Gå til innhold

Noen som har peiling på barnehage i Sverige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva koster det, og hva er opptakskriteriene? Søknadsfrister?
Finner ingenting på google! :(

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 1b531...cc4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg vet er at om man går hjemme med baby får men ikke mer enn tre dager(?) i bhg for den/de andre barna.

Anonymous poster hash: 0ffc0...160

Skrevet

Ok det er greit å vite, takk.

Flere som vet noe?

Skrevet

www.stockholm.se/ForskolaSkola/forskola/

Anonymous poster hash: 516b6...e60

Skrevet
Hva koster det, og hva er opptakskriteriene? Søknadsfrister?Finner ingenting på google! :(Tusen takk! Anonymous poster hash: 1b531...cc4 [/quHei. Jeg bor i Stockholm. Har en sönn som har gått i barnehagen siden han var 1 år, han er 3 nå. Man betaler olikt i avgifter. Man betaler utifra hva intektene deres er. Så noen betaler mye og noen betaler lite. Kommer også på om barnet går mer enn 30 timer(som er heltid) eller under 30 timer(som er deltid)Her er det ingen opptakskriterier. Man bruker å söke så fort barnet er födt. De har ett hoved opptak,men man får plass så fort det blir ledig.Skal du flytt til sverige? Og hvor skal du eventuelt flytte?Her iStockholm kommune kan man gå 30 timer om man er hjemme med et lite sösken. Barnehage her i sverige er veldig pedagogisk,barna lärer mye språk,tall osv. Alle som jobber i barnehagene må ha en utdannelse. Lykke til!erote]
Skrevet

Det eneste jeg vet er at om man går hjemme med baby får men ikke mer enn tre dager(?) i bhg for den/de andre barna.Anonymous poster hash: 0ffc0...160

Hvor har du hört det? For enten er det 15,25 eller 30 timer i uka man kan ha barnet i barnehagen, om man har baby hjemme.
Skrevet

Maxtaxa är på litt ovet 1200 kr. Men det kan godt bli lavere. Man betaler mindre om man har flere barn - en flerbarnsrabatt.

Man söker og så får man plass når de får plass. I kommunal bare i august om det er i storbyer.

Om du vil ha barnet i barnehage og har baby hjemme så kan man ha barnet i privat barnehage.

http://krokus.nu/kort-om-krokus/en-dag-pa-krokus/

Anonymous poster hash: 669a7...3b2
Skrevet

Det eneste jeg vet er at om man går hjemme med baby får men ikke mer enn tre dager(?) i bhg for den/de andre barna.Anonymous poster hash: 0ffc0...160

Hvor har du hört det? For enten er det 15,25 eller 30 timer i uka man kan ha barnet i barnehagen, om man har baby hjemme.

Dette med tre dager eller 2,5 dager i uka måtte min bror i malmø forholde seg til når de fikk nummer to.

Pluss veldig strengt: barn får ikke være i barnehagen når en av foreldrene har fri/er feridg på jobb for dagen, må da hentes med en gang.

Hilsen annen anonym

Anonymous poster hash: cf9be...547

Skrevet

Dette med tre dager eller 2,5 dager i uka måtte min bror i malmø forholde seg til når de fikk nummer to.

Pluss veldig strengt: barn får ikke være i barnehagen når en av foreldrene har fri/er feridg på jobb for dagen, må da hentes med en gang.

Hilsen annen anonym

Jeg studerte i Sverige for noen år siden og måtte levere inn forelesningsoversikt til barnehagen. Fikk kun ha barnet i barnehagen de timene jeg hadde forelesning

Anonymous poster hash: 37e96...e65

Skrevet

Oi,veldig uheldig da. Her i "min"förskole så vil de bare vite når han kommer og når han blir hentet. Her kan man ha fri ,sykmeldt og arbeidsledig og ha barnet i barnehagen. Det er bare når man har småsösken man har barnet i 30 timer. Kanskje det er her i Stockholm de har disse reglene. Har jobbet en god stund i en barnehage også,samme regler. Det eneste de ville med schemaet er når barnet kom og når det blir hentet. Syns Svenske barnehager er veldig bra,(har jobbet i norsk).

Skrevet

Takk for svar alle. Vi flytter til Philipstad. Veldig mye nyttig info her! Max 1200-1300 er jo rimelig! Så det heter "forskole" ja... Takk :P

Skrevet

Ja det heter förskola. Siden du skal flytte dit så kan det hende det er andre regler osv. Kanskje du kan ringe eller maile til komunen å höre hvordan du skal gå frem. Velkommen hit til Sverige!!

Skrevet

En svensk bekjent nevnte det mens vi snakket om bhg for et par uker siden. De bor i Jønkøping. Kanskje det er forskjell på de ulike kommunene?

Anonymous poster hash: 0ffc0...160

Skrevet

Ja det heter förskola. Siden du skal flytte dit så kan det hende det er andre regler osv. Kanskje du kan ringe eller maile til komunen å höre hvordan du skal gå frem. Velkommen hit til Sverige!!

Hjertelig takk! Vegrer meg litt når jeg tenker på at sønnen vår skal vokse opp et sted vi ikke aner noen ting om..

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det er forskjellig fra kommune til kommune. Noen er veldig strenge og krever arbeidsplan for foreldrene, og barnet får kun oppholde seg der så lenge foreldrene er på jobb, samt 15 timer i uka om du ikke jobber/er sykemeldt...det synes jeg personlig høres kjempekjipt ut, siden jeg selv var sykemeldt med hyperemesis, og takket alle guder i verden for bhg for eldstemann akkurat da ;)

Sjekk med din kommune :)

Jeg har selv flyttet over 100 mil fra alt av nettverk (i Norge da), og det første året var tøft. Men nå er jeg på tredje året og har mange venninner, flere lekekompiser til storebror i huset og det eneste jeg savner er besteforeldre :( men jeg vil si at jeg trives, og bare du legger ned energi på aktivt å bli kjent med folk, så går det sikkert kjempebra :)

Skrevet

Hilsen annen anonym

Jeg studerte i Sverige for noen år siden og måtte levere inn forelesningsoversikt til barnehagen. Fikk kun ha barnet i barnehagen de timene jeg hadde forelesning

Anonymous poster hash: 37e96...e65

Ja vi bodde også i sverige og fikk ikke ha gutten i barnehagen når vi var hjemme. 

Men var veldig fornøyd med barnehagen. skikkelig oplegg med varm mat hver dag, pusset tenner gjorde de tilogmed. noe helt annet enn her i norge.. 

Anonymous poster hash: ed7ee...ef4

Skrevet

Dette kommer sikkert til å gå bra. Jeg flyttet hit til Stockholm for snart 5 år siden,og för jeg fikk barn så gikk det litt tregt med å bli kjent med noen. Men nå går det bra. Og ja, det er helt sikkert ulikt hvordan de har reglene i de olike kommunene. Glemte en ting,har ingen familie her heller. Bare min mann sin.

Skrevet

Jeg har bodd i Sverige. I den kommunen jeg bodde var det fortløpende opptak og barna hadde faktisk plass 14 dager etter at vi flyttet dit.

Det positive med svenske bhg er prisen, varmmat og at bleier er inkludert.

Det negative er dessverre mye. Reglene ble alt for rigide for meg. Jeg følte meg som en forbryter om jeg dro innom butikken og kjøpte melk og middag før jeg hentet barna. En periode var jeg uten jobb og den sosiale jenta mi syns det var kjempekjedelig å bare være i bhg 15 timer i uka. De timene er dessuten ofte lagt slik at barna verken får frokost eller lunsj der. Tilsvarende periode gikk jeg hos psykolog og måtte da virkelig søke kommunen om utvidet tid i bhg med ordentlig begrunnelse. Det var lite gøy.

Skrevet

Det höres ikke koselig ut. Kan jeg spörre hvor du bodde? For det virker som om de fleste har hatt 15 timer i uka, og det har ikke Stockholm komune. Kanskje jeg er heldig som bor her.

Skrevet

Jo de har bare 15 timer:( Man får bare håpe att politikerne finner ut av att man kan ha barna heltid selvom man er hjemme. Går hjemme og er sykmeldt nå,blir arbeidslös når sjukskrivningen går ut. Og er glad jeg kan söke på jobber 100%.Gå på intivjuer uten å tenke på at min sönn har värt for lenge i förskolan. Er i alle fall strålende fornöyd med år förskole. Betaler helt ok, får alt av mat og bleier (bruker ikke bleie lenger). Vet at de lärer så mye fint der og at de "ser" barna.

Skrevet

Takker igjen for gode svar. Ser det varierer mye fra kommune til kommune.

Vi har ikke familie der noen av oss,det blir kun meg, mannen og sønnen vår.. Flytter pga nye jobber.....

Tøffe dere som har klart det og bygd opp nye nettverk!

Skrevet

Varierer veldig fra kommune til kommune! Her jeg bor er det kun 15t når man er hjemme med baby, men et tips er å bli student, da får man ha del eller hetid! Jeg skal selv studere nå, fant et kurs som er på bare 5 poeng også er det på distans, altså fjernundervisning, ingen treffer, bare på nett, minimalt å gjøre. Barna gleder seg til mer tid i barnehage da 15t blir for liteb tid med venner! Ellers er det mye positivt med sverige! Fantastisk ordning for permisjonstiden, vi har vært hjemme 1,5 år med hvert barn og kan fremdeles være hjemme begge to hver sommercet par år til... få barn trenger å begynne i barnehage før de er 1,5. Billig er det også og bra mat får dexhver dag. Lykke til!

Anonymous poster hash: 44a80...8d3

Skrevet

Kjenner at jeg er veldig takknemlig for å bo i Norge. Sikkert mange ting som er like bra, og kanskje bedre i Sverige. Men valgfrihet er viktig for meg.

Anonymous poster hash: 1ef96...a89
Skrevet

Kjenner at jeg er veldig takknemlig for å bo i Norge. Sikkert mange ting som er like bra, og kanskje bedre i Sverige. Men valgfrihet er viktig for meg.

Anonymous poster hash: 1ef96...a89

Hei, valgfrihet når det gjelder...?

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...