøv å gi han for å se om han tar. Men det vil han ikke ha! Hva skal jeg gjøre? Anonymous poster hash: f1b99...846
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #2 Skrevet 23. januar 2014 har begynte å introdusere mat. Han liker ikke det så mye heller...men det går en skje eller to. Anonymous poster hash: f1b99...846
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 Hvor mye har han gått opp siden sist da? Om det bare er fra en kontroll til en annen hadde jeg ikke stresset så mye med det. Ikke uvanlig at vekten jevner seg litt ut fra 4 mnd alder. Mange begynner også å behov for noe annet enn bare melk på i den alderen Men fikk du råd om å begynne med mme? vanligvis anbefaler de fast føde framfor mme når de er 4 mnd. Så om han ikke tar flaske ville jeg forsøkt med fast føde i stedet for. Og ang flaske så kan det være lurt å prøve litt forskjellig. Etter å ha prøvd det meste var det Mam som til slut ble godtatt hos mine. Anonymous poster hash: c768b...290
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Hvor mye har han gått opp siden sist da? Om det bare er fra en kontroll til en annen hadde jeg ikke stresset så mye med det. Ikke uvanlig at vekten jevner seg litt ut fra 4 mnd alder. Mange begynner også å behov for noe annet enn bare melk på i den alderen Men fikk du råd om å begynne med mme? vanligvis anbefaler de fast føde framfor mme når de er 4 mnd. Så om han ikke tar flaske ville jeg forsøkt med fast føde i stedet for. Og ang flaske så kan det være lurt å prøve litt forskjellig. Etter å ha prøvd det meste var det Mam som til slut ble godtatt hos mine. Anonymous poster hash: c768b...290 Takk for svar! Han har alltid vært akkurat på grensen med vekten...har aldri lagt på seg så veldig mye, men denne gangen fikk jeg beskjed om at det ikke var nok mat. Hun sa at jeg skulle gi han mer pupp evt og begynne med fastføde (det har jeg allerede begynt). Han har lagt på seg 800gr fra den 9.12 til den 23.01 Anonymous poster hash: f1b99...846
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Min begynte og å kave mye ved puppen i den alderen, men han elsket flaske da heldigvis;) NAN fikk han mageknip av og hard avføring, så HIPP ble redningen. I tillegg begynte han å spise når han var 4 mnd, grøt, og ulik moset mat i små mengder. Ble en ny baby med mere mat:) Kanskje ikke lett når barnet ditt ikke er begeistret for noen av delene, noen barn er jo generelt litt mindre, og småspiste uten at det er noe galt i det. Akkurat som vi voksne er forskjellige. Bare å fortsette å prøve seg frem, så går det seg nok til;) Flasketypen Mam, ble favoritten her pga smokk utformingen, samt at de har en sånn antikollikk type, en kan sette forskjellige smokk strl på (ulik størrelse på hullet). 800g er nesten 1kg, men husker ikke helt hvordan det lå ann her i gården. Husker bare at gutten var liten, tynn og generelt så litt syk ut når jeg fullammet, med mme og mat ble han raskt en ny gutt, men bollekinn og rask vektoppgang hehe. Helsesøster klaget først over at han var liten, så for stor, så vet ikke helt hvordan en skal få til den gyldne middelvei. Ble bedt om å nærmest slanke han på ettårskontrollen, nå er han 18mnd, og etter en del sykdom er han bare lang å tynn, så alt går vel i rykk og napp:) Anonymous poster hash: 27e60...45c
Honningmelon Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Syns ikke det var bekymringsverdig vektoppgang jeg da. Forsett med å tilby både pupp og fast føde og ikke bekymre deg.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Hvor mye har han gått opp siden sist da? Om det bare er fra en kontroll til en annen hadde jeg ikke stresset så mye med det. Ikke uvanlig at vekten jevner seg litt ut fra 4 mnd alder. Mange begynner også å behov for noe annet enn bare melk på i den alderen Men fikk du råd om å begynne med mme? vanligvis anbefaler de fast føde framfor mme når de er 4 mnd. Så om han ikke tar flaske ville jeg forsøkt med fast føde i stedet for. Og ang flaske så kan det være lurt å prøve litt forskjellig. Etter å ha prøvd det meste var det Mam som til slut ble godtatt hos mine. Anonymous poster hash: c768b...290 Takk for svar! Han har alltid vært akkurat på grensen med vekten...har