Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #1 Skrevet 22. januar 2014 Jobber kommunalt og fikk før jul vite at stillinga mi skal bort. I dag er jeg innkalt til en såkalt drøftningssamtale med personalsjefen for å "se på andre muligheter", implisert omplassering innad i kommunen, endring av stilling eller oppsigelse. Jeg vet at min nåværende stilling er fjernet fra både budsjett og turnus (helse/omsorg). Så hva sier man? Noen som har vært i en slik possisjon før? Jeg vil jo veldig gjerne ha en jobb men forstår at det må kuttes. Hvordan få frem slikt uten å høres egoistisk og sutrete ut? Og hvordan legge frem at jeg ikke kan akseptere en lav stillingsbrøk feks.? Huff som jeg gleder meg til dagen er over... Anonymous poster hash: f80c8...986
GeeGee Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Hvis du har fast stilling i det offentlige, skal det ganske mye til at du blir helt uten jobb. Men du kan bli omplassert, og det er kanskje det dere skal diskutere i dag? Uansett, ta med deg tillitsvalgt, dette er et såpass viktig møte for deg at hun/ham bør være med. Hvis ikke ber du om et annet tidspunkt der tillitsvalgt har mulighet til å være med. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 Tillitsvalgt skal være med Er ikke så veldig positiv, da det sto i innkallinga at de også anbefalte å ta med advokat, noe jeg ikke har. Vet det skal mye til å bli oppsagt, men dersom det blir oppsigelser her står jeg dessverre utsatt til, som en av kommunens sist ansatte. Har forøvrig 100% fast stilling, men arbeidssted er oppgitt til "Xxx Kommune", ikke spesifisert til sted. Det vil vel si at jeg kan bli ommplassert til "hva som helst", og kan få en helt annen prosent enn hva jeg har i dag? Anonymous poster hash: f80c8...986
Tipp topp Skrevet 22. januar 2014 #4 Skrevet 22. januar 2014 Har du fast stilling på 100 % tror jeg ikke at de kan redusere denne eller lønna, men de kan omplassere deg til andre steder i kommunen ved behov.
overlord Skrevet 22. januar 2014 #5 Skrevet 22. januar 2014 Vil ikke tro du blir oppsagt og heller ikke tilbudt en lavere stillingsbrøk. Men du kan nok bli tilbud "hva som helst" i kommunen. Si du forventer 100% stilling og tilsvarende lønn som du har i dag, men at du er innstilt på å bli omplassert og ser på deg selv som tilpasningsdyktig.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #6 Skrevet 22. januar 2014 Du er ansatt i kommunen. De kan ikke sette deg ned i stillingsprosent eller lønn. Så pass på at du ikke skriver under på noe du ikke har lest godt. De kan omplassere deg, da du er ansatt i kommunen, ikke et spesifisert sted. Det siste avsnittet til overlord var et godt eksempel. Anonymous poster hash: 65e07...0f6
Iiiiik Skrevet 22. januar 2014 #7 Skrevet 22. januar 2014 Så sant det finnes andre ledige stillinger i kommunen som du innfrir tilsettingskravene til, kan de ikke si deg opp. Tilbys du annet tilsettingssted, vil du ikke bli tvunget ned i stillingsprosent eller lønn. De kan imidlertid tilby deg noe som er praktisk vanskelig eller som du ikke ønsker å drive med. Takker du nei til det, står du svakt ndg videre ansettelse. Husk at du ikke trenger å takke ja eller nei til noe i dag, du har rett på betenkningstid. Lykke til!
GeeGee Skrevet 22. januar 2014 #8 Skrevet 22. januar 2014 Tillitsvalgt skal være med :)Er ikke så veldig positiv, da det sto i innkallinga at de også anbefalte å ta med advokat, noe jeg ikke har. Vet det skal mye til å bli oppsagt, men dersom det blir oppsigelser her står jeg dessverre utsatt til, som en av kommunens sist ansatte. Har forøvrig 100% fast stilling, men arbeidssted er oppgitt til "Xxx Kommune", ikke spesifisert til sted. Det vil vel si at jeg kan bli ommplassert til "hva som helst", og kan få en helt annen prosent enn hva jeg har i dag? Anonymous poster hash: f80c8...986 Har ikke fagforeningen advokat? Spør tillitsvalgt om det!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #9 Skrevet 22. januar 2014 De har ikke mulighet til å endre stillingsprosenten din. Men det er mulig du får ghelt andre arbeidsoppgaver og annet arbeidssted enne tidligere. Jobber du i en stor eller liten kommune da? Og hva slags bakgrunn har du? Anonymous poster hash: 08b95...69b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #10 Skrevet 22. januar 2014 Jeg syns overlord sa det bra. Men samtidig ville jeg forberedt meg godt på diskusjon om avslutningspakke også. Siden de blant annet anbefaler deg advokat kan det hende det er det de ønsker som mål med samtalen. Og da kan det være greit å være forberedt på dette, så du ikke blir overasket og må ta slikt på sparket. Selv om det er mest sannsynlig, er det ikke garantert at du få en annen jobb. Anonymous poster hash: 0a99e...c59
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #11 Skrevet 22. januar 2014 Jo , de kan endre stillingsstørrelse. F.eks helt eller delvis oppsigelse., dersom det er sakelig grunn. men de er forpliktet etter AML til å føre drøftingssamtaler med deg først. og det er vel nettopp det de nå gjør. var jeg deg ville jeg bedt om å få se kommunens rutine for omroganisering. Alle arbeidsplasser skal ha en slik rutine. her skal kommunen ha blitt enige om hvordan de skal få fram ved omstilling og omorganisering, hva de skal gjøre med overtallige, hvordan de skal frosøke omplassering, hvordan de ser på fortrinnsrett il ny stilling. hvordan de ser på kompetanseheving som mulighet til å beholde medarbeidere osv. Dersom dine oppgaver eller din stilling er overtatt av annen aktør (f.eks ved kommunesammenslåing eller ved at det er gjort til interkommunale oppgaver) kan du ha forttrinnsret til ny stilling i ny organisasjon Anonymous poster hash: 63094...f9a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #12 Skrevet 22. januar 2014 Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: b7933...6bb
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2014 #13 Skrevet 22. januar 2014 Ma risikerer å gå mye ned i lønn, hvis man feks jobber på natt og blir omplassert til dag. Mister man tilleggene. Anonymous poster hash: 2f844...ae8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå