Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #1 Skrevet 23. januar 2014 Hvor lenge holder egg seg? Vi gikk masse egg før jul og nå lurer jeg på om jeg må kaste resten? (De har stått i kjøleskap hele tiden) Hvis de kan brukes - har du noe forslag til hva? Anonymous poster hash: 3277f...5c6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #2 Skrevet 23. januar 2014 Egg kan holde seg i månedsvis. Du kjenner det med en gang på lukten om de er råtnet når de åpnes Anonymous poster hash: 4a6ef...676
soleia Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 Dei held seg i månadsvis, minst 2 mnd etter utløpsdatoen, som er sett av EU pga det er problem med Salmonella i egg i andre delar av Europa. Du kan teste egget ved å ha det i ein bolle med vatn. Om egget flyt er det dårleg. Eg har og egg frå jula eg framleis brukar. Har ikkje teke meg bryet med å teste desse, sidan dei er såpass "ferske" http://www.matprat.no/matnyttig/pa-kjokkenet-ditt/oppbevaring/egg-holder-seg-lenge
soleia Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Forslag til bruk: Eggerøre, Omelett, grove pannekaker ( http://www.melk.no/oppskrifter/smaretter-lunsj/omeletter-eggeretter/grove-pannekaker-med-havregryn/ ), Pavlova/marengsbotn står seg lenge, Iskaker er kjekt å ha i frysen, osv. Men egga dine står seg sikkert lenge enno, så ikkje stress så veldig med å bruke dei opp
☆☆☆ Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Har eg mange egg til overs blir det pannekaker til middag. Det er nesten ikkje grenser for kor mange egg ein kan ha i pannekakerøre. Det einaste ein risikerar er at pannekakene blir litt omelettaktige. Dette skjedde ikkje på tysdag då eg brukte 6 egg i 8 pannekaker Har aldri opplevd at egg blir dårlige.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Ta vanntesten på de... Fyll en glassbolle med vann, legg ned egg, og se etter, om de ligger helt etter bunn er de tilnærmet ferske, står de oppreist i vannet er de fortsatt fullt brukbare, flyter egget, kast det Da får du luket ut om noen av de er råttene eller ikke, uten å måtte lukte etter Eggrøre, omlet, paier, pannekaker, vafler ol.. Paier, pannekakerøre og vaffelrøre kan jo fryses også, så du kan la det svelle slik det skal, og fryse ned, klart til bruk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå