Gå til innhold

Alvorlig lav selvtillit og utdanner meg nå til...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sykepleier. Skal strax i første sjukehuspraksis, og kjenner at jeg gruer meg. Jeg blir stresset når jeg blir observert, blir da helt svett, klarer ikke tenke klart og står bare å tuller. Jeg er livredd for å gjøre feil og for å dumme meg ut.

Sånn er det hver gang, men nå vil jeg gjøre noe med det. Jeg vil bli sykepleier og det har jeg visst i mange år, men min lave selvtillit stopper meg.. Noen råd?

Anonymous poster hash: 053ba...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å tvinge fokuset bort fra deg selv og over på det du ser.

Til å begynne med vil jeg tro at du bare skal observere, og da skal du bare være der, evt hilse på noen.

La fokuset ditt være på det du ser og observerer, tenk faglig - hva er det du ikke forstår, hva kan du spørre veileder om senere.

Det er naturlig å bli usikker i slike situasjoner siden det er helt nytt og du føler du ikke har kontroll.

Men ingen kan være verdensmester uten å ha prøvd og feilet mange ganger før samt trent og trent.

Jeg tok en annen helseutdanning og hadde det som deg i en del situasjoner i studiet. Men eneste måte å bli kvitt det er å tvinge seg gjennom det.

Hvis du på forhånd går inn med holdningen "ok, dette skal bli interessant! Jeg kommer garantert til å gjøre feil, kanskje dumme meg ut også - men jeg lærer og for hver feil jeg gjør er jeg nærmere å bli ferdig sykepleier! Så bra de ser på meg, for da kan de se når jeg gjør feil, slik at jeg lærer av det!"

Er det altfor ille kan du sikkert få hjelp. Studentsamskipnadene har ofte tilbud ift psykolog, du kan snakke med veilederne dine både på skolen og på praksisstedet.

Dette greier du! :)

Anonymous poster hash: bdf0c...c5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...