Gå til innhold

Vil du dele din beste hverdagsfiskerett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken fiskerett (ikke halvfabrikater) lager du/dere til familien som også faller i smak hos barna?

Jeg vil gjerne lære meg flere sunne og gode fiskeretter. Fint om du skriver hele oppskriften med indegrienser og fremgangsmåte. (grader på ovnen og tid)

Her er mitt bidrag, som er hentet fra Trines matblogg, som jeg har laget flere ganger:

http://trinesmatblogg.no/2012/02/23/fiskepakke-med-spinat-fennikel-tomat-og-dillsaus/

Dersom man selv lager fiskepinner, fiskekaker ol så er dette selvsagt også ønskede bidrag! :)

Anonymous poster hash: 6cd10...c36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skivede poteter, gulrøtter og purre. Damper/koner det med vann ogsmør. Legger hvite fiskefileer (som regel torsk) på toppen. Putrer under lokk til det er ferdig :)

Skrevet

Hjemmelagde fiskepinner!

Jeg bruker torskeloin, men ta den fisken du selv vil!

Skjærer i passe stykker. Vender stykkene i:

1: blanding av mel, salt og pepper

2: blanding av egg og melk

3: griljermel

Stekes i panna på null-komma-svisj!

Barna elsker det!

Anonymous poster hash: 07713...cfe

Skrevet

Hjemmelagde fiskepinner!

Barna elsker det!Anonymous poster hash: 07713...cfe

mmm - høres veldig godt ut og enkelt. Hva serverer du til? Og er det lik blanding med egg og melk?

Skrevet

Hjemmelaget fiskegrateng med grønnsaker (gulrot, brokkoli og erter) istedenfor pasta (evt litt fullkornsmakaroni). Lager hvit saus, koker opp grønnsakene, og blander alt med biter av rå fisk (jeg bruker sei og laks) i sausen. Over i ildfast form, toppes med brødrasp (evt knuste wasa husman, det synes jeg er godt) og stekes på 200 grader en halvtimes tid. Må sette seg litt før servering, ca 10 min. Kan serveres med poteter. :)

Skrevet

Hjemmelagde fiskepinner!

Barna elsker det!Anonymous poster hash: 07713...cfe

mmm - høres veldig godt ut og enkelt. Hva serverer du til? Og er det lik blanding med egg og melk?

Vi pleier å ha råkostsalat til.

Ca like mye egg og melk ja.

Veldig enkelt, skjønner ikke at folk gidder å kjøpe ferdige fiskepinner jeg!

Anonymous poster hash: 07713...cfe

Skrevet

Laksepakker, kan lages små eller store, og er også geniale å ta med på tur. 

En helside evt mindre stykker av laks (eller annen fisk!) legges på folie. ha over olje/smør og krydder og urter. Strø over minimais, paprika, purre og rødløk i skiver/båter. Pakk sammen og legg på grill eller i stekovn, 20 min. Lager ofte pakkene klar på kvelden, da tar det 25 min fra man er hjemme til maten er på bordet. Serveres som de er når vi er på tur, hjemme supplerer vi med feks pasta eller båtpoteter. 

Anonymous poster hash: 9d9bc...fec
Skrevet

Favoritten min akkurat nå er torsk. Og jeg har to favorittmåter å servere den på også:

1) Torsk trukket i lettsaltet vann servert med kokt potet, eggesmør (hardkokte, hakkede egg i smeltet smør) og masse grønnsaker (her tar jeg bare det vi har og tilbereder på den måten jeg har lyst til akkurat der og da, kan være lettkokte grønnsaker, råkost eller wok).

2) Stekt torsk med hjemmelaget potetmos og soyasmør (smeltet, avskummet smør blandet med soyasaus). Grønnsaker som i alternativ 1.

Nå kan man jo argumentere med at smeltet smør med forskjellig smakstilsetning ikke akkurat er sunt, men det er ikke sånn at vi drukner maten i dette. Spesielt soyasmøret gir veldig mye smak med lite mengde, så man trenger bare litt.

Løksmør er også godt til retter som dette: finhakket smør som blankes lett og så smelter man smør sammen med løken, ferdig!

Anonymous poster hash: a7387...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...