Gå til innhold

Noen av dere her som har oppskrifter til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter oppskrift på skolebrød, pitabrød, evt grove pitabrød, grove baguetter/hvitløksbaguetter og knekkebrød, evt lavkarboknekkebrød... :)

Noen som har og har lyst til å dele med meg?

Når jeg endelig har fått igjen gnisten og gleden ved å lage mat vil jeg gjerne lage så mye jeg kan fra bunn av sjøl, og prøve nye ting.

Bakte grove hamburgerbrød for ca to måneder siden. De blei knallgode og faktisk ganske vellykka til å være første gang, og det er morro :)

Så håper noen her har oppskrift på noe av det jeg søker etter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noe å bidra med????

Skrevet (endret)

Vil råde deg til å sjekke ein del gode matbloggar, eg har funne mykje godt på http://trinesmatblogg.no/

og http://www.passionforbaking.com/  i tillegg til at eg alltid må innom  http://www.detsoteliv.no/  når det er kakebaking på programmet.

Eg likar Trine sine knekkebrød med valnøtter, men dei er ikkje lavkarbo. Pitabrøda på trinesmatblogg får og mykje skryt, men har ikkje testa sjølv.  Det går fint å erstatte noko av kveitemjølet med grovmjøl om du ynskjer det grovt.  Eg brukar ein del fibra fullkornsmjøl i slike tilfelle, for det er veldig finmalt og har omtrent same bakeeigenskapane som kveitemjøl.

Endret av soleia
Skrevet

Er litt dårlig på oppskrifter siden jeg bruker "en dæsj her og litt sånn"prinsippet... men kan gjerne komme med noen tips!!!

Jeg baker med spelt av allergihensyn, og spelt er godt å bake med da det hever flott. Du må gjerne bruke annet mel, men merk at det kan hende at det oppfører seg litt annerledes enn med spelt. Eksempelvis trenger ikke spelt å eltes noe spesielt i motsetning til hvetemel.

Brød: Her tar jeg en halv pose sammalt og en halv pose fint mel, en god dæsj gresskarkjerner og linfrø, samt ca en fjerdedels pose med tørrgjær.

Blander med ei sleiv, og heller oppi en desiliter appelsinjus og nok vann fra springen til at man kan røre dette sammen til en litt vassen deig.

La alt stå en arbeidsdag eller så, ha på litt ekstra mel og rør et par runder til. Deretter heller jeg hele kalaset i et par brødformer med bakepapir oppi og steker på 200 grader i ca 50 min.

Blir veldig gode brød!

Du trenger IKKE olje, da blir de litt tørre dagen etter...

Boller og andre "bolleliknende varer" lager jeg ved å bruke en pose finmel, en pose tørrgjær, en dl sukker og ei god skje kardemomme som røres godt sammen. Har i nok melk, soyamelk eller annet som likner til å få en god deig når man rører sammen med ei sleiv. Lar det stå et par timer, og former til boller eller annet med litt ekstra mel.

For å få skoleboller har du litt vaniljekrem i midten når du steker, og når de tas ut pensler man med sukkervann rundt og dypper de i kokos, eller smører på  en miks av kokos, litt melk og sukker på selve bollene.

Stek ca 10 min på 220 grader, eller til de ser ferdige ut.

Hamburgerbrød kan lages på samme måte, pensle og ha på sesamfrø.

Det er kjempeartig å bake, og mye lettere enn man skulle tro.

Skrevet

Takk for svar og tips. Så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...