Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 20. januar 2014 #1 Skrevet 20. januar 2014 Jeg skjønner at dette er litt omvendt problemstilling fra det som er mest vanlig. Men jeg klarer fader ikke å komme meg opp i vekt!! Jeg er 178 og veier 54(!!!) kg! Det sier seg jo selv at det er for lite, heldigvis har jeg former, så ser faktisk ikke sykelig tynn ut, men jeg kjenner jo at kroppen min ikke orker like mye som før! Jeg fikk beskjed etter en runde blodprøver fra legen om at jeg hadde jernmangelanemi og B12 mangel, begynte med innsprøytninger i november i tillegg til jerntabletter. Jeg spiser som en hest, og ja, jeg spiser "riktig mat". Spiser store mengder og jeg spiser stort sett fire ganger om dagen. Begynner å bli desperat..utenom måltider spiser jeg akkurat det jeg vil, jeg er virkelig ikke på noe diett annet enn at jeg prøver å få i meg mer enn nok av det mans skal ha av proteiner, fett osv. Hva kan jeg gjøre? All hjelp mottas med stor takk! Gikk opp 1 kg i jula, men det har jeg visst gått ned igjen
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Skrevet 20. januar 2014 Jeg blandet 50/50 fløte og juice. Ikke så bra med alt fettet, men man blir desperat og det fungerte. Selv om man ønsker å gå opp i vekt må man jo også passe på kroppen sin og ikke spise alt for mye usunt fett og sukker. Jeg begynte å trene styrke og drikke proteinpulver (den med mye fett), og det har hjulpet. Er nå oppe i 55 kg og er 174 høy Anonymous poster hash: d1440...bb4
Bananen Skrevet 20. januar 2014 #3 Skrevet 20. januar 2014 Hvorfor er du så tynn da? Har du alltid bare vært sånn, eller har du vært syk? Det har nemlig en del å si. Selv har jeg vært syk (163 høy og 43kg), og fra jeg begynte å spise meg opp til vekta begynte å gå opp tok det over ett år. Og når jeg først begynte å legge på meg tok det tid da også. Men en dag snudde det og da gikk det fort. Grunnen er jo at når man er veldig tynn så tærer kroppen på de lagrene man har. Og disse må fylles opp før du legger på deg. Prøv å få med ett femte måltid om dagen. Les inne på slankesider, og gjør det motsatte. Spis før du legger deg osv. Det står dessverre altfor lite om dette på nettet, og lite informasjon å få tak i ellers også. Noter opp hva du spiser og til hvilke klokkeslett. Kanskje du spiser mindre enn du tror? Og få i deg mye karbohydrater. Det er igså mulig og trene seg opp i vekt, men da må du være sikker på at du i tillegg spiser mer enn du forbrenner. Noen har jo også veldig høy forbrenning, noe som også gjør det vanskeligere å gå opp i vekt. Har du sjekket stoffskifte? Men uansett hva du gjør er det virkelig en tålmodighetsprøve.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #4 Skrevet 20. januar 2014 jeg tenker også på stoffskiftet når jeg leser hva du skriver,har du sjekket dette? Anonymous poster hash: c49fd...fed
MrsMilla Skrevet 20. januar 2014 #5 Skrevet 20. januar 2014 Jeg skjønner at dette er litt omvendt problemstilling fra det som er mest vanlig. Men jeg klarer fader ikke å komme meg opp i vekt!! Jeg er 178 og veier 54(!!!) kg! Det sier seg jo selv at det er for lite, heldigvis har jeg former, så ser faktisk ikke sykelig tynn ut, men jeg kjenner jo at kroppen min ikke orker like mye som før! Jeg fikk beskjed etter en runde blodprøver fra legen om at jeg hadde jernmangelanemi og B12 mangel, begynte med innsprøytninger i november i tillegg til jerntabletter. Jeg spiser som en hest, og ja, jeg spiser "riktig mat". Spiser store mengder og jeg spiser stort sett fire ganger om dagen. Begynner å bli desperat..utenom måltider spiser jeg akkurat det jeg vil, jeg er virkelig ikke på noe diett annet enn at jeg prøver å få i meg mer enn nok av det mans skal ha av proteiner, fett osv. Hva kan jeg gjøre? All hjelp mottas med stor takk! Gikk opp 1 kg i jula, men det har jeg visst gått ned igjen småspis nøtter? De er fulle av vitaminer og mineraler - pluss masse nyttig fett :-)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2014 #6 Skrevet 20. januar 2014 Det at man spiser før man legger seg har ingenting å si om man skalopp eller ned i vekt. Enkelt og greit kalorier inn må være mer en man forbrenner, samme om du spiser hele dagsbehovet kl 04.00 på natten eller fordeler utover syv måltider på dagen. Gammel myte. Anonymous poster hash: d1440...bb4
Bananen Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Det at man spiser før man legger seg har ingenting å si om man skalopp eller ned i vekt. Enkelt og greit kalorier inn må være mer en man forbrenner, samme om du spiser hele dagsbehovet kl 04.00 på natten eller fordeler utover syv måltider på dagen. Gammel myte. Anonymous poster hash: d1440...bb4 Har du noe link for det du sier her? Mtp forbrenningen så er det ingen myte at man bør spise lite, men ofte uansett hvilken vei du skal gå. Hvis man ikke ønsker å ødelegge forbrenningen helt da. Å spise på kveldstid når du er minst aktiv sier jo egentlig seg selv at det ligger noe i.
bIomstre Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Blir du sjekket videre opp mht B12-mangelen? Så vidt jeg har forstått er ikke dette noe som lett oppstår, og legen bør finne ut årsaken til at det har oppstått. Videre anbefaler jeg deg å føre matdagbok et par ukers tid for å få oversikt over hva du faktisk spiser. Prøv å regne ut kalorier også. Hvis dagboken viser at du får i deg tilstrekkelig, så bør du kanskje diskutere med legen hva som da kan være årsak (også sett i sammenheng med B12-mangelen). Hvis det viser seg at du ikke får i deg nok, så prøv å lure inn kalorier der du kan. Ikke bruk lettprodukter. Ha smør på skivene og olje på maten. Bytt til drikke med kalorier (juice isteden for vann, melk i te/kaffe osv). Spis mellommåltider, nøtter, gresk yoghurt f.eks. Og hvis du røyker... slutt med det Er du glad i å bake? Bak mer!
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Tusen takk for svar alle sammen. Matdagbok måtte jeg føre opp i tre uker før legen gikk med på blodprøver, han mente det garantert var at jeg ikke spiste nok. Eksempel på en dag er slik: Frokost: Frokostblanding, (stor bolle), helkornsblanding med syltetøy (ikke lett) og yoghurt i stedet for melk + en skive med leverpostei og majones Lunsj: Tre brødskiver med italiensk salat, syltetøy, norwegia ost med paprika og agurk, skolebrød. Middag: 2 kyllinfileter, grønnsaker, ris og shweet chilli saus. Dessert: is med bær og nøtter Kveldsmat: To toast med ost og skinke. En troika sjokolade Mellom disse måltidene har jeg også spist litt av hvert, syns jeg konstant går og spiser. Drikker mest saft eller juice, kakao, brus og te.. Jeg har ikke vært syk, men var mye som skjedde på vårparten i fjor, dødsfall og skilsmisse ga med lite markant en periode, og da jeg fikk den tilbake var jeg sliten. Sikkert rundt den tiden at lagrene mine tømmes for jern og b12. Jeg blir ikke utredet noe mer for mangelen, møter bare opp for sprøyter og skal ta ny blodprøve når jeg er ferdig med det. I mai i fjor veide jeg 66 kg, alltid vært slank og med høy forbrenning, men syns dette er litt i overkant Stoffskiftet mitt er helt fint forresten. Hva syns der om det jeg spiser ila en dag? Noen tips til endringer/mer jeg kan trøkk ei meg? Glad i mat, så jeg spiser gjerne
Bananen Skrevet 20. januar 2014 #10 Skrevet 20. januar 2014 Tusen takk for svar alle sammen. Matdagbok måtte jeg føre opp i tre uker før legen gikk med på blodprøver, han mente det garantert var at jeg ikke spiste nok. Eksempel på en dag er slik: Frokost: Frokostblanding, (stor bolle), helkornsblanding med syltetøy (ikke lett) og yoghurt i stedet for melk + en skive med leverpostei og majones Lunsj: Tre brødskiver med italiensk salat, syltetøy, norwegia ost med paprika og agurk, skolebrød. Middag: 2 kyllinfileter, grønnsaker, ris og shweet chilli saus. Dessert: is med bær og nøtter Kveldsmat: To toast med ost og skinke. En troika sjokolade Mellom disse måltidene har jeg også spist litt av hvert, syns jeg konstant går og spiser. Drikker mest saft eller juice, kakao, brus og te.. Jeg har ikke vært syk, men var mye som skjedde på vårparten i fjor, dødsfall og skilsmisse ga med lite markant en periode, og da jeg fikk den tilbake var jeg sliten. Sikkert rundt den tiden at lagrene mine tømmes for jern og b12. Jeg blir ikke utredet noe mer for mangelen, møter bare opp for sprøyter og skal ta ny blodprøve når jeg er ferdig med det. I mai i fjor veide jeg 66 kg, alltid vært slank og med høy forbrenning, men syns dette er litt i overkant Stoffskiftet mitt er helt fint forresten. Hva syns der om det jeg spiser ila en dag? Noen tips til endringer/mer jeg kan trøkk ei meg? Glad i mat, så jeg spiser gjerne Ikke for å være kjip, men da har du på en måte vært syk, når endringer i livet fører til vekttap. Blir litt feil å kalle det syk, men man har jo da utviklet en spisefortyrrelse i en veldig liten grad. Var det jeg mente med syk, og det samme som skjedde meg Når kroppen blir tynn ig får lite mat må den ta energi fra noe. Først går fettet, så tar den lagrene dine, før den etterhvert spiser musklene dine også. Det skjedde meg. Og det går fortere enn man skulle tro, før det en dag går opp for deg hvor tynn man har blitt. Mener ikke at det alltid er sånn, men når det gjelder at kroppen tærer for å få næring, det gjør den. Snør deg med tålmodighet. Velg fete produkter. Fortsett å skrive mat-dagbok. Som jeg sa isted, sjekk hva slankerne unngår og gjør det motsatte. Og viktigst av alt, tålmodighet:)
smet Skrevet 20. januar 2014 #11 Skrevet 20. januar 2014 Min mann har det slik.. I forhold til mat prøver ha 5-6 måøtid om dagen. Fokus på sunn og kalororik mat. Mykje avocado, egg, olje, nøtter etc. Lite grønnsaker til middag, da det er "unødvendig fyllmasse". H melk i staden for anna melk. Eg prøver å gå med, så teller i periode kalorier. Vi har gjort det med han pg innimellom for å få oversikt om han faktisk får i seg planlagte kalorier. Akkurat som for folk som slanke seg (og blir overrasket over kpt mykje man eter), så blir han overrasket over at det er mindre kalorier enn forventa. Ham ligg opp mot 2500 kalorier daglig. O forhold til trening har han fått beskjed om å droppe all springing etc, kun litt oppvarming. Fokus er på styrketrening, tunge vekter i få repetisjoner.
bIomstre Skrevet 20. januar 2014 #12 Skrevet 20. januar 2014 Jeg har ikke vært syk, men var mye som skjedde på vårparten i fjor, dødsfall og skilsmisse ga med lite markant en periode, og da jeg fikk den tilbake var jeg sliten. Sikkert rundt den tiden at lagrene mine tømmes for jern og b12. Jeg blir ikke utredet noe mer for mangelen, møter bare opp for sprøyter og skal ta ny blodprøve når jeg er ferdig med det. I mai i fjor veide jeg 66 kg, alltid vært slank og med høy forbrenning, men syns dette er litt i overkant Stoffskiftet mitt er helt fint forresten. Hva syns der om det jeg spiser ila en dag? Noen tips til endringer/mer jeg kan trøkk ei meg? Glad i mat, så jeg spiser gjerne Men da har du en logisk årsak til mangelen da, det er bra. Pass på å ta en prøve en stund etter du er ferdig også for å sjekke at nivåene ikke faller igjen.Synes du spiser godt jeg. Regner med det ikke er lettprodukter. Så tenker jeg du kan putte inn litt ekstra olje når du har magre middager. Oljedressing på salaten og smør på grønnsakene f.eks. Banan, avokado og egg er også næringsrikt og greit å putte inn litt her og der. Jeg strever litt med det samme. For meg er neste skritt å få trent på meg litt muskler. Hvordan er det med deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå