Gå til innhold

Må jeg be mitt barns mobber i bursdagen hans?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn kan ha vanskligheter med å oppføre seg helt etter boka i sånne situasjoner,dette har jeg tatt opp på ett foreldremøte,kom frem til at alle selvsagt skal inviteres,blir det no tull ringes jeg og henter gutten...

Ikke noe mer oppstyr enn som så..

Opptakten til dette møtet var at jeg overhørte en pappa snakke til en annen pappa i klassen..."ber dere .... ber dere om trøbbel,han er faenmeg gærn'

Ungen min de snakket om... han ekke gærn men sliter litt...kan hende denne ungen og sliter med noe...

Syntes du bør være der med han hele tiden da. Det er ikke noe kjekt for de andre som får ansvaret for en som ikke kan oppføre seg, og det er helt sikkert ikke noe enkelt for de å ringe etter deg heller.

Så da bør du ta ditt ansvar og være der og ta deg av ungen når han ikke oppfører seg.

De andre foreldrene syntes sikkert det er vanskelig å si til deg at de egentlig ikke vil ha han der hvis han er så vanskelig. Så stå opp dame og ta ansvar uten å legge det over på andre.

Anonymous poster hash: 3f448...ca3

Jeg ville ikke hatt foreldrene tilstede. Min erfaring er at barn med adferdsproblemer ofte blir enklere å ha med å gjøre uten at foreldrene er der.

Anonymous poster hash: de974...c28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt å se det er flere her inne som setter sitt eget barns bursdag over andre barn , mobbere eller ei. Og en 6-7 åring vet meget godt hva som er god og dårlig oppførsel og rett og galt. At han ikke vet langtidsfølgende et mobbeoffer får det er nå greit men innerst inne vet han at han gjør noe galt / slemt når han mobber . Og han vil forstå hvorfor han ikke får komme i bursdag. Får endelig håpe foreldrene takler det bra og forklarer han og får han til å forandre bane , at de ikke stikker hue i sanden og nekter å innse de har en mobber til sønn. Om læreren har forståelse for dette er det faktisk ingen tvil dette er for drøyt.

Skrevet

Hvis foreldrene er villige til å bli med og til å snakke ordentlig med gutten hva slags oppførsel de forventer, så hadde jeg bedt mobberen. Det er jo, som mange påpeker et lite barn og trenger veiledning. utestengelse vil ikke være det beste på lang sikt. Og jeg ville avtalt med foreldrene at han måtte dra igjen med en gang, dersom han ikke klarte å oppføre seg. Dette kan være begynnelsen på en forandring til det bedre. Skape kontakt med mobberens foreldre og følge opp forholdet til det bedrer seg. 

Lykke til!

Anonymous poster hash: 7791d...9d7
Skrevet

Alternativt be de han leker mest med,trenger vel ikke be alle? Hos oss kan man be noen om ikke invitasjonene deles ut på skolen:-)

Skrevet

Kan du ikke snakke med foreldrene, og si at de må være med dersom gutten skal komme?

Anonymous poster hash: 00352...a61

Skrevet

Mitt barn kan ha vanskligheter med å oppføre seg helt etter boka i sånne situasjoner,dette har jeg tatt opp på ett foreldremøte,kom frem til at alle selvsagt skal inviteres,blir det no tull ringes jeg og henter gutten...

Opptakten til dette møtet var at jeg overhørte en pappa snakke til en annen pappa i klassen..."ber dere .... ber dere om trøbbel,han er faenmeg gærn'

Ungen min de snakket om... han ekke gærn men sliter litt...kan hende denne ungen og sliter med noe...

Syntes du bør være der med han hele tiden da. Det er ikke noe kjekt for de andre som får ansvaret for en som ikke kan oppføre seg, og det er helt sikkert ikke noe enkelt for de å ringe etter deg heller.

Så da bør du ta ditt ansvar og være der og ta deg av ungen når han ikke oppfører seg.

De andre foreldrene syntes sikkert det er vanskelig å si til deg at de egentlig ikke vil ha han der hvis han er så vanskelig. Så stå opp dame og ta ansvar uten å legge det over på andre.

Jeg ville ikke hatt foreldrene tilstede. Min erfaring er at barn med adferdsproblemer ofte blir enklere å ha med å gjøre uten at foreldrene er der.

Det er tydeligvis ikke alles erfaring, ut fra den kommentaren mamma til ADHD-gutt fikk høre.....

Skrevet

Hvis foreldrene er villige til å bli med og til å snakke ordentlig med gutten hva slags oppførsel de forventer, så hadde jeg bedt mobberen. Det er jo, som mange påpeker et lite barn og trenger veiledning. utestengelse vil ikke være det beste på lang sikt. Og jeg ville avtalt med foreldrene at han måtte dra igjen med en gang, dersom han ikke klarte å oppføre seg. Dette kan være begynnelsen på en forandring til det bedre. Skape kontakt med mobberens foreldre og følge opp forholdet til det bedrer seg. 

Lykke til!

Vil legge til at dersom foreldrene er motvillige, eller er i fornektelse, ville jeg absolutt ikke invitert mobberen med klar beskjed hvorfor. 

Skrevet

Det er tydeligvis ikke alles erfaring, ut fra den kommentaren mamma til ADHD-gutt fikk høre.....

Vel... Nå er ikke ofte det samme som hver gang da....

Skrevet

Guuuud bedre....

For å forklare,det er jo ikke slik at han overhode ikke klarer å oppføre seg,det går bra 9 av 10 ganger.

Han sier jo og at han gjerne vil klare dette alene. Ungen er ikke slem men slike situasjoner kan nooen ganger by på problemer for han.

Selvsagt følger jeg opp ungen min..på alle måter.. du aner ikke.

Har selvsagt en nær,ærlig og god dialog med foreldre,lærere og ungene i klassen:-)

Og hvem har egentlig ett problem når voksne kaller ett barn gærn?

En god og ærlig dialog når han oppfører seg såpass at noen kaller han gærn? Og selvsagt er det den som reagerer på oppførselen som det er noe i veien med. Er du en struts?Anonymous poster hash: a2d53...c4f

På ingen måte du...men vet du hva jeg reagerer på? At 2 voksne står og snakker stygt om ett barn på7 år

Og derfor bør du følge han. For andre sin del OG hans del.

Anonymous poster hash: a2d53...c4f

Skrevet

Det er aldri og vil aldri i min bok bli greit å snakke nedsettende om barn på den måten...uansett....

Derfor jeg tok opp dette med bursdager på foreldremøtet.

Mye jeg blir med på og holder meg i bakgrunnen for hans trygghet,men nå er vi da enige om denne ordningen i vår klasse:-)

Skrevet

Det er aldri og vil aldri i min bok bli greit å snakke nedsettende om barn på den måten...uansett....

Mye jeg blir med på og holder meg i bakgrunnen for hans trygghet,men nå er vi da enige om denne ordningen i vår klasse:-)

Ja, hold deg i bakgrunnen og la andre ta jobben. At noen snakker nedsettende om barnet ditt må du bare klare når du ikke evner følge han opp slik du bør.

Skrevet

Ja, hold deg i bakgrunnen og la andre ta jobben. At noen snakker nedsettende om barnet ditt må du bare klare når du ikke evner følge han opp slik du bør. Anonymous poster hash: a2d53...c4f

God kveld til deg og:-)

Skrevet

Ja, hold deg i bakgrunnen og la andre ta jobben. At noen snakker nedsettende om barnet ditt må du bare klare når du ikke evner følge han opp slik du bør. Anonymous poster hash: a2d53...c4f

Hva slags svar er det her da? Kjenner du dem personlig så du med sikkerhet kan si at gutten ikke blir fulgt opp? Kjapp til å trekke slutninger ut i fra et bursdagsinnlegg. Så lenge foreldrene i klassen til ADHD-gutten synes dette er greit, så blir det for dumt at en gjeng med anonyme skal hevde at denne ordningen ikke fungerer, og St mamman ikke gjør jobben sin.

Innlegg tilsvarende dine kan vel klassifiseres som mobbing de også?

Skrevet

Hva slags svar er det her da? Kjenner du dem personlig så du med sikkerhet kan si at gutten ikke blir fulgt opp? Kjapp til å trekke slutninger ut i fra et bursdagsinnlegg. Så lenge foreldrene i klassen til ADHD-gutten synes dette er greit, så blir det for dumt at en gjeng med anonyme skal hevde at denne ordningen ikke fungerer, og St mamman ikke gjør jobben sin.

Ja, jøss- det er meg, og alle de andre som reagerer på at hun ikke følger barnet det er noe feil med. Og sånn er det blitt; reagerer en på andre er det jammen en selv det er noe galt med. Om du kaller meg mobber eller ikke er egentlig likegyldig, poenget er at der kan være svært vanskelig for de foreldrene som ønsker at hun følger å si ifra om det. Men igjen- det er vel ikke dem som skal skånes.

Det florerer av tråder her inne om dette emnet, og mange opplever at barna mobbes. Jeg blir utrolig provosert da når noen opptrer som det her og kun klager på at andre reagerer på barnets oppførsel, men ikke er tenkt å yte noe selv. Og hadde noen snakket slik om barnet mitt hadde jeg jammen fulgt, slik at jeg kunne vite hva det var de snakket om.

Skrevet

Ja, jøss- det er meg, og alle de andre som reagerer på at hun ikke følger barnet det er noe feil med. Og sånn er det blitt; reagerer en på andre er det jammen en selv det er noe galt med. Om du kaller meg mobber eller ikke er egentlig likegyldig, poenget er at der kan være svært vanskelig for de foreldrene som ønsker at hun følger å si ifra om det. Men igjen- det er vel ikke dem som skal skånes.

Det florerer av tråder her inne om dette emnet, og mange opplever at barna mobbes. Jeg blir utrolig provosert da når noen opptrer som det her og kun klager på at andre reagerer på barnets oppførsel, men ikke er tenkt å yte noe selv. Og hadde noen snakket slik om barnet mitt hadde jeg jammen fulgt, slik at jeg kunne vite hva det var de snakket om. Anonymous poster hash: a2d53...c4f

Men hvordan i all verden Jan du si at hun ikke følger opp? Ut i fra et innlegg i en bursdagstråd? Det er det jeg reagerer på. Du er skråsikker på at hun ikke følger opp og gjør jobben sin. Hvordan kan du være det?

Skrevet

Jeg ville ikke invitert, og samtidig ville jeg fortalt foreldrene hvorfor. Ingen skal måtte grue seg til egen bursdag.

Ja det kan løses ved at guttens foreldre er med, eller at bursdagsbarnets mor står som en hauk over. Det kan forebygge mobbing der og da. Men igjen kan gutten prlve seg, og selv om en voksen griper inn er allerede bursdagen ødelagt for bursdagsbarnet.

Selv om en 6-åring kanskje ikke forstår konsekvenser helt enda, er det på tide og lære det.

Eneste hensynet til mobberen jeg hadde tatt en vurdering på, var om invitasjonene da skulle leveres på skolen eller privat. Utestenging er jo ikke greit uansett situasjon, og kan fremkalle verre oppførsel fra mobberen. Eller være forebyggende, men det vet man jo ikke på forhånd. Så der ville jeg trått varsomt, og kanskje spurt lærer om.

Så jeg støtter deg fullt ut hi:)

Skrevet

Hva mener du med mobbing? Gjelder det bare din gutt? Er det satt inn tiltak? Mye vi ikke vet for å kunne svare på hi sitt innlegg.

Anonymous poster hash: 86c34...142

Skrevet

Jeg hadde ikke syntes det var greit å invitere gutten selv hvis det medførte at foreldrene hans ble med. Gutten til HI kommer helt sikkert til å grue seg like mye om foreldrene skal komme eller ikke. Barn er ikke dumme, de er klar over hvor mye som går under radaren til de voksne. Selv om man tenker man skal passe på dem kan man ikke styre alt. Stygge blikk, gester og andre ting kan lett glippe unna uten at andre enn mobber og mobbeoffer får det med seg.

Hadde blitt veldig skuffet om mine foreldre overkjørte meg og ødela bursdagen min på denne måten om jeg var i samme situasjon. Synes det er flott å se at så mange klarer å legge "det som er pedagogisk rett" til siden på en slik dag, og heller sørge for at barnet får den best tenkelige bursdagen.

Anonymous poster hash: 539b5...89f

Skrevet

Uten å ha lest svarene du har fått - har du ringt foreldrene til denne gutten? 

Jeg har hatt mobbeoffer her selv, og vet at enkelte av mobberforeldrene kan man snakke med, mens andre ikke. 

Det jeg tenker, er at om du opplever at foreldrene er i modus for å endre sønnen når de blir klar over oppførselen, så kan du be han. Hvis ikke, så får han bare være uten invitasjon. 

Joda, jeg vet den regelen om å invitere alle av samme kjønn i klassen, og alt det der. Det gjelder bare ikke helt i sånne situasjoner.

Anonymous poster hash: ffb69...71d
Skrevet

Det skal ikke mer til enn at en voksen snur seg, så kan mobberen vise finger, skjære stygge grimaser eller komme med truende håndbevegelser. Ett sekund er nok til at dagen blir ødelagt. Tenk litt på det.

Anonymous poster hash: 539b5...89f

Skrevet

Det florerer av tråder her inne om dette emnet, og mange opplever at barna mobbes. Jeg blir utrolig provosert da når noen opptrer som det her og kun klager på at andre reagerer på barnets oppførsel, men ikke er tenkt å yte noe selv. Og hadde noen snakket slik om barnet mitt hadde jeg jammen fulgt, slik at jeg kunne vite hva det var de snakket om. Anonymous poster hash: a2d53...c4f

Men hvordan i all verden Jan du si at hun ikke følger opp? Ut i fra et innlegg i en bursdagstråd? Det er det jeg reagerer på. Du er skråsikker på at hun ikke følger opp og gjør jobben sin. Hvordan kan du være det?

Selvfølgelig følger hun ikke opp når hun ikke følger han i bursdager. Ihvetfall for en periode burde dette være normen. Hva snakker du om egentlig? Jeg snakker selvfølgelig utfra bursdagen siden dette, som du selv sier er en bursdagstråd. Hva som skjer ellers har eg verken sagt noe om, eller bryr meg om.

Skrevet

Det skal ikke mer til enn at en voksen snur seg, så kan mobberen vise finger, skjære stygge grimaser eller komme med truende håndbevegelser. Ett sekund er nok til at dagen blir ødelagt. Tenk litt på det.Anonymous poster hash: 539b5...89f

Helt enig med deg. Og skulle jeg ofret noe og inkludert gutten, skulle denne relasjonen vært sterket utenom bursdagen til den som ble mobbet. Det er jammen ikke på den ene dagen i året en tar kampen. Det skulle også vært gjort en innsats fra foreldrene sin side. Er det null å hente der mener jeg det går inn under omsorgssvikt.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått. Jeg er en godt voksen mor med flere barn så har vært gjennom mye opp gjennom årene. Hadde ett av mine barn blitt mobbet av en i klassen så kan du være sikker på at mobberen IKKE hadde blitt invitert. Ikke for å fryse mobberen ut, men rett og slett som en konsekvens av mobbingen. Hadde også sørget for at skole/læreren, mobberen OG foreldrene hadde vært klar over det.

Når ett av mine barn har bursdag så skal de få liv til å leke, kose seg og føle seg trygge i sitt eget selskap.

Ene barnet mitt ble en periode plaget av en på samme klassetrinn. Denne eleven, moren og søsteren pleide å sitte på med oss til og fra trening. Det ble det slutt på. Hvorfor skal jeg kjøre rundt på et barn som ikke klarer å oppføre seg mot mitt barn? Her var det snakk om mobbing pga navn, et helt vanlig og normalt norskt navn, samt trusler om både det ene og det andre.

Anonymous poster hash: c2d4b...517

Gjest ________
Skrevet

Nei, da hadde jeg bedd alle andre bortsett fra mobberen !! Så kanskje mobberen hadde fått litt empati etter at han har kjent på hvordan det er å bli holdt utenfor

Skrevet

Selvfølgelig følger hun ikke opp når hun ikke følger han i bursdager. Ihvetfall for en periode burde dette være normen. Hva snakker du om egentlig? Jeg snakker selvfølgelig utfra bursdagen siden dette, som du selv sier er en bursdagstråd. Hva som skjer ellers har eg verken sagt noe om, eller bryr meg om. Anonymous poster hash: a2d53...c4f

Eh, jeg snakker om at du trekker slutninger om at hun ikke følger opp på bakgrunnen av informasjonen gitt her. Det er tatt opp, det er enighet, du ville gjort annerledes. Det betyr likevel ikke at hun ikke følger opp gutten sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...