Gå til innhold

Nupper på overarmer osv., er det arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-)

Jeg har alltid hatt nupper på overarmer, helt siden jeg var lita jente. Til tider også nederst på kinnene (kjeven?).

Dette har aldri klødd men huden har vært tørr. Nå er det nesten borte.

Samboeren min har også slike nupoer, men ikke i like stor grad som meg.

Nå har vår datter på to år også fått slike nupper på overarmer og i skille mellom rumpe/lår. Jeg lurer egentlig bare på om dette er arvelig? Og om jeg bare skal smøre henne slik jeg har smurt meg selv, for å holde det i "sjakk"?

Anonymous poster hash: 4a0aa...3d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slike nupper. Har vært sterkt plaget med de siden jeg var lita. Var bedre en periode, men etter at jeg ble gravid har de blusset opp igjen.. jeg klarer heller ikke å la de være så jeg er full av arr på overarmer og yttersiden av lårene...

Barnet mitt har også fått slike nupper. Jeg har aldri funnet noe dom funker godt på disse, men jeg smører daglig med aloe vera(ferskt fra planten) om sommeren er jeg nøye med å gå mye med korte ermer for sollys gjør at de blir bedre:)

Anonymous poster hash: 4c773...d9e

Skrevet

Har aldri lest noen forskning eller noe rundt det, men vil tro det er arvelig. Min far har slike nupper, det samme har jeg pluss to av barna mine. Heller aldri funket noen mirakelkur, men synes det blir bedre med regelmessig peeling og daglig smøring med god, fet krem.

Anonymous poster hash: fb4c0...030
Skrevet

Jeg har hørt at har man slike nupper, så har man feil kosthold. Men kan jo bare være tull, jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: 5ba93...60d
Skrevet

Jeg får sånt av hvete. Høres ut som intoleranse mot et eller annet. Søskenbarnet mitt fikk sånt av melk.

Skrevet

Jeg har slike nupper. Har vært sterkt plaget med de siden jeg var lita. Var bedre en periode, men etter at jeg ble gravid har de blusset opp igjen.. jeg klarer heller ikke å la de være så jeg er full av arr på overarmer og yttersiden av lårene...

Barnet mitt har også fått slike nupper. Jeg har aldri funnet noe dom funker godt på disse, men jeg smører daglig med aloe vera(ferskt fra planten) om sommeren er jeg nøye med å gå mye med korte ermer for sollys gjør at de blir bedre:)

Anonymous poster hash: 4c773...d9e

Hehe.... Jeg har heller ikke klart å la de være ;-)

Overarmer fulle av arr her også..

Skrevet

Tusen takk for alle svar :-) da smører jeg bare jenta vår som på meg selv.

Interessant dette med kosthold og nupper. Kanskje jeg skal høre med lege. Jeg har fire søsken, og ingen av de har slike nupper, selv om vi har hatt likt kosthold.

Skrevet

Disse nuppene inneholder sebum (talg) og er et tegn på tørr hud. Ofte verre på vinteren, når lufta er tørr, og det er annet inneklima. Huden prod enda mer talg dersom den blir uttørret, for å kompensere væsketap i huden. Peeler du jevnlig bruker gode fuktighetskremer hver dag, vil det bli bedre. Ikke glem å fukte innsiden også- masse vann:-)

Anonymous poster hash: 7db7f...dd9
Skrevet

Kjøp Locobase LPL krem på apotek, den fjerner nuppene.

Anonymous poster hash: a7334...125

Skrevet

Just what I skull till to say. ;)

Anonymous poster hash: f5cc7...a07

Skrevet

Tusen takk for alle svar :-) da smører jeg bare jenta vår som på meg selv.

Interessant dette med kosthold og nupper. Kanskje jeg skal høre med lege. Jeg har fire søsken, og ingen av de har slike nupper, selv om vi har hatt likt kosthold.

Legen min mener det ikke er noe sammenheng mellom verken eksemet vi har eller nuppene. Merkelig nok forsvinner alt som dugg for solen med riktig kosthold....

Du og søsknene dine har ikke samme dna, og kan være helt forskjellige på slikt. Som nevnt får min slektning samme type nupper når hun spiser melkeprodukter, mens jeg får de av hvete.

men om de er til å leve med går det jo fint an å bare ha de også.

Skrevet

har alltid hatt på overarmene og litt på kjeven/kinn som du sier men det forsvinner i perioder jeg spiser sunt. er heldigvis i en god periode nå (slanker meg) med riktig kosthol og trening. måtte dobbeltsjekke nå for sikekrhets skyld og jod ahuden er helt glatt og fin. 

i vår familie er vi 5 søsken og kun jeg og min lillesøster har dette. men hun er plaget med en del andre ting også, hun spiser sunt og generelt lite men har alltid oppblåst mage og vondt i magen så jeg mener hun må være allergisk mot noe (gluten, melk....) men hun gidder jo aldri å finne ut av det.. og hun har nuppene på armene ja..

Anonymous poster hash: 69fb0...a17
Skrevet

Det er ikke noe problem for meg NÅ altså. Jeg peeler huden minst en gang i uka, og smører med fetere krem der jeg har/hadde nupper :-)

Det var hovedsaklig for datteren min sin skyld jeg spurte.

Men skal jeg prøve å endre noe i kostholdet til min datter da? Av melkeinnholdige matvarer er det melk til frokost og yoghurt i barnehagen (og det vi måtte ha til middag som inneholder melk). Brødskiver går det ho mye av, til lunsj og kveldsmat.

Smører jo hennes hud med fetere krem der hun har nupper, men peeling vil jeg ikke bruke på henne..

Skrevet

Og ja, det er jo til å leve med :-) det er bare ikke så fryktelig fint... Hehe, i allefall ikke når man nærmer seg tenårene og blir mer opptatt av utseende. Dette er jo lenge til enda men..

Forøvrig har vi et helt vanlig kosthold. Eller, det vil si brød, melk, vann, frukt, grønnsaker, fisk og kjøtt.

Har aldri fått beskjed om at det kan være noe jeg reagerer på. Den ene gangen jeg var til legen med nuppene fikk jeg Flutivate, noe som gjorde huden rosa/lilla.....slutta med den, for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...