Gå til innhold

Vedrørende d-vitaminmangel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har overtid observert en anonym (flere?) oppfordre voldsomt for tilskudd av d-vitamin og det virker som denne (disse) personen(e) tror dette er løsningen på alt fra å være slapp og deprimert til fibromyalgi og ME. Daglig anbefalt d-vitamininntak er 5-10 microgram per dag og noe av dette får en i seg via kosten (spesielt fet fisk) samt sollys (mindre om vinteren). Håper bare ingen ukritisk begynner å stappe i seg d-vitaminer uten oppfølging fra lege samt sjekk av d-vitaminnivå, da for høyt d-vitamininntak også kan være skadelig. Vi har leger for en grunn og det er sjelden økt inntak av d-vitamin er løsningen på alle problemer.

 

Anonymous poster hash: e1a12...3ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

D-vitamin har faktisk mye å si ved endel sykdommer. Der settes nå fokus på det i alt fra kyssesyke. Me, ms og crohns.

 

Jeg har selv crohns og ble MYE bedre etter påfyll av d- vitamin. Selvsagt i samråd med lege og jevnlige blodprøver.

 

Det forskes enormt på d-vitamin nå. Nivået av d-vitamin bør være mye høyere enn tidligere antattnhos personer med betennelsessykdommer.

 

Man må ha disse dråpene på resept fra lege da det skal tas 1 ml i uka! De man får kjøpte på apoteket gir ikke virkning da de er for svake.

 

Men man må selvsagt snakke med legen, det er de som må styre inntak av ekstra d-vitamin

 

Anonymous poster hash: 35b7a...5f0

Skrevet

Man skal selvsagt konferere med lege. For 2 år siden begynte jeg å legge på meg, men kun på magen. Jeg har alltid vært veldig slank. Jeg mistet energi og var mye trøtt. Jeg tvang meg selv til å leke med ungene, innerst inne gledet jeg meg til det var leggetid fordi jeg var så sliten. Sosiale greier var drepen og alt var et ork. Jeg har knapt nok vært syk i mitt liv, men samtidig pådro jeg meg alt av baselusker som ungene dro med seg hjem fra barnehagen.

Da jeg fikk kraftig influensa og var til legen fortalte jeg han at jeg gikk og hanglet og aldri ble helt frisk fra forkjølelsene. Han tok noen prøver. Viste seg at jeg hadde alvorlig d-vitaminmangel. I tillegg tom for jern. 

 

Etter noen uker på høye doser d-vitamin ble jeg like energisk og frisk som jeg alltid har vært. Og magen forsvant på et blunk.



Anonymous poster hash: a5a22...65f
Skrevet

Enig med deg HI. Anekdotiske eksempler fra folk som har blitt så bra med D-vitaminer er ikke tilstrekkelig dokumentasjon. Ingen vet om det er D-vitaminet som har forårsaket bedringen, i så fall hvorfor og hvilke andre situasjoner som er sammenliknbare. Det kan være tilfeldige sammentreff. 

 

Flott om dette kan være med på å løse noen store sykdomsgåter, men folk bør ikke ukritisk sluke alt de hører og putte i seg stoffer som faktisk kan gjøre dem sykere. Hør med spesialistene.



Anonymous poster hash: 6b8a5...1d2
Skrevet

 

Man skal selvsagt konferere med lege. For 2 år siden begynte jeg å legge på meg, men kun på magen. Jeg har alltid vært veldig slank. Jeg mistet energi og var mye trøtt. Jeg tvang meg selv til å leke med ungene, innerst inne gledet jeg meg til det var leggetid fordi jeg var så sliten. Sosiale greier var drepen og alt var et ork. Jeg har knapt nok vært syk i mitt liv, men samtidig pådro jeg meg alt av baselusker som ungene dro med seg hjem fra barnehagen.

Da jeg fikk kraftig influensa og var til legen fortalte jeg han at jeg gikk og hanglet og aldri ble helt frisk fra forkjølelsene. Han tok noen prøver. Viste seg at jeg hadde alvorlig d-vitaminmangel. I tillegg tom for jern.

 

Etter noen uker på høye doser d-vitamin ble jeg like energisk og frisk som jeg alltid har vært. Og magen forsvant på et blunk.

 

Anonymous poster hash: a5a22...65f

HI her. Du gjorde det riktige, gikk via lege. Det jeg reagerer på er denne informasjonen om at d-vitamin "løser alle problemer". Via lege og påvist mangel, skal du selvsagt ta d-vitamin!

 

Anonymous poster hash: e1a12...3ea

Skrevet

D vitamin er fettløselig og det tar tid før det går ut av kroppen.Det kan hope seg opp i kroppen over tid hvis man tar for mye.Så det er nok bra for mange plager men greit å ta i samråd med legen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...