Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #1 Skrevet 23. januar 2014 Ta for deg følgende tenkte scenarioer: 1. Mann og kvinne møtes, gifter seg og får 3 barn. Mann går lei, finner ny kvinne og etterlater hovedomsorgen til barnas mor. Barnas mor får da utbetalt barnebidrag fra far, ca 19-20% (husker ikke tall) av fars lønn. 2. Mann og kvinne møtes, gifter seg og får 3 barn. Mann er utro og sparkes ut, blir deppa og mister jobben. Barnas mor får da utbetalt et minstebidrag fra NAV for å dekke et minimum av det barnebidrag far egentlig skulle betalt. 3. Mann og kvinne møtes, gifter seg og får 3 barn. Mann dør i en tragisk bilulykke. Hva får da kvinnen av økonomisk støtte? Sikkert noe morbid å lure på dette, men jeg klarte ikke å finne noe da jeg søkte på det, og etter at en bekjent mistet mannen sin plutselig kom jeg til å tenke på hvordan jeg bl.a. ville klarte meg økonomisk om noe så grusomt skulle skje her. Har ikke enker rett på noen økonomisk støtte? Anonymous poster hash: da9dc...faa
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #2 Skrevet 23. januar 2014 Det er noe som heter etterlattepensjon, som man kan få om man blir enke/enkemann før man er 67 år gammel eller noe sånt, men den er behovsprøvd. Ellers er det jo en grunn til at de fleste av oss er godt forsikret, skulle mannen min dø vil jeg få utbetalt en forsikringssum som gjør at jeg vil kunne betale ut det meste av gjeld vi har sammen og derfor kunne leve greit selv om jeg blir alene.. Anonymous poster hash: dd5bb...b0d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 Dersom partner dør har man rett på etterlattepensjon, og etterlatte barn har krav på barnepensjon. Beregningen er nokså innviklet, men man kommer gjerne ut med 2-3000 pr barn fra NAV. Det er basert på grunnstønad. Dersom far/mor i tillegg hadde en okei pensjons/livsforsikringsavtale, feks ansatt i stat eller kommune eller privat ordning vil beløpet kunne bli høyere. Min sønn møttar 7700 i mnd i barnepensjon. Skulle selvsagt heller hatt en far. Anonymous poster hash: 7ef2d...b8f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Dersom partner dør har man rett på etterlattepensjon, og etterlatte barn har krav på barnepensjon. Beregningen er nokså innviklet, men man kommer gjerne ut med 2-3000 pr barn fra NAV. Det er basert på grunnstønad. Dersom far/mor i tillegg hadde en okei pensjons/livsforsikringsavtale, feks ansatt i stat eller kommune eller privat ordning vil beløpet kunne bli høyere. Min sønn møttar 7700 i mnd i barnepensjon. Skulle selvsagt heller hatt en far. Anonymous poster hash: 7ef2d...b8f Selvsagt! Jeg vet at spørsmålet mitt er fælt, men jeg begynte å tenke så mye på det, og så fant jeg ikke noe svar. Tenkte at det kunne jo være greit å i det minste ha tenkt over dette sånn i tilfelle marerittet skulle skje. Men er det din sønn som mottar pengene selv, eller får du dem for å dekke utgifter som han/dere har som mat, utstyr og lignende? HI Anonymous poster hash: da9dc...faa
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Man har nok her et eget ansvar for og siker seg i så tilfelle. Ufør og dødsforsikring er noe man BØR ha. Vi har forsikret oss slik at vi ved dødsfall får utbetalt nok til og dekke den halvdelen av lånet som tilhører den "døde". Pluss litt til. Videre så har vi en uføreforsikring som gjør at vi sitter igjen med 80% av det vi har i lønn i , frem til vi blir alderspensjonister. Man kan maks uføreforsikre seg for 80% av lønn ved uføretidspunkt, maks opp til 6G...Eller noe sånt. Har man ikke disse forsikringene tror jeg at man kan slite. Særlig om man sitter med huslån og de faste utgifter (hus, strøm, bil, TV, internett ol) ikke kommer til og endre seg betydelig om den ene dør. Og i de tilfeller kvinnen var hjemmeværende vil det så og si være UMULIG og bli boende og klare seg selv om en slik forsikring ikker eksisterer. Anonymous poster hash: 8a055...007
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Dersom partner dør har man rett på etterlattepensjon, og etterlatte barn har krav på barnepensjon. Beregningen er nokså innviklet, men man kommer gjerne ut med 2-3000 pr barn fra NAV. Det er basert på grunnstønad. Dersom far/mor i tillegg hadde en okei pensjons/livsforsikringsavtale, feks ansatt i stat eller kommune eller privat ordning vil beløpet kunne bli høyere. Min sønn møttar 7700 i mnd i barnepensjon. Skulle selvsagt heller hatt en far. Anonymous poster hash: 7ef2d...b8f Selvsagt! Jeg vet at spørsmålet mitt er fælt, men jeg begynte å tenke så mye på det, og så fant jeg ikke noe svar. Tenkte at det kunne jo være greit å i det minste ha tenkt over dette sånn i tilfelle marerittet skulle skje. Men er det din sønn som mottar pengene selv, eller får du dem for å dekke utgifter som han/dere har som mat, utstyr og lignende? HI Anonymous poster hash: da9dc...faa De utbetales til meg, og jeg skatter av de. Men jeg ser på pengene som dels hans og dels mine til dekning av utgifter. Så når skatt er trekt fra fordeler jeg halvparten sånn ca til sparing i hans navn, resten går med til husholdningen som han er en del av. Før far døde fikk jeg jo barnebidrag som gikk med til underhold, og det er omtrent samme sum som jeg bruker i dag. Det overskytende settes på konto og blir for meg en slags "arv" for gutten. Anonymous poster hash: 7ef2d...b8f
Optatium Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Men er det ikke slik t etterlattpensjon utbetales til ektefeller? Eller har det kommet en regel her? Tidligere var jo dette en av argumentene for å gifte seg.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 Du må ha vært gift med (i minst 5 år, eller hatt ett ekteskapsliknende forhold i tilsvarende tidsperspektiv, de kan ta individuelle vurderinger), eller ha barn med den avdøde for å ha rett på etterlattepensjon. Kravet kan også fremsettes om man har omsorg for avdødes barn fra tidligere forhold. Anonymous poster hash: 7ef2d...b8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå