Gå til innhold

Var ikke dette litt uprofesjonelt av læreren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera min går første året på vgs. Hun har havnet i en veldig liten klasse med bare 8 elever. De aller fleste elevene i klassen er stille av natur, slik at læreren av og til kan synes det er litt ubehagelig å stå fremme og snakke. Elevene følger godt med i timene, men nesten ingen snakker uten at de blir spurt om noe. Jenta mi og venninnen hennes er to skravlehøner, og er de som lager litt "liv" i klassen. Er jenta mi borte, blir venninnen hennes også stille. Jenta mi har vært noen dager borte fra skolen pga syk bestemor. Jenta mi var borte i dag også, og da fikk hun en melding fra læreren hvor hun lurte på om hun kom på skolen i løpet av dagen. Greit nok det, men etterpå så ringte hun og spurte hva årsaken var til at hun var borte. Hun syntes det var dumt at jenta mi var borte, hun måtte jo skjønne det at læreren syntes det er skikkelig ubehagelig og "kleint" å snakke til en gjeng elever som er så stille. 

Altså, jeg forstår at læreren synes det er ubehagelig, men å i det hele tatt fortelle det til dattera mi og gi henne det "ansvaret", blir ikke det helt feil?

Anonymous poster hash: a855d...306
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jo litt....spesielt... Men hun får ta det som et kompliment da, at klassen trives med at hun er der og at hun er en favoritt hos læreren :)

Anonymous poster hash: a1107...939

Skrevet

Sikkert bare "small-talk"... at hun savner litt liv og røre i klassen... at det blir litt trivligere eller noe... tror du ikke?

Skrevet

Selvfølgelig er det feil.

Anonymous poster hash: 74a51...633

Skrevet

Tror kanskje det var ment som en spøk...

Skrevet

Høres helt merkelig ut.

1. For det første har lærer ingenting med hvorfor jenta di var borte, jeg regner med h*n får melding om det i morgen? Ergo har h*n ingenting med å ringe hjem og høre hvorfor hun var borte etter kun EN dag. Dreier det seg om flere dager uten melding derimot, men dette var jo ikke tilfelle her.

2. Helt på trynet å komme med slike uttalelser hvis dette stemmer, og jeg synes også at lærer skyter seg selv big time i foten her. Her har h*n vist tydelig svakhet i forhold til håndtering av klassen.

Nei, dette ville jeg sagt fra om til lærer. Først spurt om det var dette som virkelig skjedde, og hvis så, vært tydelig på at slik oppførsel ikke er akseptabel.

Anonymous poster hash: 379c0...efc
Skrevet

Læreren kan umulig ha ment det seriøst. Det er ofte slik man kan si til ungdom for å få de til å føle seg litt mer spesielle, som om de fyller en viktig rolle i noens liv i en skolehverdagen som mange føler seg glemt i. Jeg synes det høres ut som en engasjert lærer. Å bli ringt og etterspurt av læreren sin er ikke alle elever forunt. 

Anonymous poster hash: c33b9...a5f
Skrevet

Datteren din er så heldig å ha en lærer som følger opp elevene sine og dette var bare hyggelig småprat, en liten spøk. Veldig bra initstativ fra læreren.

Anonymous poster hash: 9dbe1...75f

Skrevet

Uten at jeg kjenner læreren er min første tanke at dette var et forsøk på å være litt morsom, og kanskje et lite cheer-up forsøk til datteren din som kanskje har vært litt nedfor med syk bestemor.

Skrevet

Overhørte du samtalen? For hvis ikke vil jeg tro den foregikk litt annerledes enn du beskriver.

Det er forøvrig flott at læreren ringer og sjekker opp elevens fravær. Alt for mange elever får skulke fritt uten at det blir tatt tak i.

Skrevet

Jeg vet ikke... Nå vet jo ikke jeg om det var smalltalk eller ikke, men dattera mi syntes ihvertfall at det var ubehagelig. Hun sa til meg at læreren ringte for å fortelle hvor pinlig det var i timene uten henne. Jeg vet at dette har vært et problem for læreren veldig lenge, da hun har tatt dette opp med klassen i flere anledninger, men jeg synes liksom ikke at det passer seg å ringe dattera mi og minne henne på dette når hun er borte en dag. HI

Skrevet

Kan godt være at det var en spøk... Litt merkelig forsøk da men.. Har jo ingen planer om å nevne noe til læreren, syntes bare at hele greia var litt merkelig. Ville høre om det var vanlig praksis blant lærere. 

HI

Skrevet

Dere som mener det er flott at lærer ringer opp og etterspør eleven: det er jeg ikke enig i. Det blir for invaderende, greit nok etter flere dagers fravær uten melding, men etter EN dag? Nei.

Jeg hadde IKKE likt det, og hadde heller ikke sett det som omsorg fra lærerens side om dette hadde skjedd med meg eller noen av barna mine.

Skrevet

Beklager, jeg så nå at jenta hadde vært borte i FLERE dager, og DA stiller saken seg annerledes. Jeg leste rett og slett feil i hovedinnlegget.

Hvis det ikke er gitt melding om fravær, så synes jeg det var helt ok av læreren å ringe. Hvis det derimot var gitt melding, synes jeg fremdeles det blir for invaderende i privatlivet.

Skrevet

Har du selv pratet med lærern? Eller har du kun fått dette gjenfortalt av din datter? 

Da tenker jeg både på telefonsamtalen idag og stemningen i klassen generelt sett.

Ville tatt mye med en klype salt fra en 15-16 åring. De eeeelsker å legge litt på å være midtpunkt ;)

Anonymous poster hash: c5684...e50
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

På vgs der jeg jobber, forventes det at eleven selv, eller foreldre tar kontakt med kontaktlærer på første sykedag.

Lærerne har da absolutt noe med hvorfor eleven ikke er på skolen!

Men hvis uttalelsen om at det var "kleint" uten din datter , er sann, så sier jeg med enig i at den var upassende. Jeg skriver helst mail eller sms med mine elever, forøvrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...