Gå til innhold

Hvor mye Ritalin kan en ta ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen ADD for vokne, og lurer på hvor mye Ritalin depo som  kan taes. Jeg har hørt både 1 mg Ritalin pr kg kroppsvekt og 2 mg. Hvis det siste stemmer kan jeg ta 160 mg pr dag, da jeg er 80 kg. Hva stemmer tro ????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hørt om fastlege?

Anonymous poster hash: b1e33...e93
Skrevet

Har du hørt om fastlege?

Anonymous poster hash: b1e33...e93

jo da bare det at min lege sier at man skal bruke max mg ritalin etter kg vekt, dvs jeg er 80kg skal jeg da max ta 80mg ritalin, men jeg har lest på nettet at man kan ta det dobbelte, så vet ikke om er riktig

Skrevet

Sønnen min veier 70 kg og bruker 30mg.

Anonymous poster hash: 161d1...3a4

Skrevet

Altså, du lurer på om du skal ta det legen har foreskrevet, eller om du skal følge noe du har lest på nettet?? Dette svaret burde du vite selv ;)

Skrevet

Jeg veier 40 kg og er oppe i 80 nå

Anonymous poster hash: 74c19...d85

Skrevet

Tipper du ikke har noen diagnose, men har fått tak i dette på svartebørsen.. Vanlige mennesker følger legens råd, og hvis de istedet følger rådene her inne, så må der være en skrue eller to som er løsnet.

Anonymous poster hash: b635d...25c
Skrevet

Ritalin doseres etter symptomer ikke vekt.En voksen kan ha god effekt av 10mg og barn kan trenge 80mg.Derfor det doseres sammen med lege/psykriater for å prøve seg forsiktig frem.Ikke noe en gjør på egenhånd!

Anonymous poster hash: 0eb4c...67f

Skrevet

Tipper du ikke har noen diagnose, men har fått tak i dette på svartebørsen.. Vanlige mennesker følger legens råd, og hvis de istedet følger rådene her inne, så må der være en skrue eller to som er løsnet.

Anonymous poster hash: b635d...25c

til orienterin : selvsagt bruker jeg medisinen slik legen har bestemt, men det er bare det om legen har rett i at jeg skal bruke 80mm og ikke mer, da jeg ifølge andre leger som har skrevet her på nettet  mener at det kan taes 160mm ritalin hvis en er 80kg, som som meg, og jeg mener jeg kan få ytterliger forbedringer med større dose.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Det stemmer at en ikke kan ha mer en 1mg per kg, altså kan en ikke overskride sin egen kroppsvekt. ALDRI TA 160MG! DET ER HELT SINNSYKT! Om barn får større doser er det også bekymringsverdig. Jeg håper disse barna får regelmessig grundige undersøkelser ifht hjerte, da ritalin kan endre hjerterytme og forårsake skumle saker. OG DU, DU som tror du kan ta 160mg. Ikke lurt for hjertet ditt, eller hjernen. Du kan få slag om du har en svak blodåre ett sted.

Om du opplever dårlig effekt av ritalinen og har behov for å øke dosen bør du diskutere dette med lege din, om fastlegen ikke har peiling be om å bli henvist til en spesialist, gjerne en lege som jobber på en DPS og som har erfaring med psykofarma. Om ikke ritalinen fungerer bra nok kan de sette deg på et legemiddel som også fungerer på noraldrenalin. Anbefales ikke, da dette er antipsykotika.

Skrevet

Samboeren min veier 80 kg og bruker 160-180 mg i døgnet.  Men dette er i samråd med lege!!!!!!!! Han styrer medisinene selv og har "frie tøyler". Medisinering er generelt vanskelig og dosene varierer litt. Kommer helt an på hva han har spist, hvor mye han har sovet osv. Han har høy toleranse for ritalin, muligens pga misbruk av metamfetamin i tenårene. Ellers vært rusfri siden han var 18 år. Er nå 36 år.

Vanlig dose ritalin har ingen effekt på han. Da er han like søvnig, henger ikke med i samtaler og vet knapt hva han heter. Med 160 mg fungerer han som et gjennomsnittlig menneske. 

Anonymous poster hash: 6dcdd...dcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...