Gå til innhold

"Du har blitt for tynn"! Er jeg nærtagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned en del i vekt og ligger nå på ca 21 på BMI. Altså innenfor normalen. Så presterer en veninne av meg å si at jeg har blitt for tynn og at alle veninnene hennes synes det også. At det ikke er pent å være så tynn og skrall. (Veninna mi er slank) Merker jeg ble skikkelig skuffa og nedfor av det. Skal også nevnes at ho har kommentert det flere ganger. Fikk aldri høre det når jeg var overvektig. Er det brått greit å kommentere vekta mi, fordi jeg ikke er overvektig lenger? Jeg har ikke sagt noe til ho og vet vel innerst inne at ho ikke mener noe slemt med det, men alikevel så reagerte jeg på det.

Er jeg nærtagen?

Anonymous poster hash: 33ce3...d7a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke nærtagen. Jeg har også gått masse ned i vekt, ufrivillig. Har en BMI på 18 som også er normalvektig, men får høre fra både venninner og familie at jeg "for tynn", "skral" osv.. Føler meg ikke særlig fin nei. 

Anonymous poster hash: 72998...4e6
Skrevet

Jeg har gått ned en del i vekt og ligger nå på ca 21 på BMI. Altså innenfor normalen. Så presterer en veninne av meg å si at jeg har blitt for tynn og at alle veninnene hennes synes det også. At det ikke er pent å være så tynn og skrall. (Veninna mi er slank) Merker jeg ble skikkelig skuffa og nedfor av det. Skal også nevnes at ho har kommentert det flere ganger. Fikk aldri høre det når jeg var overvektig. Er det brått greit å kommentere vekta mi, fordi jeg ikke er overvektig lenger? Jeg har ikke sagt noe til ho og vet vel innerst inne at ho ikke mener noe slemt med det, men alikevel så reagerte jeg på det.

Er jeg nærtagen?

Anonymous poster hash: 33ce3...d7a

Går man fra tykk til tynn er det fritt frem å kommentere kropp.

Opplever det samme selv. Om det er et mislykket kompliment eller sjalusi aner jeg ikke. Men jeg blir også sur. Jeg har gått fra 30 kg overvektig til godt trent med definerte muskler. Min bmi er innenfor normalen men på den nedre delen av skalaen.

Jeg velger å overse det. Jeg vet jeg et sunn og frisk og jeg liker min egen kropp.

Men sier den samme personen det flere ganger så sier jeg "jeg hørte det den første gangen du da det og min kropsfasong er ikke et tema man kan diskutere"

Anonymous poster hash: cbb24...933

Skrevet

Nei, du er ikkje nærtakande. Eg fekk høyre det samme frå sosialt inkompetente individ etter å ha gått ned frå BMI 25 til 21. Personlig vart eg meir irritert enn nedfor av det (men no som babykiloane ligg på rumpe og lår har eg ikkje dette problemet lenger).

Gi beskjed om at vektkommentarar er uforskamma, kanskje ho gir seg..

Skrevet

Det er kjipt å høre slikt. Hvis venninnene dine er vant til å se deg litt "rundere" (teit formulering, men dere skjønner) så er synet av en tynn versjon av deg vanskelig å venne seg til. Dessuten kan det hende de er redde for at du skal bli noe tynnere. Men man bør trø varsomt når slikt tas opp. Jeg fikk høre en gang: det er forskjell på tynn og stygg-tynn, og du bikker nå mot den siste! Takk liksom!

Jeg ville svart at jeg er fornøyd som jeg er og at de ikke trenger bekymre seg over din vekt!

Skrevet

Jeg var inntil tenårene syltynn. Så la jeg på meg og etter en ulykke var jeg 25 kg over normalvekten min. Var overvektig noen år, kjempet meg ned 15 kg og etter noen år til gikk jeg ned siste 10 kg.

Dette er nå ca 9 år siden og vekten min har siden dette vært helt stabil i disse 9 årene, jeg har en bmi på mellom 20 og 21.

Fremdeles får jeg høre at jeg er blitt så tynn, nå må jeg slutte å slanke meg, nå er folk redd for meg osv.

Jeg spiser helt normalt, mer enn de fleste andre kvinner jeg vet om - menn kommenterer faktisk hvor kjekt de synes det er å se en kvinne som spiser normale mengder mat og nyter den.

Men 9 år etter at jeg stabiliserte vekten min på det normale, så mener folk tydeligvis fremdeles at det er lov å kommentere vekten min. I perioder hvor jeg er litt mer trent (jeg trener litt, men i perioder kan jeg ikke pga en sykdom) så får jeg høre det enda mer. Da har jeg ikke gått ned i vekt, kanskje lagt på meg en kilo pga muskler og vann. Likevel blir det kommentert som om jeg er sykelig undervektig.

Så det er tydeligvis lov å kommentere leeeeenge etter en vektnedgang....

Jeg velger å tenke at de egentlig er litt misunnelig over den viljen jeg har hatt og har, som har lagt om livet mitt, som er konsekvent med å spise sunt for å holde meg friskest mulig og normalvektig.

De fleste som kommenterer er folk som ikke gjør særlig for egen helse - enten de er normalvektige eller overvektige.

Anonymous poster hash: 39fb7...78e
Skrevet

Vekt er en uting å kommentere, med mindre man frykter for liv og helse.

Anonymous poster hash: bbf75...8e4
Skrevet

Nei, det er du ikke. Jeg har levd hele livet som et levende skjelett og har en bmi på mellom 17 og 18. Jeg er tynn som en strek, legger ikke på meg og jeg gjør alt jeg kan for å gå opp litt. Jeg spiser som en hest, trener for å få muskler, kler meg riktig, men ingenting hjelper.

Uansett hvor jeg går så kommenterer folk hvor tynn jeg er, spør om jeg er syk, om de skal hjelpe meg. Jeg hater det! Jeg har grått utallige tårer, og nå har jeg begynt å svare tilbake.

Alle som spør om jeg har blitt tynnere får spørsmålet "har du blitt enda feitere siden sist?". Det funker!

Så du er ikke nærtakende. Folk skjønner ikke at det er like fælt å være tynn som tykk.

Anonymous poster hash: 1f17c...b72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...