aldri lagt på seg så veldig mye, men denne gangen fikk jeg beskjed om at det ikke var nok mat. Hun sa at jeg skulle gi han mer pupp evt og begynne med fastføde (det har jeg allerede begynt). Han har lagt på seg 800gr fra den 9.12 til den 23.01 Anonymous poster hash: f1b99...846 Syns ikke dette er noen vektoppgang å bekymre seg over. Min nr 2 la veldig dårlig på seg det første året. Og tror aldri hun noen gang la på seg så mye som 800 gr over en 6 ukers periode. Hun var vel ikke så langt unna halvparten. Men hun fikk mme i tillegg til mm(og la allikevel dårlig på seg), og selv ikke når hun spiste greit med fast føde la hun noe særlig på seg. Men hun har vært frisk og rask hele veien og nå som 2 1/2 åring er hun normal både når det kommer til vekt og lengde. Anonymous poster hash: c768b...290
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 Min ble bare for sulten og måtte ha en flaske mme per dag allerede fra han var 3 mndr. Allikevel ble vektoppgangen dårlig, og mellom 4 og 5 mndr la han ikke på seg, så vi gikk over til fast føde. Eneste grunn til at HS ikke var for bekymret var at han var ok stor fra før (dog helt uten valker) og veldig aktiv og blid utenom måltidene. Fikk en helt ny gutt med vanlig mat! Her var det forresten også Hipp som var foretrukket merke, han fikk vondt i magen av Nan og spyluktende gulping av Småfolk. Anonymous poster hash: 6f1cf...c93
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #9 Skrevet 23. januar 2014 Drikker du nok? Da min baby hadde dårlig vektoppgang fikk jeg beskjed om å drikke mer for å øke produksjonen. Det hjalp, og han la på seg mer:) Anonymous poster hash: a8104...813
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #10 Skrevet 23. januar 2014 Babyen kan bli sint om det ikke er nok "mat" i melken. Mine to jenter har fått for lite næring i min kombinerte lavkarbo- og lavkalori-melk fra de var ca 3 mnd. Da begynner de å innstille seg på en lavere kurve enn de tidligere har hatt, og helsesøster har anbefalt å begynne med grøt. Hun første brukte nesten en måned med grøt en gang for dagen før hun fikk skikkelig grep om spisingen, men hun neste svelgte ned alt med en gang. Begge var litt under gjennomsnittet i vekt fra fødselen av, men ikke mye. Selv er jeg overvektig og prøver å få maksimal vektreduksjon ut av ammeperioden. Anonymous poster hash: 60a66...e2d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 Merkelig at den vektoppgangen ikke var nok! Var selv på 4mnd kontroll i går og min hadde gått opp 500g samme periode. Fikk bare positivt, at jeg måtte ha utolig bra melk! Riktignok jente, det hsr jo litt å si kanskje. Men stress ikke, stress gjør det bsre værre. Fortsett å tilby mat så ofte som du tror han vil ha, og forsøk å tømme hvert bryst ordentlig. Beste melka kommer tilslutt! Om du føler at det kommer mye melk og han ikke gidde spise ferdig ksn det funke å pumpe ut de alker første dråpene så at han tømmer ordentlig og får i seg siste. Ammer du begge sider hver gang? Selv ammer jeg bare på ene siden av gangen, hun er fornøyd etter det! Forsøk amme oftere for å øke produksjon, også om natta om han sover for lenge... viktigste er å ikke stresse!! Er han glad og fornøyd er det nok ingen fare Anonymous poster hash: 2d1b3...942
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 Tusen takk for svar alle sammen! Etter å ha lest litt her føler jeg meg litt bedre. På grafen sto prikken nærmest den oransje linjen... =/ Men jeg skal følge rådene deres og gi mye mm + mat. Anonymous poster hash: f1b99...846
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 Den vektøkningen du beskriver er ca 123 g i uken, noe som ikke er så gale. Babyer skal ikke fortsette med å legge på seg 150-250 g/uke for evig, tenk hvor store de hadde blitt da. Så lenge barnet ditt trives så hadde jeg slappet av. Vet du hvilke percentiler han ligger på? Anonymous poster hash: 87b28...ab9
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #15 Skrevet 24. januar 2014 Den vektøkningen du beskriver er ca 123 g i uken, noe som ikke er så gale. Babyer skal ikke fortsette med å legge på seg 150-250 g/uke for evig, tenk hvor store de hadde blitt da. Så lenge barnet ditt trives så hadde jeg slappet av. Vet du hvilke percentiler han ligger på? Anonymous poster hash: 87b28...ab9 Nei, jeg vet dessverre ikke... Anonymous poster hash: f1b99...846
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #16 Skrevet 24. januar 2014 Anonymous poster hash: f1b99...846 Han er 4 mnd og 6,7 kg Han er hvertfall ikke liten. og han har jo lagt godt på seg hele veien Så dette kan du ta med knusende ro. Og helsesøster som uttrykker bekymring for dette ville jeg tatt med en klype salt heretter. Helt unødvendig av henne. Anonymous poster hash: c768b...290
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #17 Skrevet 24. januar 2014 Den vektøkningen du beskriver er ca 123 g i uken, noe som ikke er så gale. Babyer skal ikke fortsette med å legge på seg 150-250 g/uke for evig, tenk hvor store de hadde blitt da. Så lenge barnet ditt trives så hadde jeg slappet av. Vet du hvilke percentiler han ligger på?Anonymous poster hash: 87b28...ab9 Nei, jeg vet dessverre ikke... Anonymous poster hash: f1b99...846 Vel, utfra bildet og aldersopplysningene du la ut så regnet jeg meg frem til deg selv. Ved forrige kontroll lå gutte din ca på midten (50-percentilen), ved siste kontroll har han falt litt under den samme streken, men i mine øyne ikke urovekkende og fremdeles i normalt hold for alderen. Jeg hadde anbefalt hyppigere vektkontroller fremover hos helsesøster for å se at han ikke daler mer ned. Anonymous poster hash: 87b28...ab9
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #18 Skrevet 24. januar 2014 Den vektøkningen du beskriver er ca 123 g i uken, noe som ikke er så gale. Babyer skal ikke fortsette med å legge på seg 150-250 g/uke for evig, tenk hvor store de hadde blitt da. Så lenge barnet ditt trives så hadde jeg slappet av. Vet du hvilke percentiler han ligger på?Anonymous poster hash: 87b28...ab9 Nei, jeg vet dessverre ikke... Anonymous poster hash: f1b99...846 Vel, utfra bildet og aldersopplysningene du la ut så regnet jeg meg frem til deg selv. Ved forrige kontroll lå gutte din ca på midten (50-percentilen), ved siste kontroll har han falt litt under den samme streken, men i mine øyne ikke urovekkende og fremdeles i normalt hold for alderen. Jeg hadde anbefalt hyppigere vektkontroller fremover hos helsesøster for å se at han ikke daler mer ned. Anonymous poster hash: 87b28...ab9 tusen takk, skal følge nøyere med vekten. Anonymous poster hash: f1b99...846
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #19 Skrevet 24. januar 2014 Den vektøkningen du beskriver er ca 123 g i uken, noe som ikke er så gale. Babyer skal ikke fortsette med å legge på seg 150-250 g/uke for evig, tenk hvor store de hadde blitt da. Så lenge barnet ditt trives så hadde jeg slappet av. Vet du hvilke percentiler han ligger på?Anonymous poster hash: 87b28...ab9 Nei, jeg vet dessverre ikke... Anonymous poster hash: f1b99...846 Vel, utfra bildet og aldersopplysningene du la ut så regnet jeg meg frem til deg selv. Ved forrige kontroll lå gutte din ca på midten (50-percentilen), ved siste kontroll har han falt litt under den samme streken, men i mine øyne ikke urovekkende og fremdeles i normalt hold for alderen. Jeg hadde anbefalt hyppigere vektkontroller fremover hos helsesøster for å se at han ikke daler mer ned. Anonymous poster hash: 87b28...ab9 Bare lurer på en ting: Hva er det som kan skje dersom han fortsetter å dale ned(for å sette det på spissen)? Når bør jeg bekymre meg og hvorfor(da han virker fornøyd og ser frisk ut)? Anonymous poster hash: f1b99...846
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #20 Skrevet 24. januar 2014 Noen som kan kanskje svare meg på dette? Anonymous poster hash: f1b99...846
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #21 Skrevet 24. januar 2014 dytter Anonymous poster hash: f1b99...846
Fae Skrevet 24. januar 2014 #22 Skrevet 24. januar 2014 Min la på seg 900 gram mellom 6 uker og 3 mnd og har falt ned en hel kurve uten at noen har uttrykt bekymring. Ville tatt det helt med ro jeg. Ift lengde og vekt høres din helt normal ut. Ville uansett begynt med fast føde ved 4 mnd alder.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #23 Skrevet 24. januar 2014 Min la på seg 900 gram mellom 6 uker og 3 mnd og har falt ned en hel kurve uten at noen har uttrykt bekymring. Ville tatt det helt med ro jeg. Ift lengde og vekt høres din helt normal ut. Ville uansett begynt med fast føde ved 4 mnd alder. tusen takk for svaret. Har begynt med fast føde for ca. 2 uker siden. Går ikke så bra.. I dag prøvde jeg litt for mye i desperasjon og han kastet opp til slutt, stakkars... jeg blir helt stresset av dette her... vil ikke at gutten min skal være sulten Prøver å slappe litt mer av etter å ha lest litt her inne, men har det i hodet at han kan være sulten hele tiden... Anonymous poster hash: f1b99...846
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #24 Skrevet 24. januar 2014 Min la på seg 900 gram mellom 6 uker og 3 mnd og har falt ned en hel kurve uten at noen har uttrykt bekymring. Ville tatt det helt med ro jeg. Ift lengde og vekt høres din helt normal ut. Ville uansett begynt med fast føde ved 4 mnd alder. tusen takk for svaret. Har begynt med fast føde for ca. 2 uker siden. Går ikke så bra.. I dag prøvde jeg litt for mye i desperasjon og han kastet opp til slutt, stakkars... jeg blir helt stresset av dette her... vil ikke at gutten min skal være sulten Prøver å slappe litt mer av etter å ha lest litt her inne, men har det i hodet at han kan være sulten hele tiden... Anonymous poster hash: f1b99...846 Virker han sulten da? Utilpass, sur og grinete? Som så mange andre har sagt til deg, IKKE stress. Stress er morsmelkproduksjonens fiende. Og du vil ikke komme noen vei med å presse mat i gutten, ta det rolig og gi han den tiden han trenger. Fortsett evt å prøve med mme, prøv forskjellige erker, forskjellige flasker, tutekopper, evt fra vanlig kopp eller med skje. Du spurte over hva som kans skje om vekten stagnerer/fortsetter å gå nedover, antageligvis vil det ikke skje noenting. Jeg svarte i lenger oppe ang jenta mi som la dårlig på seg hele det første året. Hun er altså i dag frisk og rask(så og si aldri syk, knapt nok forkjølet). Så hun har kommet helt fint fra det. Antageligvis hadde hun(og fortsatt har) rask forbrenning. Akkurat som meg, både som baby og i hele oppveksten.(ja helt til jeg var 30) Anonymous poster hash: c768b...290
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #25 Skrevet 24. januar 2014 Min la på seg 900 gram mellom 6 uker og 3 mnd og har falt ned en hel kurve uten at noen har uttrykt bekymring. Ville tatt det helt med ro jeg. Ift lengde og vekt høres din helt normal ut. Ville uansett begynt med fast føde ved 4 mnd alder. tusen takk for svaret. Har begynt med fast føde for ca. 2 uker siden. Går ikke så bra.. I dag prøvde jeg litt for mye i desperasjon og han kastet opp til slutt, stakkars... jeg blir helt stresset av dette her... vil ikke at gutten min skal være sulten Prøver å slappe litt mer av etter å ha lest litt her inne, men har det i hodet at han kan være sulten hele tiden... Anonymous poster hash: f1b99...846 Virker han sulten da? Utilpass, sur og grinete? Som så mange andre har sagt til deg, IKKE stress. Stress er morsmelkproduksjonens fiende. Og du vil ikke komme noen vei med å presse mat i gutten, ta det rolig og gi han den tiden han trenger. Fortsett evt å prøve med mme, prøv forskjellige erker, forskjellige flasker, tutekopper, evt fra vanlig kopp eller med skje. Du spurte over hva som kans skje om vekten stagnerer/fortsetter å gå nedover, antageligvis vil det ikke skje noenting. Jeg svarte i lenger oppe ang jenta mi som la dårlig på seg hele det første året. Hun er altså i dag frisk og rask(så og si aldri syk, knapt nok forkjølet). Så hun har kommet helt fint fra det. Antageligvis hadde hun(og fortsatt har) rask forbrenning. Akkurat som meg, både som baby og i hele oppveksten.(ja helt til jeg var 30) Anonymous poster hash: c768b...290 Tusen takk igjen for at du tar tid til å svare meg. Nei, han er blid og fornøyd, smiler hele tiden til alle han ser. Han blir grinete når han er trøtt og når vil ha pappa, men det er jo sånn det skal være... Kan være at han blir fortere sulten enn andre, men han drikker lite av gangen. Sjelden han tømmer begge bryst. Anonymous poster hash: f1b99...846
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå