Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #1 Skrevet 18. januar 2014 Kjenner ett barn som ble flyttet i ny klasse som straff/konsekvens for å være en bråkmaker. Hva mener du? Er dette stigmatiserende eller en rimelig konsekvens for å være ett uromoment? Anonymous poster hash: 4e496...a52
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #2 Skrevet 18. januar 2014 Det kan man vel egentlig ikke si noe om da begrepet bråkmaker blir litt for generelt?Jeg vet om fler som har hatt godt av et miljøbytte. Jobber selv i sektor for barn og unge og dette er ikke en normal løsning som blir brukt ofte, men hvis en unge tydelig sliter i et klassemiljø kan det være en idè og bytte. Men å bytte klasse skal ikke brukes som eneste tiltak. Det er for simpelt. Anonymous poster hash: c6427...228
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #3 Skrevet 18. januar 2014 Det kan være nødvendig for å få arbeidsro for de andre elevene og det kan være positivt for den som blir flyttet da han eller hun får muligheten til å starte på nytt og dermed kan få en ny rolle i klassen. Det er et virkemiddel som burde benyttes mye mer i norsk skole. Anonymous poster hash: 07f64...000
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #4 Skrevet 18. januar 2014 Det kan man vel egentlig ikke si noe om da begrepet bråkmaker blir litt for generelt? Jeg vet om fler som har hatt godt av et miljøbytte. Jobber selv i sektor for barn og unge og dette er ikke en normal løsning som blir brukt ofte, men hvis en unge tydelig sliter i et klassemiljø kan det være en idè og bytte. Men å bytte klasse skal ikke brukes som eneste tiltak. Det er for simpelt. Anonymous poster hash: c6427...228 Situasjonen som har blitt beskrevet er: Han er ikke den eneste som bråker, men de mener det er han som er "lederen". De mener han er munnrapp og strekker seg langt for å få en latter fra de andre. Han fikser skolearbeidet lett og blir fort ferdig, og scorer høyt på alle testene. hi Anonymous poster hash: 4e496...a52
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #5 Skrevet 18. januar 2014 Det ble gjort med en mobbegjeng her. Positivt for alle parter. Anonymous poster hash: 4066e...5af
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #6 Skrevet 18. januar 2014 Det ble gjort med en mobbegjeng her. Positivt for alle parter. Anonymous poster hash: 4066e...5af Her er det ikke snakk om en mobbegjeng. Det er snakk om en gutt som er munnrapp og skaper en del uro. hi Anonymous poster hash: 4e496...a52
Honningmelon Skrevet 18. januar 2014 #7 Skrevet 18. januar 2014 Det høres jo ut som om gutten er skoleflink, og får han ikke nok utfordringer på skolen kan det fort slå negativ ut. Tror løsningen er å legge mer til rette for at gutten ikke skal kjede seg på skolen og dermed begynner med tull.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #8 Skrevet 18. januar 2014 Det høres jo ut som om gutten er skoleflink, og får han ikke nok utfordringer på skolen kan det fort slå negativ ut. Tror løsningen er å legge mer til rette for at gutten ikke skal kjede seg på skolen og dermed begynner med tull. Jeg fikk beskjed om at han skulle få ekstra arbeid men det har jeg ikke sett snurten av. Nå er læreren sykemeldt. hi Anonymous poster hash: 4e496...a52
Honningmelon Skrevet 18. januar 2014 #9 Skrevet 18. januar 2014 Det høres jo ut som om gutten er skoleflink, og får han ikke nok utfordringer på skolen kan det fort slå negativ ut. Tror løsningen er å legge mer til rette for at gutten ikke skal kjede seg på skolen og dermed begynnermed tull.Jeg fikk beskjed om at han skulle få ekstra arbeid men det har jeg ikke sett snurten av. Nå er læreren sykemeldt. hi Anonymous poster hash: 4e496...a52 Da må du ta for deg neste lærer på lista, den som har mest ansvar eller snakk med flere av de. Om det har blitt sagt at han skal få ekstraoppgaver så skal han ha ekstraoppgaver. Gjerne noen som er hakket vanskeligere. Elkers så får du rett og slett gå til rektor, hvis ingen andre tar ansvar.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #10 Skrevet 18. januar 2014 Det høres jo ut som om gutten er skoleflink, og får han ikke nok utfordringer på skolen kan det fort slå negativ ut. Tror løsningen er å legge mer til rette for at gutten ikke skal kjede seg på skolen og dermed begynnermed tull.Jeg fikk beskjed om at han skulle få ekstra arbeid men det har jeg ikke sett snurten av. Nå er læreren sykemeldt. hi Anonymous poster hash: 4e496...a52 Da må du ta for deg neste lærer på lista, den som har mest ansvar eller snakk med flere av de. Om det har blitt sagt at han skal få ekstraoppgaver så skal han ha ekstraoppgaver. Gjerne noen som er hakket vanskeligere. Elkers så får du rett og slett gå til rektor, hvis ingen andre tar ansvar. Ja det er det jeg lurer på her, er det jeg som er hysterisk hønemor eller er dette rimelig? Dette føles ikke rett, det føles stigmatiserende. Så jeg tenkte jeg skulle "lodde stemningen" litt før jeg evt tar saken videre. Så takk for svar, vil gjerne ha mange meninger. hi Anonymous poster hash: 4e496...a52
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #11 Skrevet 18. januar 2014 Jeg jobber som lærer på ungdomsskole, og dette tiltaket bruker vi en sjelden gang, men det er langt fra "normalen". Mener andre tiltak bør prøves ut før klassebytte, men av og til kan det være en god løsning for alle parter. Nå vet jeg ikke hvordan det er med gutten din, men i "våre" tilfeller har det vært gutter som også har blitt beskrevet som "lederen" og som iherdig forsøker å få med seg flere, og som oftest klarer det pga. "rang" i klassen. Vi har da selvsagt observert over tid, feks at klassen er mye roligere når disse "lederne" av ulike grunner er borte. Det er ikke til å stikke under en stol at klassesammensetting ofte er et rent sjansespill, og innimellom får vi klasser som tilsynelatende fungerer flott sosialt sammen, pga. at ingen drar i "negativ" retning. Andre ganger kan flere elever som har dårlig innflytelse på hverandre være satt sammen, og da kan det være aktuelt med et klassebytte. Ikke sjelden opplever både "bråkmakeren" og klassen h*n har gått i at tiltaket har vært positivt, ved at begge parter har fått mer ro. Alle treffer jo hverandre uansett i friminuttene og på utfarter, så dette vil jo hovedsaklig gjelde i timer hvor det er nødvendig med arbeidsro for alle parter. Anonymous poster hash: 04857...1af
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #12 Skrevet 18. januar 2014 Jeg jobber som lærer på ungdomsskole, og dette tiltaket bruker vi en sjelden gang, men det er langt fra "normalen". Mener andre tiltak bør prøves ut før klassebytte, men av og til kan det være en god løsning for alle parter. Nå vet jeg ikke hvordan det er med gutten din, men i "våre" tilfeller har det vært gutter som også har blitt beskrevet som "lederen" og som iherdig forsøker å få med seg flere, og som oftest klarer det pga. "rang" i klassen. Vi har da selvsagt observert over tid, feks at klassen er mye roligere når disse "lederne" av ulike grunner er borte. Det er ikke til å stikke under en stol at klassesammensetting ofte er et rent sjansespill, og innimellom får vi klasser som tilsynelatende fungerer flott sosialt sammen, pga. at ingen drar i "negativ" retning. Andre ganger kan flere elever som har dårlig innflytelse på hverandre være satt sammen, og da kan det være aktuelt med et klassebytte. Ikke sjelden opplever både "bråkmakeren" og klassen h*n har gått i at tiltaket har vært positivt, ved at begge parter har fått mer ro. Alle treffer jo hverandre uansett i friminuttene og på utfarter, så dette vil jo hovedsaklig gjelde i timer hvor det er nødvendig med arbeidsro for alle parter. Anonymous poster hash: 04857...1af Vil nevne at dette gjelder en 8-åring. hi Anonymous poster hash: 4e496...a52
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #13 Skrevet 18. januar 2014 Jeg jobber som lærer på ungdomsskole, og dette tiltaket bruker vi en sjelden gang, men det er langt fra "normalen". Mener andre tiltak bør prøves ut før klassebytte, men av og til kan det være en god løsning for alle parter. Nå vet jeg ikke hvordan det er med gutten din, men i "våre" tilfeller har det vært gutter som også har blitt beskrevet som "lederen" og som iherdig forsøker å få med seg flere, og som oftest klarer det pga. "rang" i klassen. Vi har da selvsagt observert over tid, feks at klassen er mye roligere når disse "lederne" av ulike grunner er borte. Det er ikke til å stikke under en stol at klassesammensetting ofte er et rent sjansespill, og innimellom får vi klasser som tilsynelatende fungerer flott sosialt sammen, pga. at ingen drar i "negativ" retning. Andre ganger kan flere elever som har dårlig innflytelse på hverandre være satt sammen, og da kan det være aktuelt med et klassebytte. Ikke sjelden opplever både "bråkmakeren" og klassen h*n har gått i at tiltaket har vært positivt, ved at begge parter har fått mer ro. Alle treffer jo hverandre uansett i friminuttene og på utfarter, så dette vil jo hovedsaklig gjelde i timer hvor det er nødvendig med arbeidsro for alle parter. Anonymous poster hash: 04857...1af Vil nevne at dette gjelder en 8-åring. hi Anonymous poster hash: 4e496...a52 Oi, ja, da synes jeg vel strengt tatt at denne formen for konsekvens kom noget tidlig, ja. 8 år, dvs. at gutten går i 3. klasse? Har det vært igangsatt tiltak tidligere, som evt. ikke har funket? Og hvordan stiller du deg, som guttens mor, til dette? Oppfatter du dette som en ren "straff", eller mener du at det kan føre noe positivt med seg (les: at gutten fjernes fra et destruktivt miljø både for ham og for de andre) og at han på den måten kan få mer ro? Det er iallfall utrolig viktig å ha en god dialog med skolen omkring dette, slik at det ikke oppleves som et "overgrep" ovenfor deg og gutten din og at alle tiltak fattes i samarbeid med deg. Samtidig er det også viktig at du som mor har et realistisk syn på saken og tenker på hva som er din sønn sitt beste, og ikke hva som er prinsipielt viktig for deg, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg håper alt ordner seg til det beste for dere! Anonymous poster hash: 04857...1af
det er berre mordi Skrevet 18. januar 2014 #14 Skrevet 18. januar 2014 Ikkje gå i krigen endå - Det er nok ikkje gjort som straff, men heller for å bryte eit begynnande /etablert uheldig miljø.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #15 Skrevet 18. januar 2014 Jeg jobber som lærer på ungdomsskole, og dette tiltaket bruker vi en sjelden gang, men det er langt fra "normalen". Mener andre tiltak bør prøves ut før klassebytte, men av og til kan det være en god løsning for alle parter. Nå vet jeg ikke hvordan det er med gutten din, men i "våre" tilfeller har det vært gutter som også har blitt beskrevet som "lederen" og som iherdig forsøker å få med seg flere, og som oftest klarer det pga. "rang" i klassen. Vi har da selvsagt observert over tid, feks at klassen er mye roligere når disse "lederne" av ulike grunner er borte. Det er ikke til å stikke under en stol at klassesammensetting ofte er et rent sjansespill, og innimellom får vi klasser som tilsynelatende fungerer flott sosialt sammen, pga. at ingen drar i "negativ" retning. Andre ganger kan flere elever som har dårlig innflytelse på hverandre være satt sammen, og da kan det være aktuelt med et klassebytte. Ikke sjelden opplever både "bråkmakeren" og klassen h*n har gått i at tiltaket har vært positivt, ved at begge parter har fått mer ro. Alle treffer jo hverandre uansett i friminuttene og på utfarter, så dette vil jo hovedsaklig gjelde i timer hvor det er nødvendig med arbeidsro for alle parter. Anonymous poster hash: 04857...1af Vil nevne at dette gjelder en 8-åring. hi Anonymous poster hash: 4e496...a52 Oi, ja, da synes jeg vel strengt tatt at denne formen for konsekvens kom noget tidlig, ja. 8 år, dvs. at gutten går i 3. klasse? Har det vært igangsatt tiltak tidligere, som evt. ikke har funket? Og hvordan stiller du deg, som guttens mor, til dette? Oppfatter du dette som en ren "straff", eller mener du at det kan føre noe positivt med seg (les: at gutten fjernes fra et destruktivt miljø både for ham og for de andre) og at han på den måten kan få mer ro? Det er iallfall utrolig viktig å ha en god dialog med skolen omkring dette, slik at det ikke oppleves som et "overgrep" ovenfor deg og gutten din og at alle tiltak fattes i samarbeid med deg. Samtidig er det også viktig at du som mor har et realistisk syn på saken og tenker på hva som er din sønn sitt beste, og ikke hva som er prinsipielt viktig for deg, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg håper alt ordner seg til det beste for dere! Anonymous poster hash: 04857...1af I starten syns jeg det var greit. Da trodde jeg også det bare var snakk om for en kort periode . Så har gutten selv sagt ting som gjør at jeg forstår at han føler seg stemplet. Han tror feks ikke at det er vits å fortelle at han ikke har gjort det, hvis han blir urettmessig beskyldt for noe. Han har selv trukket paralleller til det fra at han har byttet klasse. Uten noe påvirkning fra meg. Jeg syns forsåvidt at dette er godt observert av han. Nå er jeg bare veldig usikker på hva jeg syns. Ut i fra den klassesituasjonen som har blitt beskrevet syns jeg det er en vanvittig overreaksjon! Men det er mulig de ikke har fortalt alt? Så syns jeg det er veldig rart at de ikke har kommet med ekstraarbeid , når de selv mener det er det som ligger bak.. Takk for svar, folkens ! Det setter jeg stor pris på! Anonymous poster hash: 4e496...a52
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2014 #16 Skrevet 18. januar 2014 Nå vet jeg ikke om dette kan sammenlignes, men jeg gikk selv i en barneskoleklasse som ble mer heller mindre ødelagt av to gutter som "gjorde som de ville". Alltid forstyrrelser, bråk, de "truet" oss andre og det meste var kaos. Nå vet ikke jeg eksakt hva som ble gjort "bak kulissene", men siden situasjonen ble verre og verre jo eldre vi ble, så har jeg tenkt mange ganger at de burde vært flyttet på. Vi hadde samme barneskoleklasse fra 1-6, og de to siste årene var det så ille at skolen slet med å finne vikarer til klassen vår dersom noen var syke. Kanskje hadde skolen greid å bryte mønsteret ved å flytte på de, og vi resterende 21 i klassen hadde trolig fått en litt bedre hverdag på barneskolen.. Anonymous poster hash: 3dcbc...973
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå