Gå til innhold

åssen sjekker jeg egg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

egg utgått på dato - hva er den testen igjen m å legge dem i vann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanntesten:

Om du legger egget i et glass vann og det flyter som en dupp, er det ganske gammelt. Dersom det synker ned mot bunnen er det ganske ferskt.

Men norske egg kan spises selv om de flyter. Er du usikker, kan du knekke ett og ett egg i en bolle og lukte på det. Hvis det lukter ferskt, ikke hadde sprekker i skallet fra før og har blitt oppbevart kjølig, er det ikke farlig å spise det.

http://www.nrk.no/livsstil/eggene-varer-_nesten_-evig-1.7599686

Skrevet

Eller var det dine egg du skulle teste? For den testen kan jeg ikke... :fnise:

Skrevet

Haha nei dem er det ingen etterspørsel etter, men de andre er forskjelllen på vafler eller ikke :)

Skrevet

Haha nei dem er det ingen etterspørsel etter, men de andre er forskjelllen på vafler eller ikke :)
Ble det no på deg?... (Vafler altså).
Skrevet

Ble det no på deg?... (Vafler altså).

nei, men i morgen! mangla div - om enn ikke egg - og ikke i form til butikk...

Skrevet

Hæ? Vafler kan jo lages av alt og ingenting, bare man har egg!? Tror aldri jeg har opplevd å ikke ha NOE jeg kan lage vafler av altså... Sikker du ekt hadde lyst på?

Skrevet

Hæ? Vafler kan jo lages av alt og ingenting, bare man har egg!? Tror aldri jeg har opplevd å ikke ha NOE jeg kan lage vafler av altså... Sikker du ekt hadde lyst på?

smør. tomt. steker ikke vonde oljevafler. litt lite regularitet i forsyninger om dagen.

Skrevet

smør. tomt. steker ikke vonde oljevafler. litt lite regularitet i forsyninger om dagen.
Å smør ja. Det må man ha så klart! Hm, lurer på om det blir bananlapper til kveldsen her :D
Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Jeg tok faktisk eggtesten i går natt og kan konkludere med at egg har god holdbarhet. Og godt er det, for mitt akutte behov for sukker resulterte i deilige marengs.

Skrevet

For å si det sånn kjære desperate frøkner. Hvis et egg er dårlig oppdager du det meget raskt. Med trykk på meget. Det er noe av det jævligste.

Skrevet

For å si det sånn kjære desperate frøkner. Hvis et egg er dårlig oppdager du det meget raskt. Med trykk på meget. Det er noe av det jævligste.

Det er det jeg også satser på. Har heldigvis til gode å oppleve det.

Men desperate? pøh, vi er bare løsningsorienterte ;)

Skrevet

Tenk deg følelsen den søndags morgenen. Stekepannen varm og klar til speilegg, egget knekkes i og er -------GRØNT. Og fy f... for en innforgrønnj....... stank! Jeg klarte ikke egg i lang tid etterpå. Unner ikke noen.

Skrevet

Tenk deg følelsen den søndags morgenen. Stekepannen varm og klar til speilegg, egget knekkes i og er -------GRØNT. Og fy f... for en innforgrønnj....... stank! Jeg klarte ikke egg i lang tid etterpå. Unner ikke noen.

Urg! Jeg har bare produsert lukta på labben. Men da var det jo planlagt... (og ingen egg i sikte).

Skrevet

Oh yes! Det lukter helt jævlig og fargen ser ut som noe som kommer ut av nesa på en snørrete barnehageunge.

Skrevet

Urg! Jeg har bare produsert lukta på labben. Men da var det jo planlagt... (og ingen egg i sikte).

Lab-lukta når ikke the real thing til knærne engang, og for ikke å glemme overraskelsesmomentet som gjør det hele mer... spennende...?

Skrevet

Ohoi, nå lærte jeg noe nytt og nyttig om egg og eggtesting, og mistet lysten på det i samme slengen. 

Enda godt det ikke blir omelett til middag i dag ;)

Skrevet

du legger om til mørk stemme, ser på egget med et forførende blikk, og sier: "How are YOU doing...?"

For inspirasjon kan de se på Joey i friends :)

Skrevet

Men (og i samme åndedrag unnskylder jeg meg for trådkupping her tidligere) sjekker dere alltid eggene før dere bruker dem? Det onde egget jeg kom ut for var til og med godt innenfor best før, jeg hadde ingen grunn til å mistenke noe som helst. Burde man gjøre det til en vane å alltid sjekke? Med mindre man får dagsferske fra svogeren?

Skrevet

Men (og i samme åndedrag unnskylder jeg meg for trådkupping her tidligere) sjekker dere alltid eggene før dere bruker dem? Det onde egget jeg kom ut for var til og med godt innenfor best før, jeg hadde ingen grunn til å mistenke noe som helst. Burde man gjøre det til en vane å alltid sjekke? Med mindre man får dagsferske fra svogeren?

Sjekker aldri, ren tilfeldighet. Egg går vanligvis unna men mindre julebaking betød  at det var egg fra 22.12 i skapet, gjemt under noe nyere...

Skrevet

Aldri. Måtte vært hvis jeg kom hjem fra laaang ferie og fant noen tilovers når jeg kom hjem kanskje.

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Jeg sjekker alltid, men vi bruker så lite egg at de jeg fant i kjøleskapet var fra midten av november. I nesten alle tilfeller flyter de når jeg sjekker, så det er sikkert lurt å fortsette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...