Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #1 Skrevet 22. januar 2014 Så ikke "På liv og død" , men har fått med meg her inne at det var ei dame som hadde fått store problemer etter ruptur ved fødsel. Jeg har tre barn, og måtte sy en god del med første. Det var en laaaaang fødsel som endte med både tang og vakuum. Har ikke papirene mine lenger, men husker at det sto 3A på dem. Mye styr etter fødsel når jeg skulle på do etc, og sex turde jeg ikke prøve på før etter 6 mnd... Har hatt to styrtfødsler etterpå, og til min store forbauselse sydde jeg bare ett sting med nr 2 og ingen med nr 3. Hadde sett for meg at arrvevet ikke strakk seg særlig. Nå er jeg helt i orden, ingen lekkasjer noe sted og sexlivet er fint. Forstår jeg bør være glad og takknemlig for det! Det SER ikke særlig pent ut - har en del utvendige arr - men det får man leve med! Spurte aldri på sykehuset, så lurer på om noen her kan forklare meg disse "gradene" av ruptur? Hva er f.eks en 3A-ruptur, som jeg hadde? Anonymous poster hash: d7e14...e2c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Hun som var med på "liv og død" hadde grad 4. Ødelagt lukkemuskel og endetarm. Hun lakk både urin og avføring. Lukkemuskelen hadde revnet, så de måtte dra den sammen og sy den. På den måten fikk hun kontroll over avføringen igjen. Operasjonen var visst veldig vellykket. Ruptur 3a vil si at du har revnet mindre enn 50% bak mot endetarmen, mens 3b er mer enn 50%. Anonymous poster hash: de111...f13 Anonymous poster hash: de111...f13
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 Grad 3 og 4 tilsvarer: (hentet fra prosedyre vedr. perinealruptur i EQS) Grad 3:Skade av perineum som involverer analsfinkter. 3A: Ruptur av < 50 % av m. sphinkter ani eksternus (EAS) 3B: Ruptur av > 50 % av m. sphinkter ani eksternus (EAS) 3C: Ruptur av EAS og m. sphinkter ani internus Grad 4: Skade av perineum som involverer analsfinkter og anal/rektumslimhinne. Rupturer av grad 3 og 4 sutureres av lege på operasjonsstue i narkose umiddelbart etter fødselen.På barselavdelingen gis det Naproxen i 3 dager, evt. Paracetamol. Lactulose gis for å holde/gjøre avføringen myk. Lactulosen skal tas i 2 uker etter fødsel.Kvinnen kan også få grønnsåpebad for lindring mens hun er innlagt.Kvinnen blir innkalt til poliklinisk kontroll hos lege på sykehuset etter 6 måneder.Det er viktig at kvinnen tar kontakt før denne kontrollen dersom hun har problemer med analinkontinens. Vet ikke om dette sier deg no, men denne oversikten fikk jeg av fysioterapeuten etter min grad 3c. Anonymous poster hash: 72091...723
Gulosten™ Skrevet 22. januar 2014 #4 Skrevet 22. januar 2014 4 er det verste, full ruptur, der skjeden og analåpningen blir ett stort hull. 3a er nesten så ille, og det er veldig bra at du har blitt såpass bra igjen
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #5 Skrevet 22. januar 2014 Når jeg leser ting som dette, så begynner jeg å lure på om jeg har blitt "overdiagnostisert" etter min første fødsel. Jeg mener at det sto 3c i papirene, men mulig det var 3a. Likevel ble jeg sydd sammen på fødestua, riktignok av en lege, men kun med lokalbedøvelse. Jeg fikk ikke noe smertestillende automatisk på barsel, men jeg fikk noe et par ganger når jeg spurte om det, og mer enn de to gangene følte jeg egentlig ikke at jeg trengte noe heller. Jeg var heller ikke til noen kontroll i ettertid på sykehuset, kun hos fastlegen på 6 ukerskontrollen. Da var alt bra, bortsett fra en liten hudflik fastlegen min sa kunne fjernes, men at den mest sannsynlig ville forsvinne av seg selv, så hun anbefalte at vi så det an. Fastlegen fikk rett, så den forsvant etterhvert uten at det ble gjort noe mer. Jeg syns jeg hadde mer ubehag i etterkant da jeg sydde noen få sting etter fødsel nummer to, da svei det hver gang jeg var på do i lengre tid etterpå. Anonymous poster hash: f0fc1...9c1
camilla^ Skrevet 22. januar 2014 #6 Skrevet 22. januar 2014 Når jeg leser ting som dette, så begynner jeg å lure på om jeg har blitt "overdiagnostisert" etter min første fødsel. Jeg mener at det sto 3c i papirene, men mulig det var 3a. Likevel ble jeg sydd sammen på fødestua, riktignok av en lege, men kun med lokalbedøvelse. Jeg fikk ikke noe smertestillende automatisk på barsel, men jeg fikk noe et par ganger når jeg spurte om det, og mer enn de to gangene følte jeg egentlig ikke at jeg trengte noe heller. Jeg var heller ikke til noen kontroll i ettertid på sykehuset, kun hos fastlegen på 6 ukerskontrollen. Da var alt bra, bortsett fra en liten hudflik fastlegen min sa kunne fjernes, men at den mest sannsynlig ville forsvinne av seg selv, så hun anbefalte at vi så det an. Fastlegen fikk rett, så den forsvant etterhvert uten at det ble gjort noe mer. Jeg syns jeg hadde mer ubehag i etterkant da jeg sydde noen få sting etter fødsel nummer to, da svei det hver gang jeg var på do i lengre tid etterpå. Anonymous poster hash: f0fc1...9c1 Jeg fikk total ruptur, lukkemuskelen måtte syes sammen. Dette skjedde på fødestuen, rett etter ungen var kommet ut. Jeg måtte ikke i narkose eller oprasjonssal. To leger som lappet meg sammen, og kun med lokalbedøvelse. Husker de sa jeg måtte siifra om jeg kjente noe, selv den minste ting. Jeg kjente ingenting Så at en må i narkose stemmer ikke for alle hvertfall. Nå var legene alt inne hos meg siden ungen ble tatt med vakum,så mulig det var grunnen siden de var der. Jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid, selv ikke vondt i arret eller øm. Var nok maks heldig der. Utifra alle kontrollene je måtte på i ettertid, så revnet jeg skikkelig. De tre første mnd var det en gang i mnd, så hver annen og til slutt hver tredje. Dette var noe jeg måtte pga rupturen jeg hadde. Alt var alltid fint, så kan ikke si jeg så behovet.
pip pip Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 I mine papirer står det at jeg revnet i grad 3c. Hadde fått spinalbedøvelse en stund før selve pressingen, så fikk ikke noe mer bedøvelse. Lå i en time på fødestuen og ble sydd etter at babyen ble født. Var en jordmor og en overlege. Har heldigvis ikke hatt noe problemer i ettertid, men usikker nå på neste fødsel
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 Jeg hadde rupture grad 3c. Legene ville sy meg sammen på operasjonsstua da de mente at resultatet kom til å bli mye bedre enn å sy på fødestua. Jeg hadde epidural som fungerte kjempebra under fødselen så da brukte de den videre men med mye høyere dose, hvis ikke hadde det visst blitt narkose. Anonymous poster hash: b3f58...7c6
MrsMilla Skrevet 23. januar 2014 #9 Skrevet 23. januar 2014 Hadde totalruptur, usikker på graden om den var 3a eller 4 egentlig. Null bedøvelse, tang, sugekopp og utrolig mye helsepersonell på den fødestua... og trodde jeg ikke kom til å klare meg, . Må ha blødd endel, husker ikke så mye derifra annet enn at de løp inn på operasjonsstua og at jeg ble lagt i narkose. Tok fem timer før mannen min fikk høre noe. Var helt grusomt de neste ukene da jeg heller ikke hadde bedøvelse eller avføringsmidler av noe slag. Men - de må ha gjort en bra jobb, for jeg har ingen skader i etterkant, og kjentes helt bra ut bare noen måneder etter fødselen. God kirurg, tipper jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #10 Skrevet 23. januar 2014 Grad 3 og 4 tilsvarer: (hentet fra prosedyre vedr. perinealruptur i EQS) Grad 3:Skade av perineum som involverer analsfinkter. 3A: Ruptur av < 50 % av m. sphinkter ani eksternus (EAS) 3B: Ruptur av > 50 % av m. sphinkter ani eksternus (EAS) 3C: Ruptur av EAS og m. sphinkter ani internus Grad 4: Skade av perineum som involverer analsfinkter og anal/rektumslimhinne. Rupturer av grad 3 og 4 sutureres av lege på operasjonsstue i narkose umiddelbart etter fødselen. På barselavdelingen gis det Naproxen i 3 dager, evt. Paracetamol. Lactulose gis for å holde/gjøre avføringen myk. Lactulosen skal tas i 2 uker etter fødsel. Kvinnen kan også få grønnsåpebad for lindring mens hun er innlagt. Kvinnen blir innkalt til poliklinisk kontroll hos lege på sykehuset etter 6 måneder. Det er viktig at kvinnen tar kontakt før denne kontrollen dersom hun har problemer med analinkontinens. Vet ikke om dette sier deg no, men denne oversikten fikk jeg av fysioterapeuten etter min grad 3c. Anonymous poster hash: 72091...723 Vi bruker spinal, da pasienten stort sett ikke er fastende Anonymous poster hash: d114d...cbc
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2014 #11 Skrevet 23. januar 2014 Grad 3 og 4 tilsvarer: (hentet fra prosedyre vedr. perinealruptur i EQS) Grad 3:Skade av perineum som involverer analsfinkter. 3A: Ruptur av < 50 % av m. sphinkter ani eksternus (EAS) 3B: Ruptur av > 50 % av m. sphinkter ani eksternus (EAS) 3C: Ruptur av EAS og m. sphinkter ani internus Grad 4: Skade av perineum som involverer analsfinkter og anal/rektumslimhinne. Rupturer av grad 3 og 4 sutureres av lege på operasjonsstue i narkose umiddelbart etter fødselen. På barselavdelingen gis det Naproxen i 3 dager, evt. Paracetamol. Lactulose gis for å holde/gjøre avføringen myk. Lactulosen skal tas i 2 uker etter fødsel. Kvinnen kan også få grønnsåpebad for lindring mens hun er innlagt. Kvinnen blir innkalt til poliklinisk kontroll hos lege på sykehuset etter 6 måneder. Det er viktig at kvinnen tar kontakt før denne kontrollen dersom hun har problemer med analinkontinens. Vet ikke om dette sier deg no, men denne oversikten fikk jeg av fysioterapeuten etter min grad 3c. Anonymous poster hash: 72091...723 Vi bruker spinal, da pasienten stort sett ikke er fastende Anonymous poster hash: d114d...cbc Så faktisk ikke at det sto narkose...jeg fikk spinal sjøl. Ville helst ha narkose fordi jeg er livredd for sprøyter i ryggen, men de nektet de. Husker ikke hvorfor, men det var ikke fordi jeg ikke var fastende... Anonymous poster hash: 72091...723
trollemor86 Skrevet 23. januar 2014 #12 Skrevet 23. januar 2014 Jeg fikk velge mellom spinalbedøvelse og narkose, hadde grad 3b. Fikk akkurat de smertestillende samt lactulose på barsel som beskrevet over. Fikk i tillegg beskjed om å ta det samme et par uker hjemme for så å trappe ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå