Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #1 Skrevet 23. januar 2014 Jeg er sykemeldt 100%, men har mulighet til å gå ned til 90% sykemelding i 1 uke. Jeg sliter med litt dårlig samvittighet for å ikke jobbe, samtidig så ble jeg sykemeldt KUN fordi jobben ikke tilrettela for at jeg skulle kunne fortsette å jobbe frem til permisjon. Jobben (sjef+HR) har lovt meg lønnsøkning i minst 6 mnd nå, og dette har jeg ikke sett noe til. Jeg ligger 20% under lænnen jeg har krav på. Nå har sjefen begynt å spørre, eller rett og slett mase på at jeg må hjelpe til på jobb..Fordi han som sjef ikke gjorde jobben sin og ansatte noen jeg kunne ha på opplæring tidsnok. Kan jeg si at jeg kan hjelpe til hvis de fikser lønnen min?? Jeg vet det er en veldig barnslig ting, men nå har jeg nådd en grense.. Jeg syns ikke det er riktig av han å mase på meg.. Det gjør at jeg får minimalt lyst til å hjelpe til, eller være fleksibel. Anonymous poster hash: a9568...1fe
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #2 Skrevet 23. januar 2014 Det er ingenting som heter å "ha krav på" en bestemt lønn, Lønn er ikke lovbestemt. Du kan selvfølgelig si det. Kan hende de godtar det også. Om det fører til et bedre forhold til sjefen er en helt annen sak. Dessuten; du får ikke med deg lønnsøkningen i hverken sykepengegrunnlaget eller grunnlaget for foreldrepenger. Anonymous poster hash: e24d7...8d3
Gemini77 Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 Nei, det kan du ikke. Det sender jo signaler om at du er frisk nok til å jobbe hvis lønnen er bra nok! Du kan si at du kan bidra så mye det lar seg gjøre for deg fysisk, og at du også forventer at de ser på lønnen din som de har nevnt flere ganger. Ikke hold arbeidsevnen din som "gissel" til du har fått justert lønnen din. Det er ikke bare barnslig, men helt feil.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Det er ingenting som heter å "ha krav på" en bestemt lønn, Lønn er ikke lovbestemt. Du kan selvfølgelig si det. Kan hende de godtar det også. Om det fører til et bedre forhold til sjefen er en helt annen sak. Dessuten; du får ikke med deg lønnsøkningen i hverken sykepengegrunnlaget eller grunnlaget for foreldrepenger. Anonymous poster hash: e24d7...8d3 Lønnssystemet der jeg jobber er bygget opp slik at jeg faktisk har krav på 20% mer enn det jeg har nå. Anonymous poster hash: a9568...1fe
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Nei, det kan du ikke si. Det er ikke sånn at man kan velge å være syk om man ikke får god nok lønn, når du kommer med slike ultimatum kan faktisk sjefen din gå videre til nav med dem. Om han forteller nav at sier du kan jobbe om du får bedre lønn er det mer enn nok grunn til å ville bestride sykemeldingen din altså.... Anonymous poster hash: 6a833...c92
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Hvis du har blitt lovet lønnsøkning i 6 mnd har du krav på det, og tilbakeregnet for de seks mnd også. Men ville ikke blandet lønn inn i dette du spør om. Anonymous poster hash: cacf1...1ad
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Jeg er sykemeldt 100%, men har mulighet til å gå ned til 90% sykemelding i 1 uke. Jeg sliter med litt dårlig samvittighet for å ikke jobbe, samtidig så ble jeg sykemeldt KUN fordi jobben ikke tilrettela for at jeg skulle kunne fortsette å jobbe frem til permisjon. Jobben (sjef+HR) har lovt meg lønnsøkning i minst 6 mnd nå, og dette har jeg ikke sett noe til. Jeg ligger 20% under lænnen jeg har krav på. Nå har sjefen begynt å spørre, eller rett og slett mase på at jeg må hjelpe til på jobb..Fordi han som sjef ikke gjorde jobben sin og ansatte noen jeg kunne ha på opplæring tidsnok. Kan jeg si at jeg kan hjelpe til hvis de fikser lønnen min?? Jeg vet det er en veldig barnslig ting, men nå har jeg nådd en grense.. Jeg syns ikke det er riktig av han å mase på meg.. Det gjør at jeg får minimalt lyst til å hjelpe til, eller være fleksibel. Anonymous poster hash: a9568...1fe Nei, det kan du ikke. Om du skal jobbe er avhengi av arbeidsevnen din det er ikke noe du kan bruke som pressmiddel uten å risikere å bli beskylt for å lyve deg til sykepenger du ikke har rett på. Jønn blir fastsatt ved forhandlinger. Det dere blir enig skal skrives ned. Anonymous poster hash: 05a59...c00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå