Gå til innhold

Hva er egentlig fødselsdepresjon..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det komme flere mnd etter fødsel? Føles det som om man ikke er velykket som mamma osv?

Isåfall har jeg fått fødselsdepresjon

Anonymous poster hash: 7483e...1f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du ikke vet om du er deprimert, så er du det ikke...

jeg overlevde såvidt min fødselsdepresjon. det går mye på at man ikke er glad i barnet sitt, ikke klarer å bry seg, ikke kommer seg ut av sengen osv.

Anonymous poster hash: 90e6c...c97
Skrevet

Det er når du ikke føler en dritt for ungen å bare har lyst å gi han til barnvernet.

Anonymous poster hash: da755...3b0
Skrevet

hvis du ikke vet om du er deprimert, så er du det ikke... jeg overlevde såvidt min fødselsdepresjon. det går mye på at man ikke er glad i barnet sitt, ikke klarer å bry seg, ikke kommer seg ut av sengen osv. Anonymous poster hash: 90e6c...c97

Det er nok ikke så svart hvitt som de maler der her. Det finnes definitivt grader av fødselsdepresjon, akkurat som vanlige depresjoner ..

Anonymous poster hash: 267ea...31d

Skrevet

Fødselsdepresjoner opptrer kort tid etter fødsel.

Skrevet

Min kom først etter jeg begynte å jobbe igjen, hadde ingenting med at jeg ikke elsket barnet mitt å gjøre, så fødselsdepresjon kan komme i mange former.

HI, snakk med fastlegen din! H*n kan hjelpe deg!

Anonymous poster hash: 105f8...a37

Skrevet

Tja fastlegen er ikke til mye hjelp visst du ikke vil snakke med en psykolog.

På det tidspunktet klarte jeg ikke tanken på å snakke med en psykolog så da gjorde ikke legen mer.

Det gikk over av seg selv etter 4 mnder.

Anonymous poster hash: da755...3b0
Skrevet

Tja fastlegen er ikke til mye hjelp visst du ikke vil snakke med en psykolog.På det tidspunktet klarte jeg ikke tanken på å snakke med en psykolog så da gjorde ikke legen mer.Det gikk over av seg selv etter 4 mnder. Anonymous poster hash: da755...3b0

Nei det er klart at vil du ikke ha hjelp er det ikke mye fastlegen kan gjøre :rolleyes: Det finnes uansett andre tiltak enn psykolog fastlegen kan hjelpe med, så mulig du bare er uheldig med din.

Anonymous poster hash: 105f8...a37

Skrevet

Det er en unskyldning...

Anonymous poster hash: e8aa0...979

Skrevet

Det er en unskyldning...

eller bortforklaring

Skrevet

Det er en unskyldning...

eller bortforklaring

Skrevet

jeg fikk fødselsdepresjon. Var ikke at jeg ønsket å oppgi barnet til bv, slik som noen ovenfor her skriver. Men følte generelt ganske lite. Depresjon vil ikke si at man er lei seg og føler at verden raser sammen, men for min del betød det at jeg følte alt som et ork, kunne gå dagesvis før jeg gikk ut døra, for bare det å skulle gjøre klart alt var et slit. Følte ikke at jeg var veldig glad i barnet, men hadde generelt lite følelser, bortsett fra noen negative tanker som jeg fikk angst av. Kan være mange grader og ulike former for depresjon og fødselsdepresjon. Jeg følte som deg at jeg ikke gjorde en bra nok jobb som mamma. Tror også mange har alt for høye krav til seg selv i forhold til sin rolle. Man orker ikke alltid gjøre det man føler er "best". Føler du noen glede av å være sammen med barnet??

Jeg gikk til legen og ble henvist til psykolog. Hadde ingen tro på at det ville hjelpe, men tenkte at ting ikke kunne bli så mye værre heller, så hvorfor ikke bare gjøre det.. Og det hjalp faktisk. Vil absolutt anbefale deg å snakke med fastlegen din og få en henvisning til psykolog, uansett om det er depresjon, eller om du trenger "veiledning" ifht din egen usikkerhet i oppdragelsen. Det skader jo ikke. Og de prioriterer mødre med småbarn, slik at du slipper å vente i flere måneder.

Anonymous poster hash: 1ea30...c6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...