Surremusa Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har en gutt som blir 10 år straks, og sammen med min samboer har jeg ei jente på snart 4. Vi har alltid visst at vi ønsker oss to barn sammen, og ettersom vesla begynner å bli stor, føler vi at tiden er inne for den siste familieforøkelsen. Problemet er bare det at vi for det første egentlig har litt for liten leilighet (70 kvm og 3 små soverom), og at vi ikke akkurat har flust med penger. Misforstå meg rett, det er ingen av oss som kommer til å sulte selv om vi blir en til, men jeg er så i tvil om jeg gjør barna vi har urett ved å sette en til til verden. Kanskje får vi ikke mulighet til å flytte inn i noe større før nestemann er 5-6 år gammel, og å flytte til et "rimeligere sted" for å få større plass er ikke noe alternativ da vi allerede har flyttet barna til nytt miljø én gang og de trives så godt med det nettverket de har. Det samme gjelder oss voksne. Vi er avhengige av (i hvertfall hvis vi skal "leve" også), å ha avdragsfrihet på huslånet i noen år, og dette i seg selv gjør at jeg blir veldig usikker. Vi har ikke igjen med enn et par tusen i mnd etter at alle utgiftene er betalt. Men så vil jeg jo ikke sitte om 5 år og angre på at vi ikke fikk det siste barnet før det ble for stort sprang mellom jenta vår og han/hun heller. Hva ville dere ha gjort i en sånn situasjon? Er det slik at man sparer veldig mye penger for andre/tredjemann fordi de kan arve så mye ting, eller blir det faktisk lite å snakke om? Vi bekymrer oss ikke like mye for om når barna er mye eldre da vi vet vi vil ha større økonomisk frihet da... Blir veldig glad for råd og meninger!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Ang økonomi osv kan jeg ikke svare. Men om man får samme kjønn eller har kjøpt mye nøytralt er det jo mye å spare på å arve. Vi hadde en annen liste om for og imot når vi vurderte nr.3. Men endte opp med konklusjonen om at det er bedre å få et barn til nå, et barn angrer man aldri på å ha fått uansett. Enn å bli gamlere å føle at man "mangler" et barn eller angrer på at man ikke tok sjangsen på å få en til
MrsMilla Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 En mulighet er jo å vente bare litt til og starte letingen etter noe større. Selv ville jeg sannsynligvis tatt sjansen på en til da å bo trangt stort sett ordner seg, de kan jo dele litt rom på sikt etc. Bra for barna med søsken, spesielt i samme alder.
Giss Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Det er så vanskelig å avveje sånt. Å ha pengene på den ene vektskålen og barna på den andre.... Økonomien er det kun dere som kan vurdere - evn med hjelp fra banken. En del kan jo spares på å kjøpe/få brukte klær til de små. Selv har vi hatt god glede av en slik lokal "gi-bort gratis"-gruppe på fb. vi har både gitt og fått, f eks seng til lillebror. Jeg tror også at det er værre å angre på barnet man ikke fikk enn å måtte være sparsommelig pga barnet man fikk. - Men vurderingen av hvornår økonomien blir så trang at det går for mye ut over de to store er det desværre kun dere som kan ta. I siste ende må man jo ta valget på grunnlag av hvordan man tror ting blir. Det finnes ingen garantier for fremtiden uansett. Lykke til med den store beslutning.
Surremusa Skrevet 25. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2014 Tusen takk, dere tre, for støttende og seriøse svar! Jeg føler nok også mest på dette med å angre på at jeg ikke fikk, og har heller troen på at det jo løser seg økonomisk. Så får vi for sikkerhets skyld gå i tenkeboksen en stund (men ikke for lenge) til før vi setter noen planer til verks;-)
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Vi var også i den situasjonen, men var så redd for å angre når det var for sent, så nå venter vi nr 3! Vi valgte å hoppe i det..
♥Tullerusk♥ Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Er litt i samme situasjon. Ønsker veldig en 4. mann men samboer holder igjen. Mye pga bil og bolig. Pr dd. så bor vi en 4 romsleilighet, men forskjellige str på soverommene. Har da 3 barn der de to minste deler rom. Og det blir det også når den tid når lillebroster skal ut av rommet vårt. Ser ikke problemet så lenge dette er noe dere selv ønsker. Alt annet ordner seg etterhvert.
Surremusa Skrevet 28. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2014 Tusen takk for enda flere svar!:-) Blir noen gode argumenter her i heimen nå for å si det sånn;-) Lykke til med nummer 3 forresten!
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Tusen takk, det blir spennende dette! :-)
Surremusa Skrevet 29. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 29. januar 2014 Til deg, Tullerusk : jeg ser jo poenget med en fjerdemann (selv om jeg nok ikke ville ha gitt meg der heller selv;-)), iom at man må bytte bil, men her er eldstemann blitt så stor at han kan sitte uten sete så jeg brukte det som argument jeg da, at vi slipper å bytte bil, hehe;-) han går jo i mellom de to andre med et nødskrik. Og så får vi heller bytte bil etterhvert- disse barna skal vel ha med seg venner på tur og sånt når de blir større, og det går jo ikke da med en 5-seter uansett..hvordan det blir hvis jeg begynner å mase om en fjerdemann siden, får jeg klekke ut noen andre gode poenger til;-)
Sesilia Skrevet 3. februar 2014 #11 Skrevet 3. februar 2014 Vi har lagt de økonomiske bekymringene til side og venter nr tre Vi har også fordel med litt avstand på barna (storebrødrene er 8 og 3,5), slik at hvert barn får god oppmerksomhet og at de er i litt ulike faser... Tror kanskje det er hakket lettere enn tre tette? Og også her må noen dele rom... Vi har nok mulighet til å lage et rom til der vi bor, men ikke økonomi enda... De to eldste hos oss delte rom de første årene, og begge var super fornøyde med det... Uansett - jeg støtter å la hjertet bestemme og hoppe i det! Hvert barn er en enorm velsignelse, glede, oppdagelsesferd... Det er herlig å være mamma! Lykke til
tre småtroll Skrevet 3. februar 2014 #12 Skrevet 3. februar 2014 Selv syns jeg barna koster svært lite når de er små. Er når de blir store nok og skal på aktiviteter hit og dit, arvede klær ikke er populært osv at de koster mer... vi fikk nr tre i høst, hun har enn så lenge bare gitt oss penger med barnebidraget, hehe. Man får være litt smart og kjøpe brukt når de trenger noe! Vi bor in liten 4 roms de eldste deler rom. Kunne kjøpt større men trives så bra! Det er bra for søsken å dele, trygghet for barna å ha hverandre! Men når de blir tenåringer veit jeg ikke hvor populært det er, noen med erfaring...? Eldste her er bare 5...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå